Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #90 Gepost op: 17 september 2015, 12:41:33
Citaat van: senseihomer link=msg=1373208 date=1442486196
Stel dat ik als verpleegkundige de CWK niet navoel uit angst voor....

En er blijkt tot CWK letsel te zijn met blijvende gevolgen.  Ben ik dan aansprakelijk (niet alles gedaan wat tot mijn mogelijkheden behoort) en hoe zou ik er persoonlijk mee om moeten gaan

Dat zou betekenen dat bij elke HET (afgelopen zaterdag en Ondag bij elkaar stuk of 20) de ambulance erbij geroepen moet worden om de CWK te checken

Dan gaat de meldkamer echt niet blij van worden als je voor elke HET de ambu nodig hebt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #91 Gepost op: 17 september 2015, 13:02:25
Dat denk ik ook niet

oma

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 17 september 2015, 14:11:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373211 date=1442486493
Dan gaat de meldkamer echt niet blij van worden als je voor elke HET de ambu nodig hebt.

Ik werk in een land waar we geen seconde wakker liggen of de meldkamer ergens wel of niet blij van kan worden. Wij betalen centralisten niet om blij te worden, wij betalen ze om te zorgen dat ze zo snel mogelijk spoedmeldingen afhandelen voor de ambulancedienst.

Ik weet dat ik een raar landje werk, een landje waar ze vinden dat de ambulancedienst er is voor ieder hoog energetisch trauma. Ze zijn hier zo maf dat ze de melding snel door ProQA rammelen en ze bij HET geen BLS-ambulance moeten sturen maar ALS-ambulancezorg en soms zelfs direct een voertuig van de prehospitale chirurgische eenheid van de ambulancedienst.

Wij handelen HET ook met liefde af, ongeacht of het er 1 per dag is of dat het er 30 zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat er Nederlandse ambulanceverpleegkundigen of MMT-artsen zijn die daar erg veel anders over zullen denken.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 17 september 2015, 14:35:03
Citaat van: Oma link=msg=1373239 date=1442491906
Ik werk in een land waar we geen seconde wakker liggen of de meldkamer ergens wel of niet blij van kan worden. Wij betalen centralisten niet om blij te worden, wij betalen ze om te zorgen dat ze zo snel mogelijk spoedmeldingen afhandelen voor de ambulancedienst.

Ik weet dat ik een raar landje werk, een landje waar ze vinden dat de ambulancedienst er is voor ieder hoog energetisch trauma. Ze zijn hier zo maf dat ze de melding snel door ProQA rammelen en ze bij HET geen BLS-ambulance moeten sturen maar ALS-ambulancezorg en soms zelfs direct een voertuig van de prehospitale chirurgische eenheid van de ambulancedienst.

Wij handelen HET ook met liefde af, ongeacht of het er 1 per dag is of dat het er 30 zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat er Nederlandse ambulanceverpleegkundigen of MMT-artsen zijn die daar erg veel anders over zullen denken.

Helaas is er in dit land geen geld "over" om zoiets te verzorgen. Zeker voor evenementen willen ze soms best "lastig" doen als je je evenement aanmeld bij de meldkamer en/of tijdens het evenement belt voor een ambulance. En dat komt omdat ze in de knoei komen in de dekking anders, want ja: steeds meer mensen die verzorgd moeten worden en steeds minder ambulances (geldkwestie vaak)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #94 Gepost op: 17 september 2015, 14:57:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373245 date=1442493303
Helaas is er in dit land geen geld "over" om zoiets te verzorgen. Zeker voor evenementen willen ze soms best "lastig" doen als je je evenement aanmeld bij de meldkamer en/of tijdens het evenement belt voor een ambulance. En dat komt omdat ze in de knoei komen in de dekking anders, want ja: steeds meer mensen die verzorgd moeten worden en steeds minder ambulances (geldkwestie vaak)

Nou en, dan doen ze toch lastig. Zou ik niet wakker van liggen. HET = ALS, geen enkele professionele hulpverlener die weet wat hij doet zal anders beweren. Je krijgt er ook gewoon een ambulance voor als je er voor belt.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #95 Gepost op: 17 september 2015, 14:58:11
Citaat van: Oma link=msg=1373169 date=1442478631
Aftasten van nek- en rugwervels + bloeddrukmeting vallen bij jou onder EHBO-handelingen (van mensen met aanvullende scholing, kennis en ervaring tijdens evenementeninzet)?

Nee duidelijk niet, daarom had ik het ook over EHBO-handelingen :) Als verpleegkundige (dus geen ALS-zorg) ben je tijdens een evenement niets meer dan een EHBO'er. Zie ook mijn eerdere opmerking hierover.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 17 september 2015, 15:02:04
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1373245 date=1442493303

Hoezo is er geen geld om uit te rukken als ambulancedienst voor hoog energetisch trauma, het is gewoon je werk en taak als ambulancedienst.

