Draagplicht cap

Auteur Topic: Draagplicht cap  (gelezen 19439 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #80 Gepost op: 16 juli 2016, 11:49:35
Citaat van: Iv0 link=msg=1437092 date=1468658746
BPZ fietsen bij ons zijn mountainbike's. Om het over hoofddeksels te hebben, een fietshelm zou altijd beschikbaar moeten zijn, ook voor niet bikers.

Ik stel voor dat elke politieagent een helm meeneemt in de politieauto. Bijvoorbeeld een fietshelm. Of een goed passende, lichtgewicht kogelwerende helm van kevlar.

Die helm kan in risicovolle situaties worden gedragen aan de koppel. Hij kan dan zo nodig snel nodig worden opgezet.

Ik denk niet dat dat provocerend werkt, als het doel van die helm aan het publiek goed wordt uitgelegd via een voorlichtingscampagne. Ook politie-bikers en motoragenten dragen een helm, zonder dat dat provocatie oplevert.

Ik vermoed dat het bij zich hebben van de helm, in de praktijk juist deëscalerend werkt, omdat agenten zich dan veiliger voelen, en daardoor minder snel geweld zullen gebruiken.

Zo’n helm geeft zo nodig goede bescherming voor het hoofd bij aanhoudingen, en is nodig om blijvend hersenletsel te voorkomen. Want tijdens een aanhouding kan een agent met zijn hoofd tegen een muur of op de straatstenen vallen, en dat kan blijvende hersenbeschadiging opleveren. Dat geldt ook voor een vuistslag tegen het hoofd. Daarom zijn er veel oudere boksers met hersenbeschadiging.

Iedere harde klap tegen het hoofd geeft een heel kleine en blijvende hersenbeschadiging. Het effect daarvan wordt meestal pas opgemerkt, na een groot aantal van die klappen, doordat bijvoorbeeld het geheugen vermindert. Men denkt dan vaak ten onrechte, dat dat komt door de leeftijd. Politiewerk is vaak ingewikkeld, en daarvoor is optimale bescherming van de hersenen nodig. De helm kan ook beschermen tegen koude wind, en laagstaande zon die in de ogen schijnt, en geeft bescherming op bouwplaatsen en dergelijke.

Meer informatie:

http://hersenonderzoeksport.nl/index.php/nl/onderzoek

http://sport.infonu.nl/diversen/166476-schedel-en-hersenbeschadiging-door-sporten.html

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Blog/Hersenletsel-en-gebroken-neuzen-extra-regels-voor-vechtsport/ba-p/5784
Ik stem links.


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #81 Gepost op: 16 juli 2016, 13:42:57
Citaat van: CopVR3 link=msg=1437096 date=1468662058
Mag je tegenwoordig niet meer fietsend surveilleren zonder "bike opleiding"?
Wat is dat voor onzin?

Je gaat toch niet tijdens de dienst door een bospad knallen met zo'n atb? Dan is een helm nuttig inderdaad.

geen idee wat er onzin is aan mijn bericht eigenlijk, ik neem helemaal geen stelling in.
Maar dit topic ging over de pet :)
et Voila


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #82 Gepost op: 16 juli 2016, 14:24:23
geen idee wat er onzin is aan mijn bericht eigenlijk, ik neem helemaal geen stelling in.
Maar dit topic ging over de pet :)
Exc.
Verkeerd ge-quote. Ik doelde op het bericht van 7194.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #83 Gepost op: 16 juli 2016, 14:29:45
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1437101 date=1468662575
Ik stel voor dat elke politieagent een helm meeneemt in de politieauto. Bijvoorbeeld een fietshelm. Of een goed passende, lichtgewicht kogelwerende helm van kevlar.

Die helm kan in risicovolle situaties worden gedragen aan de koppel. Hij kan dan zo nodig snel nodig worden opgezet.

Ik denk niet dat dat provocerend werkt, als het doel van die helm aan het publiek goed wordt uitgelegd via een voorlichtingscampagne. Ook politie-bikers en motoragenten dragen een helm, zonder dat dat provocatie oplevert.

Ik vermoed dat het bij zich hebben van de helm, in de praktijk juist deëscalerend werkt, omdat agenten zich dan veiliger voelen, en daardoor minder snel geweld zullen gebruiken.

Zo’n helm geeft zo nodig goede bescherming voor het hoofd bij aanhoudingen, en is nodig om blijvend hersenletsel te voorkomen. Want tijdens een aanhouding kan een agent met zijn hoofd tegen een muur of op de straatstenen vallen, en dat kan blijvende hersenbeschadiging opleveren. Dat geldt ook voor een vuistslag tegen het hoofd. Daarom zijn er veel oudere boksers met hersenbeschadiging.

