Ik dacht zal ook even plaatsen hoe ik denk hoe het zit. Ook al heb ik maar een paar jaar ervaring in opsporing.
Als jij je niet bewust van de schade was, en dit ook niet kon weten (bijvoorbeeld het is een lichte schade, geen harde klap geweest oid). Daarnaast heb jij je keurig aan de verkeersregels gehouden (dus niet roekeloos gereden oid) dan is er geen opzet aanwezig dus dan ben je ook niet strafbaar.
Voor een strafbare feit dient er altijd opzet aanwezig te zijn. Het kan wel zo zijn dat je nog aansprakelijk bent voor de schade. Dit is echter een civiele procedure (vaak verzekeringswerk).
Vergelijk het met dat je een vaas omstoot op je werk (per ongeluk). Dan zou je dus altijd vernieling plegen (of iig al heel snel). Zo heeft de wetgever het dus niet bedoeld. Je moet dus iets opzettelijk doen wil het strafbaar zijn. Het gaat te diep voor z'n post als deze om de vormen van opzet te omschrijven.
Als ik je verhaal zo lees heb jij het niet opzettelijk gedaan (wegrijden, schade veroorzaken).
Klopt, ik heb het zeker niet opzettelijk gedaan... Ik ga niet als een idioot expres auto's vernielen, ik heb wel wat beters te doen. Sterker nog, ik wil een agent worden....
Of ik schade heb aangericht of niet, dat weet ik niet, er is aangifte gedaan door een ooggetuige, dus ik ga ook mijn verhaal doen. Zodra de politie komt met bijv. camerabeelden of bewijzen dat ik schade heb berokkend, dan ga ik niet ontkennen en ga ik gewoon netjes een regeling treffen en de schade vergoeden, maar het kan net zo goed iemand zijn die een bloedhekel aan mij heeft en dacht laat ik hem maar eventjes naaien....