Het maakt mij weinig uit om uit te rukken voor een motorrijder op de openbare weg of op het circuit.

Als het gaat om stand-by staan op een evenement omdat de overheid van mening is dat het hier niet gaat om een onvoorzien ongeval in publiek domein maar er sprake is van een privaat georganiseerd evenement waarbij de kans hoog is dat er HET kan ontstaan stuur je de factuur van de ambulancedienst gewoon naar de organisator.

Als de organisator zegt dat ze dat te duur vinden of niet willen kan je als overheid gewoon zeggen dat het hele feest niet door gaat.

Ik had al geschreven dat het in Nederland logisch is dat een organisator van bijvoorbeeld een dance-feest peperdure DJ's inhuurt die per half uur vele malen duurder zijn dan de hele ambulancedienst Amsterdam-Amstelland inhuren om stand-by te staan om de vereiste ALS-zorg te kunnen verlenen zoals de vergunningverlener noodzakelijk acht.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 18 september 2015, 10:21:13
Citaat van: Oma link=msg=1372274 date=1442226998
ProQA bepaalt helemaal niets, het is een uitvraagsysteem wat zinvol is bij melding door leken.

Als ProQA in Nederland bepalend is en er geen ruimte is om te overleggen met de verpleegkundige op de MKA is het zinvol om deze mensen zo snel mogelijk te vervangen door veel goedkopere telefonisten.

Er is geen ruimte meer voor overleg bij MKA's welke werken met ProQA. In onder andere regio Hollands Midden worden de meldingen ook door politie en brandweermensen aangenomen.
Als wij als EHBO'er willen overleggen met de MKA, dan komen wij ook in ProQA en dit protocol bepaalt dan het verdere verloop. De MKA verpleegkundige (als het een verpleegkundige is) moet het protocol volgen
2 voorbeelden:

http://www.npo.nl/2doc/21-04-2015/VPWON_1216113 en
! No longer available

Er is niet meer zo veel speelruimte meer voor de MKA centralist....
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 18 september 2015, 10:37:57
Citaat van: Oma link=msg=1373249 date=1442494924
Hoezo is er geen geld om uit te rukken als ambulancedienst voor hoog energetisch trauma, het is gewoon je werk en taak als ambulancedienst.

Het maakt mij weinig uit om uit te rukken voor een motorrijder op de openbare weg of op het circuit.

Als het gaat om stand-by staan op een evenement omdat de overheid van mening is dat het hier niet gaat om een onvoorzien ongeval in publiek domein maar er sprake is van een privaat georganiseerd evenement waarbij de kans hoog is dat er HET kan ontstaan stuur je de factuur van de ambulancedienst gewoon naar de organisator.

Als de organisator zegt dat ze dat te duur vinden of niet willen kan je als overheid gewoon zeggen dat het hele feest niet door gaat.

Ik had al geschreven dat het in Nederland logisch is dat een organisator van bijvoorbeeld een dance-feest peperdure DJ's inhuurt die per half uur vele malen duurder zijn dan de hele ambulancedienst Amsterdam-Amstelland inhuren om stand-by te staan om de vereiste ALS-zorg te kunnen verlenen zoals de vergunningverlener noodzakelijk acht.

Ik zeg niet dat er geen geld is, als we bellen komt vaak toch wel die ambu, maar het gaat zich erom dat ze er hoorbaar niet blij mee zijn omdat ze (zeker in de weekenden als ik voor Limburg Noord spreek) vaak krap zitten in de bezetting, en er hoorbaar niet altijd even blij mee zijn als we bellen voor een auto.

Als wij tijdens een evenement een ambulance stand by hebben staan al dan hoeven we niet eens 112 te bellen, gaat dit gewoon via de portofoon of afgesproken kanalen om die daar te krijgen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 18 september 2015, 10:38:41
Citaat van: Vider link=msg=1373453 date=1442564473
Er is geen ruimte meer voor overleg bij MKA's welke werken met ProQA. In onder andere regio Hollands Midden worden de meldingen ook door politie en brandweermensen aangenomen.
Als wij als EHBO'er willen overleggen met de MKA, dan komen wij ook in ProQA en dit protocol bepaalt dan het verdere verloop. De MKA verpleegkundige (als het een verpleegkundige is) moet het protocol volgen
2 voorbeelden:

http://www.npo.nl/2doc/21-04-2015/VPWON_1216113 en
! No longer available

Er is niet meer zo veel speelruimte meer voor de MKA centralist....

Ik heb twee dagen mijn best gedaan om op het forum uit te leggen dat het niet aan ProQA ligt.