Heesheid bij CWK letsel

Auteur Topic: Heesheid bij CWK letsel  (gelezen 5384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 21 september 2015, 16:53:22
Citaat van: Golly link=msg=1374297 date=1442845307

Kan het hese geluid niet ook veroorzaakt worden doordat 1 van de stembanden (ze worden immers beiden apart geinnerveerd) stil staat (destructie van de n. recurrens ipsilateraal) maar de contralaterale zijde nog wel functioneert?


Ja, dat geeft heesheid, als de oorzaak beschadiging van de zenuw is is het bijna altijd aan een kant. Bij bijv. schildklierchirurgie zou het kunnen dat beide beschadigd raken (iatrogeen letsel).


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 21 september 2015, 17:01:24
Casus ging over jonge coureur van 10 die in een bocht over stuur heen is gevlogen.  Hierna op borst en buik terecht gekomen.

Klaagde over pijn in zijn keel ter hoogte van adamsappel.  Dit gebied was ook gevoelig. Hierbij geen zichtbaar trauma en of verwonding en geen tekenen van impact. Bij na vragen ook niks tegen keel gekregen

Had een saturatie van 98-99% en ademhaling frequentie van rond de 20 en een pols tussen de 80-85

Hierbij wel een afwijkende ademhaling. (Soms wat hortend en stotend en gebruik van ademhalingsspieren)

Geen bijgeluiden, alleen de heesheid en af en toe hikken

Geen toenemend gevoel van benauwdheid en of versmalling van de ademweg

Thorax was niet pijnlijk en had geen zichtbaar trauma en of verwonding

Ambulance heeft hem mee genomen en van zijn moeder had ik gehoord dat hij een 'klap op zijn hart' had gehad. Vandaag is hij ontslagen
De moeder zal bedoelen dat zoonlief ter observatie is opgenomen van een mogelijk contusio cordis. Althans, dat gok ik..:)

Het alternatief is cardioversie maar dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Oma corrigeert mij als het niet zo is. Ze schijnt er verstand van te hebben ::);)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 21 september 2015, 17:10:26
Citaat van: senseihomer link=msg=1374296 date=1442845184
Casus ging over jonge coureur van 10 die in een bocht over stuur heen is gevlogen.  Hierna op borst en buik terecht gekomen.

Klaagde over pijn in zijn keel ter hoogte van adamsappel.  Dit gebied was ook gevoelig. Hierbij geen zichtbaar trauma en of verwonding en geen tekenen van impact. Bij na vragen ook niks tegen keel gekregen

Had een saturatie van 98-99% en ademhaling frequentie van rond de 20 en een pols tussen de 80-85

Hierbij wel een afwijkende ademhaling. (Soms wat hortend en stotend en gebruik van ademhalingsspieren)

Geen bijgeluiden, alleen de heesheid en af en toe hikken

Geen toenemend gevoel van benauwdheid en of versmalling van de ademweg

Thorax was niet pijnlijk en had geen zichtbaar trauma en of verwonding

Ambulance heeft hem mee genomen en van zijn moeder had ik gehoord dat hij een 'klap op zijn hart' had gehad. Vandaag is hij ontslagen
Zowel de N. Phrenicus (diafragma, de hikkende ademhaling) als de N. Recurrens (stembanden) lopen door het mediastinum. Zou een zwelling in het mediastinum voor een tijdelijke verstoring van deze zenuwen hebben kunnen zorgen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 21 september 2015, 17:17:26
Citaat van: Oma link=msg=1374306 date=1442847202
Ja, dat geeft heesheid, als de oorzaak beschadiging van de zenuw is is het bijna altijd aan een kant. Bij bijv. schildklierchirurgie zou het kunnen dat beide beschadigd raken (iatrogeen letsel).



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 21 september 2015, 20:08:19
Citaat van: CM link=msg=1374309 date=1442847684
De moeder zal bedoelen dat zoonlief ter observatie is opgenomen van een mogelijk contusio cordis. Althans, dat gok ik..:)

Het alternatief is cardioversie maar dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Oma corrigeert mij als het niet zo is. Ze schijnt er verstand van te hebben ::);)

Ik heb geen idee waarom het kind is opgenomen. Ik kan uit het relaas van Senseihomer geen contusio cordis halen, keurige hartfrequentie, ademhalingsfrequentie, saturatie, geen zichtbaar letsel thorax en patient geeft aan geen pijnlijke thorax te hebben.

Citaat van: Golly link=msg=1374310 date=1442848226
Zowel de N. Phrenicus (diafragma, de hikkende ademhaling) als de N. Recurrens (stembanden) lopen door het mediastinum. Zou een zwelling in het mediastinum voor een tijdelijke verstoring van deze zenuwen hebben kunnen zorgen?

De patient klaagde over pijn in de keel thv het strottenhoofd, ik neem aan dat Senseihomer schrijft dat het gevoelig was omdat bij palperen of aanraking het kind pijn aan heeft gegeven. Ondanks de stelligheid dat hij op borst terecht gekomen is geloof ik er niets van, ik houd het op stomp trauma strottenhoofd en beide zenuwen die ook even een opdonder hebben gekregen. Heb je gelijk een plausibele verklaring voor de heesheid, hik, pijnlijk strottenhoofd en de wat hortende en stotende ademhaling.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #15 Gepost op: 21 september 2015, 20:25:49
Persoonlijk geloof ik wel dat hij op zijn borst en buik terecht is gekomen. Alleen dat de pijnlijke thorax 'voorkomen' is door de body protector

 mijn gedachte is dat hij mogelijk met het naar voren gelanceerd worden en op de borst/buik terecht komen mogelijk zijn keel/strottenhoofd geraakt is door zijn nekbescherming