Het zal niemand ontschoten zijn. Vluchtelingenkampen worden op dit moment her- en der in het Nederland opgezet of zijn al opgezet. Zoveel mensen op een kluitje, in één ruimte gaan ongetwijfeld zorgen voor infecties of verspreiding van uit het eigen land meegenomen infecties. Daarnaast zullen deze mensen niet volgens het Nederlandse vaccinatieprogramma zijn gevaccineerd. Daarnaast zal de nodige stress van het vluchten en andere oorlogstrauma de nodige psychische problematiek opleveren. Kortom, deze mensen hebben zorg nodig.
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe bepaalde Huisartsenposten of gezondheidscentra hier op inspelen. Voor zover ik weet staat er (voorals)nog geen in de planning in de regio. Toch ben ik heel erg benieuwd naar hoe deze zaken zich ontwikkelen en hier op ingespeeld wordt op gezondheidsniveau.
Misschien is dit het juiste deel van de witte kolom voor deze vraag. Moderators wees hier vrij in.
Als Nederland zorgt dat vluchtelingen beschikken over stromend water en goede hygienische voorzieningen is er niets aan de hand, met andere woorden als er een cholera uitbraak zou komen ligt het niet aan de vluchtelingen maar de wijze waarop ze zijn gehuisvest.
Welke infectieziekten nemen Syriers ongetwijfeld mee uit eigen land?
Belgen en Duitsers die in Nederland zijn zijn ook niet volgens het Nederlandse vaccinatieprogramma gevaccineerd.
Geweld meemaken zorgt niet automatisch voor psychische problematiek. Mensen in Midden Oosten leven in een totaal andere realiteit dan mensen in West Europa. Oorlogen en bomaanslagen zijn er altijd in het midden oosten, als het niet in je eigen land is dan is het wel in de buurlanden. Voorts zorgt religie er voor dat niet al deze mensen naar de psycholoog moeten, inshallah (Gods wil).
Met andere woorden er is weinig reden voor huisartsenposten of gezondheidscentra om ingrijpende maatregelen te treffen omdat er (tijdelijk) vluchtelingen worden gehuisvest.