Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 17 september 2015, 11:16:57
Citaat van: senseihomer link=msg=1373178 date=1442481156
De verpleegkundigen die deze diensten draaien en willen doen, zijn allemaal werkzaam en of geschoold in de acute zorg

.. en onbevoegd.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #71 Gepost op: 17 september 2015, 11:18:22
Daarom doen we ook geen verpleegtechnische handelingen :)

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 17 september 2015, 11:23:35
Zoals bloeddrukmeten en onderzoek van cervicale wervels

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #73 Gepost op: 17 september 2015, 11:30:44
Het is voor mij heel simpel, ik ken mijn eigen kennis en vaardigheden en belangrijker mijn eigen grenzen hierin.  Daaraan gekoppeld begrijp ik het belang van bekwaam- en bevoegdheid

Dus ja volgende keer zal ik het niet anders doen (dus ook het navoelen van de CWK en bloeddruk meten)

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #74 Gepost op: 17 september 2015, 11:37:29
Het wordt net gedaan of het navoelen van de CWK een hele ingewikkelde handeling is.

En ja ik heb scholing en ervaring hierin (zowel prehospitaal en in de kliniek)

En nee ik stel hierop geen enkele werkdiagnose.

Mocht iemand een drukpijnlijke CWK hebben of wanneer het enigszins hierop lijkt)  dan wordt hij handmatig geimmobilseerd en wordt de ambu erbij geroepen en of brandweer in het geval van bijv autocross.

Het komt vaak voor dat ik vermoed dat het myogeen is. Maar dat verandert voor mij mijn keuzes niet

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 17 september 2015, 11:42:54
Citaat van: senseihomer link=msg=1373185 date=1442482649
Het wordt net gedaan of het navoelen van de CWK een hele ingewikkelde handeling is.

Het gevaar bij onderzoek van de nek is dat men een nek 'vrijgeeft', terwijl later toch afwijkingen blijken te bestaan. Daar ben je vast van bewust. Hoe ga je daar mee om in het veld, terwijl je op dat moment niet in dienst bent van het ZH?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 17 september 2015, 11:50:40
Citaat van: senseihomer link=msg=1373185 date=1442482649

De handeling is inderdaad simpel, echter is het geen EHBO-handeling en je moet geen handelingen uitvoeren als je er niets mee kan. Ik doe het wel maar zeg daarna ook wat de vervolgstap moet zijn of geef CWK vrij.

Ik ben wel nieuwsgierig waar en van wie jij de scholing hebt ontvangen om CWK vrij te geven.

Hoe noem je het als je na aftasten wervels besluit dat je manueel moet gaan fixeren of dat er geen verdere interventie nodig is als je het geen werkdiagnose wil noemen?

Wat is precies de toegevoegde waarde van bloeddrukmeting als je geen werkdiagnose stelt?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 17 september 2015, 11:55:34
Citaat van: EM physician link=msg=1373186 date=1442482974
Het gevaar bij onderzoek van de nek is dat men een nek 'vrijgeeft', terwijl later toch afwijkingen blijken te bestaan. Daar ben je vast van bewust. Hoe ga je daar mee om in het veld, terwijl je op dat moment niet in dienst bent van het ZH?

Het slachtoffer moet ook weten dat ze dan een klacht kunnen indienen bij het medisch tuchtcollege. Als je dit onderzoek wil uitvoeren en de nek vrijgeeft hoort er ook bij dat het slachtoffer weet wie je bent zodat ze een klacht kunnen formuleren.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #78 Gepost op: 17 september 2015, 11:58:17
Citaat

Daar ben ik mij zeker van bewust. Ik houd altijd rekening met afwijkend letsel, de invloed van adrenaline en recht op letsel.

Als ik ook maar enigsIns twijfel dan wordt er geimmobilseerd en wordt de ambulancedienst erbij geroepen.

Hoe ik daar mee om ga? Mijn persoonlijke stelregels zijn dat ik mijn patiënten behandel, zoals ik mijn eigen moeder, zus etc behandeld zou willen zien en dat ik het gevoel heb 'alles' eraan te hebben gedaan wat binnen mijn macht ligt

Ik zou graag de vraag terug keren: zou een ambulanceverpleegkundige deze afwijkingen dan wel hebben kunnen vinden en op basis van welke diagnostiek (buiten afwijkende sensibiliteit en motoriek, zelf geïnitieerde immobiliteit en of geen drukpijnlijke CWK)

Puur voor mijn leren

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #79 Gepost op: 17 september 2015, 12:03:36
Citaat
De handeling is inderdaad simpel, echter is het geen EHBO-handeling en je moet geen handelingen uitvoeren als je er niets mee kan. Ik doe het wel maar zeg daarna ook wat de vervolgstap moet zijn of geef CWK vrij.

Het is voor mij een basale inschatting of er mogelijk wervelletsel is. Bij de minste geringste twijfel wordt de ambulancedienst erbij geroepen

Citaat
Ik ben wel nieuwsgierig waar en van wie jij de scholing hebt ontvangen om CWK vrij te geven.

Tijdens mijn werk en stages bij de ambulancedienst en spoedeisende hulp

Citaat
Hoe noem je het als je na aftasten wervels besluit dat je manueel moet gaan fixeren of dat er geen verdere interventie nodig is als je het geen werkdiagnose wil noemen?

Dat noem ik GBV (gezond boeren verstand)

Citaat
Wat is precies de toegevoegde waarde van bloeddrukmeting als je geen werkdiagnose stelt?

Het kan een symptoom weergeven van een levensbedreigende situatie en het kan een aanvullend gegeven zijn voor de opschaling en of overdracht