Iedere harde klap tegen het hoofd geeft een heel kleine en blijvende hersenbeschadiging. Het effect daarvan wordt meestal pas opgemerkt, na een groot aantal van die klappen, doordat bijvoorbeeld het geheugen vermindert. Men denkt dan vaak ten onrechte, dat dat komt door de leeftijd. Politiewerk is vaak ingewikkeld, en daarvoor is optimale bescherming van de hersenen nodig. De helm kan ook beschermen tegen koude wind, en laagstaande zon die in de ogen schijnt, en geeft bescherming op bouwplaatsen en dergelijke.

Meer informatie:

http://hersenonderzoeksport.nl/index.php/nl/onderzoek

http://sport.infonu.nl/diversen/166476-schedel-en-hersenbeschadiging-door-sporten.html

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Blog/Hersenletsel-en-gebroken-neuzen-extra-regels-voor-vechtsport/ba-p/5784


Ik ga in mijn dagelijks functioneren in het verzorgingstehuis ook maar een helm dragen, want een ongelukje zit in een klein hoekje  98uiye

Hoevaak per dienst heeft een agent te maken met een aanhouding met geweld? Volgens mij weinig. Dus waarom zou je dan tijdens je dienst de gehele tijd met zo'n onding aan je koppel lopen als je het misschien eens heel per ongeluk 1x gebruikt. Nee, politie is geen defensie, en zelfs zij lopen niet altijd met de helm op hier in dit land.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #84 Gepost op: 16 juli 2016, 15:21:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1437146 date=1468672185
waarom zou je dan tijdens je dienst de gehele tijd met zo'n onding aan je koppel lopen

Ik zei: "Die helm kan in risicovolle situaties worden gedragen aan de koppel. Hij kan dan zo nodig snel nodig worden opgezet."

Ik zei dus niet, dat de helm permanent moet worden gedragen aan de koppel. Er zijn bovendien ook lichtgewicht helmen.
Ik stem links.


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #85 Gepost op: 16 juli 2016, 17:02:42
Was het een grap van Frank of serieus ?
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #86 Gepost op: 16 juli 2016, 17:54:30
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1437154 date=1468675300
Ik zei: "Die helm kan in risicovolle situaties worden gedragen aan de koppel. Hij kan dan zo nodig snel nodig worden opgezet."

Ik zei dus niet, dat de helm permanent moet worden gedragen aan de koppel. Er zijn bovendien ook lichtgewicht helmen.

Ook een lichtgewicht helm is een onding voor aan de koppel, want een helm blijft een groot rond ding met een bandje en misschien wel een viziertje.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #87 Gepost op: 16 juli 2016, 18:23:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1437179 date=1468684470
Ook een lichtgewicht helm is een onding voor aan de koppel, want een helm blijft een groot rond ding met een bandje en misschien wel een viziertje.

Het is merkwaardig, dat in de meeste beroepssectoren en sporten met een vergroot risico op hoofdletsel, de helm al tientallen jaren verplicht is, maar dat de politie daarbij achterblijft.

Er zijn ook helmen die slechts een deel van het hoofd bedekken, en opvouwbare helmen, die passen in een grote uniformzak. Je kunt via Google-afbeeldingen zoeken op: foldable helmet.

https://www.google.nl/search?q=foldable+helmet&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwinroT5rfjNAhWHwBQKHfFZAGYQ_AUICCgB&biw=911&bih=423&dpr=1.5

Een helmvizier kun je weglaten,  of vervangen door een veiligheidsbril, al dan niet met elastiek.

Als een politieagent de helm uitsluitend bij de meest riskante meldingen aan de koppel draagt (of op hem zet), dan kan de helm het grootste deel van de werktijd in de auto blijven.

Verder kunnen er eventueel zelfs twee verschillende helmen worden meegenomen voor elke agent, zodat er kan worden gekozen voor de meest geschikte helm, afhankelijk van de melding. Er kunnen ook grote brandblussers worden meegenomen, en kleine ME-schilden en extra medische uitrusting, opvouwbare brancard, enz.

Als er meer uitrusting wordt meegenomen, moeten er in de toekomst grotere politieauto's worden gekocht, bijvoorbeeld grote stationcars of SUV's. Dat kan worden betaald, door iets minder nieuwe agenten aan te nemen, of door korte gevangenisstraffen te vervangen door hoge boetes, of door zware veelplegers hun geld en luxe eigendommen af te nemen.
Ik stem links.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #88 Gepost op: 16 juli 2016, 19:39:08
Maar Frank, kom eens met cijfers van hoevaak per dag door een gemiddelde agent een aanhouding er is met geweld waarbij de agent verwond raakt aan het hoofd. Het zijn best wilde ideeën die je hebt, maar als je gaat kijken na hoevaak zo'n situatie voor komt waarin (in dit geval) een helm voorkomt dat je ernstig hoofdletsel hebt, die zijn te verwaarlozen. Als dit 20 gevallen per dag zijn waarbij een agent hoofdletsel op loopt door een aanhouding met geweld ofzo dan spreken we verder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #89 Gepost op: 16 juli 2016, 20:49:29
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1437189 date=1468690748
Maar Frank, kom eens met cijfers van hoevaak per dag door een gemiddelde agent een aanhouding er is met geweld waarbij de agent verwond raakt aan het hoofd. Het zijn best wilde ideeën die je hebt, maar als je gaat kijken na hoevaak zo'n situatie voor komt waarin (in dit geval) een helm voorkomt dat je ernstig hoofdletsel hebt, die zijn te verwaarlozen. Als dit 20 gevallen per dag zijn waarbij een agent hoofdletsel op loopt door een aanhouding met geweld ofzo dan spreken we verder.

