Duitse Politiesirene : tatu-tata wordt yelp.
Berlijn - Wie vanaf nu door de Duitse politie wordt aangehouden op de weg, moet rekening houden met een nieuw geluid.
Het "tatu-tata" van weleer is vervangen door wat "yelp" wordt genoemd, het politiesignaal uit de Amerikaanse televisieseroes. Het blauwe licht wordt vervangen door een rood licht.
De "yelp" en het rode knipperlicht zijn enkel bedoeld om verkeersdeelnemers te melden dat ze naar rechts moeten om te stoppen. Het tatu-tata en blauwe zwaailicht betekend nog steeds dat weggebruikers plaats moeten maken. (ANP).
Bron : Overgetypt uit "de Spits" (dat OV-krantje).Aan de ene kant vind ik 't maar raar om opeens te gaan bepalen dat er nu "2 soorten" zwaailicht en sirene's op de politievoertuigen moeten komen.
Er wordt nu al vaak niet gereageerd op de signalen en veel mensen weten nog steeds niet hoe ze moeten reageren en dan moeten diezelfde mensen nu zeker onthouden dat "rood + whiew whiew" betekend dat ze aan de kant moeten stoppen en dat "blauw + tatu" betekend dat ze gewoon opzij moeten.
Slim bedacht ja....
Tegen die amerikaanse geluiden op zich heb ik persoonlijk helemaal niets, van mij mogen ze die hier ook invoeren.
Hier in Nederland heb ik maar 1 geluidje (tatu) tot mijn beschikking (met eventuele versneller) terwijl ik in Belgie op de meeste ambulance's toch al gauw 3 a 4 soorten sirene's kan gebruiken (sommige aangevuld met 'n airhorn).
En ik moet zeggen dat 't verschil best te merken is, als ze hier niet opzij gaan kan ik de versneller proberen maar het tatu tatu blijft gewoon tatu (alleen iets sneller).
In Belgie kan ik van de lange whieeeeew (wail) over naar de snellere whiew-whiew-whiew (yelp) eventueel gevolgd door de nog snellere "hyper-yelp" (pier), en daarbij kan ik ook nog 'n airhorn gebruiken die je ook veel op amerikaanse brandweerwagens ziet (PHWAAAAP).
Verder hebben sommige ambu's naast die 3 bovengenoemde geluiden ook nog een "high-low" die dan weer wat lijkt op de 2-toon van de Nederlandse politie.
Maar er is in iedergeval genoeg te kiezen, en ik geef eerlijk toe dat het af en toe best leuk is om een beetje met die knopjes te spelen, maar we merken toch duidelijk dat mensen beter opzij gaan doordat we het geluid wat kunnen afwisselen.
Hoe denkt de rest er eigenlijk over hier ?
Nederlandse geluiden vervangen door de "amerikaanse" ? of die 2e set geluiden er eventueel bij als extra (zoals in 't artikeltje) of gewoon maar de Nederlandse geluiden houden ?
mierenneuk-modus
Eigenlijk klopt de tekst van dat artikeltje niet helemaal, ze hebben het over tatu-tata (3 verschillende tonen dus) terwijl ze het over de (duitse) politie hebben, en die werken net als hier maar met een 2 toon (dus tatu tatu).
Eigenlijk zou de titel dus "tatu-tatu wordt yelp" moeten zijn....
/mierenneuk-modus