Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25661 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 17 september 2015, 12:03:57
Aansprakelijkheid is een terechte vraag. De wereld van evenementenhulpverlening kent vele bedrijven, van klein tot groot. Hoe de aansprakelijkheid is geregeld, varieert nogal. Ik zou ten alle tijde verifiëren of je gedekt bent want bij je werkgever hoef je, terecht, niet aan te kloppen. Zo heb ik een incident meegemaakt waarbij ik een GHB klant wilde insturen en dat de niet medisch geschoolde coördinator dat probeerde te overrulen. Dat was dan ook de laatste keer dat ik voor dat bedrijf werkte. Mijn registratie is me heel veel waard. Ik zet het niet op het spel door in mijn vrije tijd broeder te spelen bij een bedrijf waar de voorwaarden vooraf niet goed zijn geregeld.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #81 Gepost op: 17 september 2015, 12:08:35
Citaat
Het slachtoffer moet ook weten dat ze dan een klacht kunnen indienen bij het medisch tuchtcollege. Als je dit onderzoek wil uitvoeren en de nek vrijgeeft hoort er ook bij dat het slachtoffer weet wie je bent zodat ze een klacht kunnen formuleren.
Citaat

Als ik mijn eigen grenzen, ervaring en scholing, GBV, bekwaamheden en bevoegdheden zo kritisch bewaak. Dan denk ik dat het een goede filter js die de kritische blik van de rechter minimaal zal evenaren

oma

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 17 september 2015, 12:09:58
Citaat van: CM link=msg=1373194 date=1442484237
Dat is een terechte vraag. De wereld van evenementenhulpverlening kent vele bedrijven, van klein tot groot. Hoe de aansprakelijkheid is geregeld, varieert nogal. Ik zou ten alle tijde verifiëren of je gedekt bent want bij je werkgever hoef je, terecht, niet aan te kloppen. Zo heb ik een incident meegemaakt dat ik een GHB klant wilde insturen en dat de niet medisch geschoolde coördinator dat ging overrulen. Dat was dan ook de laatste keer dat ik voor dat bedrijf werkte. Mijn registratie is me heel veel waard. Ik zet het niet op het spel door in mijn vrije tijd broeder te spelen waar de voorwaarden vooraf niet goed zijn geregeld.

Toon eens aan als SEH verpleegkundige dat je bekwaam bent in onderzoek en vrijgave CWK. Wet BIG is duidelijk onbekwaam maakt onbevoegd. Ik denk ook dat je als verpleegkundige nogal op glad eis zit als je op deze manier even gaat klussen omdat het verstrekkende gevolgen kan hebben voor je baan en inkomen.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #83 Gepost op: 17 september 2015, 12:12:28
Een tegenvraag wat vindt jij voldoende scholing en of ervaring om de CWK 'vrij' te geven

Persoonlijk voel ik me bekwaam om drukpijn te kunnen navoelen op de CWK, ik voel me niet bekwaam genoeg om onderscheid te maken in:

* plaats van de pijn (myogeen of ossaal)
* aard van de pijn
* sterkte van de pijn

Enige drukpijn ook maar enigszins in de buurt van CWK is immobiliseren en ambu

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #84 Gepost op: 17 september 2015, 12:13:57
Even ter verduidelijking:ik ben geen SEH verpleegkundige.  Maar een algemeen verpleegkundige met (stage en werk) ervaring binnen de ambulancezorg,  spoedeisende hulp en hartbewaking

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #85 Gepost op: 17 september 2015, 12:16:42
Ik vind het zelf ook heel belangrijk om mijn (persoonlijke en beroepsmatige) aansprakelijkheid te bewaken

Daarom werk ik ook bij organisaties waarin het goed geregeld is

oma

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 17 september 2015, 12:20:16
Citaat van: senseihomer link=msg=1373198 date=1442484837
Even ter verduidelijking:ik ben geen SEH verpleegkundige.  Maar een algemeen verpleegkundige met (stage en werk) ervaring binnen de ambulancezorg,  spoedeisende hulp en hartbewaking

Toon maar eens aan dat je bekwaam bent in aftasten van de nek- en rugwervels. Dat zal je bij de tuchtrechter moeten doen door te onderbouwen dat jij dat als algemeen verpleegkundige dit hebt geleerd en het regelmatig in de kliniek ook doet zonder tussenkomst van bijv. de SEH-arts of assitent-chirurgie. Als je dat niet lukt, faal je in je verweer. Onbekwaam is onbevoegd (Wet BIG, art. 35, 1e lid, onder b).

Een algemeen verpleegkundige met stage/werkervaring op een SEH of binnen ambulancezorg is inderdaad geen SEH-verpleegkundige of ambulanceverpleegkundige.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #87 Gepost op: 17 september 2015, 12:23:36
Citaat
Toon maar eens aan dat je bekwaam bent in aftasten van de nek- en rugwervels. Dat zal je bij de tuchtrechter moeten doen door te onderbouwen dat jij dat als algemeen verpleegkundige dit hebt geleerd en het regelmatig in de kliniek ook doet zonder tussenkomst van bijv. de SEH-arts of assitent-chirurgie. Als je dat niet lukt, faal je in je verweer. Onbekwaam is onbevoegd (Wet BIG, art. 35, 1e lid, onder b)

Dat kan ik

Citaat
Een algemeen verpleegkundige met stage/werkervaring op een SEH of binnen ambulancezorg is inderdaad geen SEH-verpleegkundige of ambulanceverpleegkundige.

Nee helemaal mee eens

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #88 Gepost op: 17 september 2015, 12:28:19
Citaat
Het gevaar bij onderzoek van de nek is dat men een nek 'vrijgeeft', terwijl later toch afwijkingen blijken te bestaan. Daar ben je vast van bewust. Hoe ga je daar mee om in het veld, terwijl je op dat moment niet in dienst bent van het ZH?

IK zou graag de vraag terug keren: zou een ALS / ambulanceverpleegkundige deze afwijkingen dan wel hebben kunnen vinden en op basis van welke diagnostiek (buiten afwijkende sensibiliteit en motoriek, zelf geïnitieerde immobiliteit en of geen drukpijnlijke CWK)

Puur voor mijn leren

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #89 Gepost op: 17 september 2015, 12:36:36
Stel dat ik als verpleegkundige de CWK niet navoel uit angst voor....

En er blijkt tot CWK letsel te zijn met blijvende gevolgen.  Ben ik dan aansprakelijk (niet alles gedaan wat tot mijn mogelijkheden behoort) en hoe zou ik er persoonlijk mee om moeten gaan

Dat zou betekenen dat bij elke HET (afgelopen zaterdag en Ondag bij elkaar stuk of 20) de ambulance erbij geroepen moet worden om de CWK te checken