Heesheid bij CWK letsel

Auteur Topic: Heesheid bij CWK letsel  (gelezen 5385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 21 september 2015, 10:49:37
Kan plotselinge heesheid na een traumatisch ongeval optreden tgv letsel aan het CWK?




Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2015, 12:22:55
Een complicatie van een halswerveloperatie kan heesheid zijn, herinner ik mij nog.
Dit door beschadiging van de stembandzenuw die daar ontspringt. Letsel van de CWK zou dat dus mogelijk kunnen veroorzaken, letsel ontstaat in hetzelfde gebied.
Als het acuut ontstaat en desbetreffende persoon heeft dat nooit eerder gehad, zou ik daar wel aan denken.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2015, 12:32:11
Heesheid bij trauma kan ook ontstaan door thoraxtrauma, de N. Recurrens, welke de stembanden aanstuurt ontspringt op thoracaal niveau. Zo kan heesheid ook een teken zijn van thoracale pathologie, en wordt het ook wel eens gezien bij lymfadenopathie bij longca.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2015, 12:39:39
Citaat van: Golly link=msg=1374222 date=1442831531
Heesheid bij trauma kan ook ontstaan door thoraxtrauma, de N. Recurrens, welke de stembanden aanstuurt ontspringt op thoracaal niveau. Zo kan heesheid ook een teken zijn van thoracale pathologie, en wordt het ook wel eens gezien bij lymfadenopathie bij longca.

Chapeau, bijv. bij wervelfractuurdislocatie C6-C7 of C7-T1.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2015, 12:45:54
Initieel zou ik bij heesheid denken aan een larynxtrauma. Gezien mogelijke airwayproblemen iets om niet over het hoofd te zien, naast de mogelijkheid van schade aan de zenuwbanen op cervicaal of thoracaal niveau lijkt mij?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2015, 12:50:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1374233 date=1442832354
Initieel zou ik bij heesheid denken aan een larynxtrauma. Gezien mogelijke airwayproblemen iets om niet over het hoofd te zien

Ondanks dat het redelijk zeldzaam is een goede veronderstelling.

N. Recurrens trauma komt voor maar vooral als iatrogeen trauma.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2015, 14:42:24
Is het niet ook zo dat compressie van de n. recurrens door bijvoorbeeld een spanningspneumothorax( of haematothorax?) voor heesheid kan zorgen?
(eigenlijk hetzelfde mechanisme als de lymfadenopathie, al kan doorgroei bij pathologie ook voor stembandverlamming zorgen).
Er hoeft dus niet per se letsel aan de n. recurrens zelf te zijn om heesheid te veroorzaken. Toch?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 21 september 2015, 15:52:13
Citaat van: Golly link=msg=1374265 date=1442839344
Is het niet ook zo dat compressie van de n. recurrens door bijvoorbeeld een spanningspneumothorax( of haematothorax?) voor heesheid kan zorgen?
(eigenlijk hetzelfde mechanisme als de lymfadenopathie, al kan doorgroei bij pathologie ook voor stembandverlamming zorgen).
Er hoeft dus niet per se letsel aan de n. recurrens zelf te zijn om heesheid te veroorzaken. Toch?

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat iemand met spanningspneu of hemothorax bij mij kwam met klachten stemklachten, ik ben ook nooit tot beide diagnoses gekomen omdat iemand hees was.

Heesheid komt door druk op de zenuw, als je de zenuw per abuis zou doorsnijden, doorbranden of ligeren is iemand daarna niet hees maar moet hij schriftelijk zijn beklag doen.

Er hoeft geen sprake te zijn van een beschadiging van de zenuw bij heesheid, het probleem kan ook zitten in de stembanden (avondje schreeuwen in de kroeg, poliepje, bovenste luchtweginfectie enz enz), het kunnen de stembandspieren zijn, het kan komen omdat je ouder begint te worden, het kan komen door endotrachele intubatie, hormonale oorzaak hebben, enz, enz.

Het is in ieder geval niet zo dat je een neurochirurgisch centrum moet bellen om ze te zeggen een operatiekamer in gereedheid te brengen omdat iemand met de klacht heesheid bij je komt op de EHBO post na een ongeval, de kans is groter dat een dropje aan je patient geven al helpt.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #8 Gepost op: 21 september 2015, 16:19:44
Casus ging over jonge coureur van 10 die in een bocht over stuur heen is gevlogen.  Hierna op borst en buik terecht gekomen.

Klaagde over pijn in zijn keel ter hoogte van adamsappel.  Dit gebied was ook gevoelig. Hierbij geen zichtbaar trauma en of verwonding en geen tekenen van impact. Bij na vragen ook niks tegen keel gekregen

Had een saturatie van 98-99% en ademhaling frequentie van rond de 20 en een pols tussen de 80-85

Hierbij wel een afwijkende ademhaling. (Soms wat hortend en stotend en gebruik van ademhalingsspieren)

Geen bijgeluiden, alleen de heesheid en af en toe hikken

Geen toenemend gevoel van benauwdheid en of versmalling van de ademweg

Thorax was niet pijnlijk en had geen zichtbaar trauma en of verwonding

Ambulance heeft hem mee genomen en van zijn moeder had ik gehoord dat hij een 'klap op zijn hart' had gehad. Vandaag is hij ontslagen


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 21 september 2015, 16:21:47
Citaat van: Oma link=msg=1374290 date=1442843533
Het is in ieder geval niet zo dat je een neurochirurgisch centrum moet bellen om ze te zeggen een operatiekamer in gereedheid te brengen omdat iemand met de klacht heesheid bij je komt op de EHBO post na een ongeval, de kans is groter dat een dropje aan je patient geven al helpt.

;D ;D

Uiteraard, en je merkt de andere symptomen van een Spanningspneu ook eerder op/ praten is dan vast minder prioriteit.

Kan het hese geluid niet ook veroorzaakt worden doordat 1 van de stembanden (ze worden immers beiden apart geinnerveerd) stil staat (destructie van de n. recurrens ipsilateraal) maar de contralaterale zijde nog wel functioneert?

Acute/kort bestaande heesheid is veel minder veelzeggend (0098) dan langbestaande heesheid in het bijzijn van andere klachten lijkt mij, daar de DD zowel veel milde, als zeldzame ernstige aandoeningen bevat lijkt mij.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis