Is het niet ook zo dat compressie van de n. recurrens door bijvoorbeeld een spanningspneumothorax( of haematothorax?) voor heesheid kan zorgen?
(eigenlijk hetzelfde mechanisme als de lymfadenopathie, al kan doorgroei bij pathologie ook voor stembandverlamming zorgen).
Er hoeft dus niet per se letsel aan de n. recurrens zelf te zijn om heesheid te veroorzaken. Toch?
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand met spanningspneu of hemothorax bij mij kwam met klachten stemklachten, ik ben ook nooit tot beide diagnoses gekomen omdat iemand hees was.
Heesheid komt door druk op de zenuw, als je de zenuw per abuis zou doorsnijden, doorbranden of ligeren is iemand daarna niet hees maar moet hij schriftelijk zijn beklag doen.
Er hoeft geen sprake te zijn van een beschadiging van de zenuw bij heesheid, het probleem kan ook zitten in de stembanden (avondje schreeuwen in de kroeg, poliepje, bovenste luchtweginfectie enz enz), het kunnen de stembandspieren zijn, het kan komen omdat je ouder begint te worden, het kan komen door endotrachele intubatie, hormonale oorzaak hebben, enz, enz.
Het is in ieder geval niet zo dat je een neurochirurgisch centrum moet bellen om ze te zeggen een operatiekamer in gereedheid te brengen omdat iemand met de klacht heesheid bij je komt op de EHBO post na een ongeval, de kans is groter dat een dropje aan je patient geven al helpt.