De moeder zal bedoelen dat zoonlief ter observatie is opgenomen van een mogelijk contusio cordis. Althans, dat gok ik..
Het alternatief is cardioversie maar dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Oma corrigeert mij als het niet zo is. Ze schijnt er verstand van te hebben
Ik heb geen idee waarom het kind is opgenomen. Ik kan uit het relaas van Senseihomer geen contusio cordis halen, keurige hartfrequentie, ademhalingsfrequentie, saturatie, geen zichtbaar letsel thorax en patient geeft aan geen pijnlijke thorax te hebben.
Zowel de N. Phrenicus (diafragma, de hikkende ademhaling) als de N. Recurrens (stembanden) lopen door het mediastinum. Zou een zwelling in het mediastinum voor een tijdelijke verstoring van deze zenuwen hebben kunnen zorgen?
De patient klaagde over pijn in de keel thv het strottenhoofd, ik neem aan dat Senseihomer schrijft dat het gevoelig was omdat bij palperen of aanraking het kind pijn aan heeft gegeven. Ondanks de stelligheid dat hij op borst terecht gekomen is geloof ik er niets van, ik houd het op stomp trauma strottenhoofd en beide zenuwen die ook even een opdonder hebben gekregen. Heb je gelijk een plausibele verklaring voor de heesheid, hik, pijnlijk strottenhoofd en de wat hortende en stotende ademhaling.