Bij een inzet tijdens auto- en motorsportevenementen moet je altijd kunnen beschikken over een ambulancevoertuig voor scoop and run . Als je weet dat je het over de weg niet gaan redden om binnen kwartier in traumacentrum te zijn moet je zorgen dat er een helikopter ter plaatse is (gedurende de race). Je zal ook iemand ter plaatse moeten hebben die bijv. bij deze patienten RSI + thoracostomie dbz kan uitvoeren op de evenementenlocatie voor de patient op transport gaat richting traumacentrum. Behalve transportmiddelen geschikt voor scoop and run, zal je moeten zorgen dat er competente mensen aanwezig zijn voor zowel extricatie als voor medische zorg (traumachirurg of MMT arts met ambulanceverpleegkundigen van RAV aangevuld met evenementenhulpverleners (EHBO)).Inzet helikopter tijdens drag race Is dit jouw mening, de wet/ regelgeving in Nederland of daar bij jou? Tuurlijk klinkt dit mooi maar het is niet te betalen voor een evenementen organisator. Tevens mag volgens de geldende regelgeving een ambulance op een evenement in de meeste gevallen niet vervoeren.
Tuurlijk is het een ideaal beeld, maar ik ben van mening dat we dan gigantisch gaan door slaan. Nu hangt er al op bijna iedere hoek van de straat een aed. Zelfs zo veel dat we allemaal moeilijke dingen aan het verzinnen zijn voor mensen die ' gewoon' door willen kunnen gaan (niet reanimeer penningen enz). Je weet dat als je aan de motorsport mee doet je toch iets gevaarlijks doet. Daarom moet je sportief en zo veilig mogelijk rijden.
Ik ben wel van mening dat als je uit straalt iets te regelen op een evenement je het ook waar moet kunnen maken. Dus geen arts inzetten als arts die eigenlijk psychiater is ( op een cross, op een dancefeest kan die misschien wel weer op andere punten van meerwaarde zijn). En geen ambulance neerzetten met alleen maar ehbo-erd. Dan moet er aan de buitenkant ook duidelijk zijn dat het maar een ehbo wagen is met behandelplek.
Mijn mening is dat de topicstarter er goed aan doet zijn eigen grenzen aan te geven. Als basis vpk kun je m.i. Best een bloeddruk meten. Als je weet dat het afwijkt kun je iig laten weten aan de meldkamer dat het toch wat spannender is. Aan hun de mening wat ze er mee doen.
Helaas wordt Nederland soms steeds meer als de usa. Je altijd overal voor indekken. Als topicstarter geen meldkamer had gebeld en de man na een half uurtje gewoon weer naar huis had gestuurd, deze de volgende dag naar de huisarts was gegaan en hij bleek toch wat meer problemen te hebben had ie gehangen. M.i. Dus goed gereageerd om hulp te vragen. De meldkamer vond het verhaal blijkbaar interessant genoeg om iemand langs te sturen. En de 'echte ' ALS ambu pleeg hem in te sturen.
Tevens heeft TS iets geleerd van de discussie over zijn tensie verschil. En ik denk niet dat hij de volgende keer compleet anders zal handelen
Dit berichtje na een zeer drukke nachtdienst getypt voor het slapen gaan op een brakke telefoon. Maar het moest er wel gewoon even uit
geen aanval naar iemand maar mijn conclusies