Joffry,
Helemaal met je eens!
Toen wij onze eerste opvanglocatie ingingen was er een heleboel goed geregeld. 2 VPK via de GHOR overdag, 2 ehbo-ers de klok rond, een huisarts die visite kwam lopen en overdag beschikbaar was voor spoedconsulten, een huisarts die achterwacht draaide voor de avond en nacht, afspraken met een apotheek enz.
Jammer was dat het spreekuur van de huisarts altijd te kort was, er centraal geen medische info beschikbaar was van de vorige 2 opvanglocaties waar deze mensen zaten, de Gemeente niet op de hoogte was van bijzondere noden bij mensen, de apotheek pas leverde als de verpleegkundige naar huis was en de ehbo-ers het afleveren van de medicijnen moesten regelen of de mensen nog een nacht op medicatie moesten laten wachten.
Met veel goede wil hebben wij toe wel veel kunnen regelen, iedereen kreeg persoonlijk zijn "dossier" mee, er was een masterlijst van alle zorgvragen op onze locatie voor de volgende medische post, en we hebben veel problemen snel (maar ad hoc) kunnen oplossen.
Huisartsen, verloskundigen en ziekenhuizen werkten goed mee voor de eerste zorgen, continuiteit van zorg is erg lastig door de 3 a 6 daagse verhuizing van deze groepen.
We hebben hoofdluis bestreden en een uitbraak voorkomen en een beetje rust kunnen bieden aan de mensen.
Volgende week gaan we met dezelfde hulpverleners een andere groep opvangen, en hopelijk kunnen we het voor deze mensen weer beter voor elkaar krijgen
Klinkt redelijk goed. Maar ik denk dat er wel wat inzet van de COA en ministeries gemist wordt in het track & tarce verhaal van de vluchtelingen, zonder registratie, zonder burgerservicenummer of verblijfstatusdoucmentnummer etc zijn ze niet te traceren en treedt er al snel gevaar op bij bijhouden van personalia en medische en verpleegkundige zorgvragen, diagnoses en medicatie.
Dit had ministerie en COA zich wel even eerder mogen realiseren. De structuur moet minimaal goed geregeld worden op dat niveau.