Self-controlled extrication causes less C-spine movement

Auteur Topic: Self-controlled extrication causes less C-spine movement  (gelezen 3098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2015, 22:44:53
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1376939 date=1443903078
Ik heb destijds de PHTLS gevolgd toen het nog op de oude manier ging. Een nieuwe cursus zit er voorlopig niet in, daarom vind ik het interessant om te lezen hoe de professionals er nu mee omgaan sinds de invoering van het nieuwe LPA. Het door Oma getoonde artikel bevestigd inderdaad dat we niet zo voorzichtig hoeven te zijn zoals we altijd deden.
Maar om een coureur met drukpijn weer in een auto te laten stappen om bij de SEH te komen en later weer uit te moeten stappen druist een beetje tegen mijn gevoel in.
Ben wel benieuwd naar wat de profs zouden doen.

Wat bedoel je precies met de laatste regel? Benieuwd naar wat professionele coureurs doen of bedoel je dat ik een amateur ben?

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2015, 22:53:49
Citaat van: Oma link=msg=1376949 date=1443905093
Wat bedoel je precies met de laatste regel? Benieuwd naar wat professionele coureurs doen of bedoel je dat ik een amateur ben?
Dat jij een prof bent staat buiten kijf, daar twijfel ik absoluut niet aan. Hetgeen jij schrijft lees ik erg graag en vind ik doorgaans erg leerzaam. Zo ook je opmerking m.b.t. het 45 graden kunnen draaien van een hoofd.
Ik doelde op de ambulanceverpleegkundigen, die nu dus allemaal werken volgens het nieuwe LPA, en hoe zij er nu mee omgaan.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2015, 02:50:37
Citaat van: Oma link=msg=1376948 date=1443904496
Het gaat hier om coureurs die tijdens een race vallen en zelfstandig terug lopen naar de pits of de EHBO-post, als ze kunnen wandelen of zitten vraag ik ze als ik dienst heb op het circuit om het hoofd 45 graden naar links en rechts te draaien, als ze dat gedaan hebben vind ik het verder prima.

Aangezien jij ze zelf hun hoofd laten draaien, kan ik aannemen dat als ze dit kunnen doen eventueel nekletsel niet verergerd?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

oma

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2015, 08:29:20
Citaat van: DiNozzo link=msg=1376965 date=1443919837
Aangezien jij ze zelf hun hoofd laten draaien, kan ik aannemen dat als ze dit kunnen doen eventueel nekletsel niet verergerd?

Nee, het zijn coureurs die hard gevallen zijn maar daarna zelf weer op staan. Ze wandelen daarna terug naar de pits, je weet dan al dat ze vaak een beste wandeling achter de rug hebben. Voor je ze het hoofd naar links en rechts laat draaien beoordeel je natuurlijk ook even vitale functies, alertheid en heb ik ze even snel met beide handen aan de kokosnoot  vastgepakt en ben even snel met de vingers door het midden van de nek gegaan om te ontdekken of ze "au" zeggen. Als ze daarna met hoofd 45 graden naar links en rechts kunnen draaien mogen ze van mij weer vertrekken.