Och och och; alle stokpaardjes en frustraties komen weer boven drijven....
Inderdaad; de '112 fotograafjes' worden weer van stal gehaald; het eeuwige 'als een politie agent dat zegt heb je maar te luisteren' etc.
Uiteraard gaat Peen dan brullen over persvrijheid en afzettingen van 10 vierkante kilometer. Maar waar ik mij vooral druk over maak, is dat er tussen al die fotografen wellicht iemand tussenzit met verkeerde ideeën en sympathieën. Die het nodig vindt "om een daad" te stellen. En die "vermomd" als fotograaf erg dicht bij slachtoffer en hulpverleners kan komen en daar hele vervelende dingen zou kunnen doen. Ook naar een slachtoffer toe, die wellicht dader zou kunnen zijn van iets wat veel mensen niet leuk vinden.
En dan roepen dat er wellicht persmuskieten zijn die het slachtoffer wat aan zouden willen doen, en dat je daarom de gang maar helemaal schoon moet vegen....
Dat is nu typisch zo'n 'nonsense reden' om de afzetting groter te maken, waar je achteraf zo doorheen prikt. Had je er ook al aan gedacht dat er wel eens een ebola patient tussen kon staan ? Of een marsmannetje ? Oei. Nog maar een grotere afzetting dan.
Voorlopig is er maar één iemand die geweld heeft gebruikt; en dat is een politie agent. Of dat terecht was weet ik niet; ik was er niet bij. Ik weet wel dat er in de loop van de tijd ook politieagenten zijn geweest die misbruik hebben gemaakt van hun functie; die meisjes hebben vermoord (denk aan de zaak Milly Boele); die mensen hebben bedreigd en opgelicht. Dus ook dat zijn niet allemaal koorknaapjes. Logisch; want overal kom je rotte appels tegen.
Ik heb meermalen vorderingen naar mijn hoofd gehad van politieagenten. Die soms wel, maar ook vaak achteraf nergens op gebaseerd blijken te zijn, en waarvoor ze door hun chef gedwongen worden om excuses naar mij te maken (nee: daar drong ik niet op aan). Waarmee ik maar wil zeggen: ook een politieagent gaat (vaak in een chaotische situatie) ook wel eens in de fout. Net zoals de persmuskiet dat ook doet.
Bekijk de situatie met een frisse blik, en niet met oogkleppen op. Sta ervoor open dat
beide kanten fouten kunnen maken. Echt: politie agenten zijn ook niet feilloos; het zijn soms net mensen. En ja: persmuskieten maken ook fouten.
Nu al zulke stellige uitspraken doen over 'wie er fout is' kan je later lelijk opbreken. In dat kader vind ik het ook merkwaardig/opvallend dat er al excuses gemaakt zijn vanuit de politie. Blijkbaar zijn er 'sterke aanwijzingen dat...' Ik wacht het definitieve oordeel dan ook met spanning af.
Hoe je het ook wendt of keert: de aanwezigheid van de pers heeft een wettelijke basis. Het handelen van de autoriteiten in deze heeft een zeer forse economische schade veroorzaakt; het is logisch dat de pers de bevolking wil informeren wat er nu uiteindelijk al-dan-niet aan de hand was. Leer er mee leven; of kies een ander vak.
Peen