Kijken we nu echt naar hetzelfde filmpje? Ik zie vooral een horde 'bijna papparazi achtige' journalisten die elkaar staan te verdringen en duwen en het liefst nog samen met de ambulancebroeder de ambulance in willen springen om maar een foto te kunnen maken van de verdachte/so op een brancard.
O jee... Wat een stemmingmakerij weer. <autodrop mode>Journalisten: ze zouden verboden moeten worden !</autodrop>
Door het gedrag van deze jongeman heeft al het treinverkeer op één van de grootste treinknooppunten van het land er uren uit gelegen. Bovendien was op dat moment nog niet bekend dat het slechts een mogelijk zwartrijdertje was.
Ik vraag me af of er hier ook zo zwart-wit gereageerd zou zijn als was gebleken dat deze snuiter een vuurwapen en 10 gevulde magazijnen bij zich had. Althans: ik heb hier niemand in vergelijkbare termen horen mauwen toen er een aantal weken geleden die man uit de Thalys getrokken werd, en ook die man in beeld werd gebracht. Het is bepaald niet de eerste keer dat ik hier merk dat er niet bepaald consequent gedacht wordt. Nu is het 'aggossie en die rot-journalisten ook die op hem jagen'; en als het een terrorist is mag alles.
Door die 'poging aanslag' toen, gevolgd door het handelen van deze jongeman (en de achteraf wellicht overtrokken reactie daarop van de hulpdiensten) waren de gebeurtenissen gewoon nieuws. En dan zou ik hem echt niet 'vol in zijn snuit' op de camera hoeven te hebben (dekentje eroverheen is prima), maar het beeld dat de overmeesterde arrestant wordt weggevoerd hoort er gewoon bij. Of die nu op een brancard ligt of met handjes op de rug weggevoerd wordt tussen twee AT'ers. Je moet een compleet verhaal hebben.
Heeft zo'n arrestant rechten ? Jazeker. Maar een aantal daarvan heeft hij ook verspeeld door niet gewoon uit dat toilet te komen op het moment dat het hem meermalen normaal gevraagd werd. Hij was wellicht bang; maar kreeg daardoor juist ook te maken met een arrestatieteam inclusief een nijdige hond, om maar wat te noemen. Maar werd daardoor ook nationaal nieuws.
Ik heb de video's niet eens goed bekeken, maar ik zag wel voldoende ruimte eromheen om met een man of 10 politie/NS om de brancard te lopen (NOS video). Dat is gewoon voldoende; van daadwerkelijk blokkeren is geen sprake; de brancard kan gewoon blijven rollen.
Topictitel zou wat dat betreft dus beter kunnen zijn "Hulpverleners ernstig gehinderd door chaotisch gedrag journalisten in Rotterdam"
Of: "
Chaotische taferelen en treinenloop ernstig verstoord door overtrokken reactie van de hulpdiensten."
Het is maar net welke invalshoek je kiest. Geloof me: geef me de ruwe beelden en een uurtje en ik maak een artikel waardoor heel NL over het politieoptreden daar heen valt. Laat het geheel nu maar gewoon aan de klachtencommissie over; voordat je oordeelt op basis van wat video en dit soort tendentieuze teksten hier neerzet.
Peen