Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #60 Gepost op: 17 september 2015, 07:26:01
Persoonlijk zie ik de meerwaarde in mijn aanvullende scholing,  kennis en ervaring

oma

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 17 september 2015, 08:02:38
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1373131 date=1442441418
 tja een ambu die niet kan vervoeren, daar heb je ook wee niet in alle gevallen erg veel aan... scoop & go casusuistiek gaat zo wel de mist in ..

Bij een inzet tijdens auto- en motorsportevenementen moet je altijd kunnen beschikken over een ambulancevoertuig voor scoop and run. Als je weet dat je het over de weg niet gaan redden om binnen kwartier in traumacentrum te zijn moet je zorgen dat er een helikopter ter plaatse is (gedurende de race). Je zal ook iemand ter plaatse moeten hebben die bijv. bij deze patienten RSI + thoracostomie dbz kan uitvoeren op de evenementenlocatie voor de patient op transport gaat richting traumacentrum.

Behalve transportmiddelen geschikt voor scoop and run, zal je moeten zorgen dat er competente mensen aanwezig zijn voor zowel extricatie als voor medische zorg (traumachirurg of MMT arts met ambulanceverpleegkundigen van RAV aangevuld met evenementenhulpverleners (EHBO)).

Inzet helikopter tijdens drag race

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #62 Gepost op: 17 september 2015, 08:44:04
Citaat van: senseihomer link=msg=1373151 date=1442467561
Persoonlijk zie ik de meerwaarde in mijn aanvullende scholing,  kennis en ervaring

Ik zie ook meerwaarde van mijn aanvullende scholing, kennis en ervaring tijdens een evenementeninzet. Maar ik blijf gewoon eerste hulpverlener en de meerwaarde zit vooral in achtergrondkennis en de vele casuïstieken in de afgelopen jaren. Mijn EHBO-handelingen worden daardoor niet anders.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #63 Gepost op: 17 september 2015, 09:12:19
Dan hebben we dezelfde gezonde insteek  O0

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 17 september 2015, 09:26:47
Citaat van: Oma link=msg=1373153 date=1442469758
Bij een inzet tijdens auto- en motorsportevenementen moet je altijd kunnen beschikken over een ambulancevoertuig voor scoop and run. Als je weet dat je het over de weg niet gaan redden om binnen kwartier in traumacentrum te zijn moet je zorgen dat er een helikopter ter plaatse is (gedurende de race). Je zal ook iemand ter plaatse moeten hebben die bijv. bij deze patienten RSI + thoracostomie dbz kan uitvoeren op de evenementenlocatie voor de patient op transport gaat richting traumacentrum.

Behalve transportmiddelen geschikt voor scoop and run, zal je moeten zorgen dat er competente mensen aanwezig zijn voor zowel extricatie als voor medische zorg (traumachirurg of MMT arts met ambulanceverpleegkundigen van RAV aangevuld met evenementenhulpverleners (EHBO)).

Inzet helikopter tijdens drag race

Is dit jouw mening, de wet/ regelgeving in Nederland of daar bij jou? Tuurlijk klinkt dit mooi maar het is niet te betalen voor een evenementen organisator. Tevens mag volgens de geldende regelgeving een ambulance op een evenement in de meeste gevallen niet vervoeren.

Tuurlijk is het een ideaal beeld, maar ik ben van mening dat we dan gigantisch gaan door slaan. Nu hangt er al op bijna iedere hoek van de straat een aed. Zelfs zo veel dat we allemaal moeilijke dingen aan het verzinnen zijn voor mensen die ' gewoon' door willen kunnen gaan (niet reanimeer penningen enz). Je weet dat als je aan de motorsport mee doet je toch iets gevaarlijks doet. Daarom moet je sportief en zo veilig mogelijk rijden.

Ik ben wel van mening dat als je uit straalt iets te regelen op een evenement je het ook waar moet kunnen maken. Dus geen arts inzetten als arts die eigenlijk psychiater is ( op een cross, op een dancefeest kan die misschien wel weer op andere punten van meerwaarde zijn). En geen ambulance neerzetten met alleen maar ehbo-erd. Dan moet er aan de buitenkant ook duidelijk zijn dat het maar een ehbo wagen is met behandelplek.

Mijn mening is dat de topicstarter er goed aan doet zijn eigen grenzen aan te geven. Als basis vpk kun je m.i. Best een bloeddruk meten. Als je weet dat het afwijkt kun je iig laten weten aan de meldkamer dat het toch wat spannender is. Aan hun de mening wat ze er mee doen.

Helaas wordt Nederland soms steeds meer als de usa. Je altijd overal voor indekken. Als topicstarter geen meldkamer had gebeld en de man na een half uurtje gewoon weer naar huis had gestuurd, deze de volgende dag naar de huisarts was gegaan en hij bleek toch wat meer problemen te hebben had ie gehangen. M.i. Dus goed gereageerd om hulp te vragen. De meldkamer vond het verhaal  blijkbaar interessant genoeg om iemand langs te sturen. En de 'echte ' ALS ambu pleeg hem in te sturen.
Tevens heeft TS iets geleerd van de discussie over zijn tensie verschil. En ik denk niet dat hij de volgende keer compleet anders zal handelen ;)

Dit berichtje na een zeer drukke nachtdienst getypt voor het slapen gaan op een brakke telefoon. Maar het moest er wel gewoon even uit ;) geen aanval naar iemand maar mijn conclusies  :)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 17 september 2015, 10:20:45
Waarom is het in Qatar dan wel te betalen voor de evenementenorganisator?

Hier kan het op twee manieren, als het evenement bijvoorbeeld in belang is van Qatar of ten goede komt aan de gehele samenleving draagt de overheid de kosten voor evenementeninzet door politie, brandweer en ambulance. Hierbij kan je denken aan internationale auto- en motorsportevenementen op circuit Losail (overheid ziet het als promotie van Qatar), aan gratis evenementen met sport- en spel voor alle burgers, maar ook bijvoorbeeld een drag race op een afgesloten terrein omdat de overheid hier te kampen heeft met een hoog aantal verkeersdoden door stuntende idioten en street races op de openbare weg. Een van de overheidsmaatregelen is te zorgen voor georganiseerde evenementen waar deze mensen kunnen racen zonder gevaar voor andere verkeersdeelnemers, bij deze evenementen is brandweer en ambulance aanwezig en draagt de overheid de kosten omdat het past binnen regeringsbeleid.

Een commerciele evenementenorganisator heeft rock band Stereophonics geboekt om op te treden in Qatar. De overheid eist aanwezigheid van ambulancezorg. De kosten zijn voor de evenementenorganisator. In Nederland is dit schijnbaar een enorm probleem voor zowel de overheid als de evenementenorganisator. Hier zegt de overheid als je Stereophonics kan betalen om op te treden kan je ook wel het factuurtje van de ambulancedienst aftikken.

In Nederland is dat uiteraard ook gewoon zo, een beetje beroemde DJ op een groot dancefeest kost per half uur meer dan het inhuren van de complete ambulancedienst Amsterdam-Amstelland.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 17 september 2015, 10:30:31
Citaat van: RemRoof link=msg=1373158 date=1442472244
Ik zie ook meerwaarde van mijn aanvullende scholing, kennis en ervaring tijdens een evenementeninzet. Maar ik blijf gewoon eerste hulpverlener en de meerwaarde zit vooral in achtergrondkennis en de vele casuïstieken in de afgelopen jaren. Mijn EHBO-handelingen worden daardoor niet anders.

RemRoof

Aftasten van nek- en rugwervels + bloeddrukmeting vallen bij jou onder EHBO-handelingen (van mensen met aanvullende scholing, kennis en ervaring tijdens evenementeninzet)?

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #67 Gepost op: 17 september 2015, 10:33:20
Dank je wel cavia

Ik zou het inderdaad de volgende keer niet anders doen. Alleen begrijp ik nu beter wat tensieverschil kan betekenen en wat eventueel oorzaken zijn die het verklaren zonder een klinische oorzaak

Zodoende blijven we leren.

Mijn inziens is het inzien en realiseren van je eigen grenzen en bekwaamheden / bevoegdheden een heel belangrijk iets

oma

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 17 september 2015, 10:43:12
Citaat van: senseihomer link=msg=1373170 date=1442478800
Dank je wel cavia

Ik zou het inderdaad de volgende keer niet anders doen. Alleen begrijp ik nu beter wat tensieverschil kan betekenen en wat eventueel oorzaken zijn die het verklaren zonder een klinische oorzaak

Zodoende blijven we leren.

Mijn inziens is het inzien en realiseren van je eigen grenzen en bekwaamheden / bevoegdheden een heel belangrijk iets

Als je het de volgende keer niet anders doet ga je weer als verpleegkundige dienst draaien bij auto- en motorsport i.p.v. dienst als EHBO-er.

Ik kan en wil niet begrijpen waarom er bij dit soort evenementen een verpleegkundige aanwezig moet zijn indien het niet gaat om een ambulanceverpleegkundige (aanwezig namens de RAV, dus zelfstandig bevoegd).

Het kan natuurlijk zijn dat ik veronderstel dat aanwezigheid van verpleegkundige een eis is om in te kunnen grijpen na ongevallen. Uiteraard kan het ook zijn dat men een genoegen neemt met iedere verpleegkundige, de diabetesverpleegkundige kan coureurs voorzien van eetadvies en de wijkzuster kan de coureur helpen met de steunkousen aantrekken.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #69 Gepost op: 17 september 2015, 11:12:36
Citaat
Als je het de volgende keer niet anders doet ga je weer als verpleegkundige dienst draaien bij auto- en motorsport i.p.v. dienst als EHBO-er.

Ja klopt. Dit weekend al (zaterdag en zondag)  :)

Citaat
Ik kan en wil niet begrijpen waarom er bij dit soort evenementen een verpleegkundige aanwezig moet zijn indien het niet gaat om een ambulanceverpleegkundige (aanwezig namens de RAV, dus zelfstandig bevoegd).

Wat.ik begreep van een evenement was het een verzoek van de ouders van de coureurs

Citaat
Het kan natuurlijk zijn dat ik veronderstel dat aanwezigheid van verpleegkundige een eis is om in te kunnen grijpen na ongevallen. Uiteraard kan het ook zijn dat men een genoegen neemt met iedere verpleegkundige, de diabetesverpleegkundige kan coureurs voorzien van eetadvies en de wijkzuster kan de coureur helpen met de steunkousen aantrekken.

Nee zo ver ik weet is het geen eis en wordt niet elke verpleegkundige zomaar ingezet.  De verpleegkundigen die deze diensten draaien en willen doen, zijn allemaal werkzaam en of geschoold in de acute zorg

Daarbij zal een diabetesverpleegkundige en wijkverpleegkundige (de omschrijving zuster wordt bijna niet meer gebruikt  ;)) prima ehbo kunnen verlenen