Zie deze weblinks:

http://m.westlanders.nu/veiligheid/haaglanden-koploper-in-mishandeling-agenten-4343/

https://www.personeelsnet.nl/bericht/agressie-tegen-hulpverleners-kost-367-miljoen-door-verzuim/

http://www.handhavingsacademie.info/agressie-tegen-hulpverleners-wat-zeggen-de-cijfers/

Meer informatie:

PERSBERICHT: JAARCIJFERS GEWELDTEGENPOLITIE.NL EN NATIONALE POLITIE

Auto meest gebruikte wapen tegen politie, 143 personen rijden in op agenten

Geweldtegenpolitie.nl onderzocht de afgelopen 12 maanden van 1 april 2013 tot 1 april 2014 alle politiepersberichten op geweld tegen politieagenten, andere hulpverleners en personen met een Veilige Publieke Taak.

Uit de analyse blijkt dat politieagenten in 1314 persberichten te maken hadden met geweld wat tegen agenten was gericht. In de periode 2012/2013 was dit nog 1883. Personen met een VPT functie werden in 378 gevallen slachtoffer van geweld tegenover 411 incidenten in de zelfde periode 2012/2013. Het gaat hier dan in alle gevallen om geweldszaken waarbij de assistentie van de politie werd ingeroepen. De werkelijke aantallen liggen hoger. Vooral in het openbaar vervoer zijn de medewerkers vaak slachtoffer. Echter in een groot deel van de incidenten roept men geen assistentie in van de politie.

Uit de gemaakte analyse blijkt dat vooral het geweld in het openbaar vervoer toeneemt. In de vorige analyse die GTP maakte over de periode 1 april 2012 tot 1 april 2013 was er sprake van 75 incidenten in het OV. De afgelopen 12 maanden waren dat 91 incidenten. Ook portiers van horecabedrijven zijn veelvuldig slachtoffer van uitgaansgeweld. 2012/2013: 98 incidenten, 2013/2014: 106 incidenten. Over de gehele linie genomen valt op dat er in het totaal cijfer een significante daling zichtbaar is in het aantal persberichten waarin er sprake is van geweld tegen politieagenten en personen met een VPT functie. Uit de onderliggende cijfers blijkt dat er op diverse terreinen echter sprake is van een toename.

Veilige Publieke Taak: Ambulance 24* (44), Brandweer 11* (11), Verkeersregelaar 24* (15), Stadstoezicht 20* (24), Portiers 106* (98), Onderwijs 6 (3), Beveiliger 63* (53), BOA 40* (61), OV 91* (75), 112medewerkers 8* (4) en de in de zorg 18*(23) .

(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Officiële cijfers van de politie:
In 2011 is er 3773 keer door een politiemedewerker aangifte gedaan van geweld wat tegen hen gericht was. In 2011 vonden volgens de politie 5125 incidenten GTP plaats. In 2012 waren dat 4628 aangiften en 6033 incidenten. In 2013 waren er 4332 aangiften van agenten en deden zich 5520 incidenten van GTP voor. Dan gaat het om politiemensen die tijdens de uitoefening van hun functie geconfronteerd zijn geweest met geweld variërend van spugen, ernstige beledigingen, mishandeling, zware mishandeling tot poging moord en doodslag.

Veilige Publieke Taak
In 2011 deden 1140 personen met een veilige publieke taak aangifte bij de politie. Het ging daarbij om totaal 1685 incidenten tegen VPT-ers. In 2012 deden 1547 VPT-ers aangifte van geweld en deden zich 2110 incidenten voor. In 2013 werd er 1587 keer aangifte gedaan en deden zich 2064 incidenten voor.
(Cijfers aantal aangiften VPT van Amsterdam niet meegeteld)

Uit de cijfers van de Nationale politie blijkt dat er een daling is van het geweld tegen politieagenten en personen met een veilige publieke taak. Deze daling komt overeen met de daling van het aantal politiepersberichten en het aantal incidenten op de website van geweldtgenpolitie.nl

Positieve ontwikkeling
Voor het eerst in jaren laat zich een daling waarnemen in het totale aantal geweldsincidenten tegen agenten en hulpverleners. Het is te hopen dat het ingezette beleid een verdere daling zal laten zien. Ondanks deze positieve daling is het aantal incidenten nog altijd onaanvaardbaar hoog.

De politieorganisatie, rijksoverheid en de politiek zullen zich daarom onverminderd moeten inzetten om de cijfers verder naar beneden te krijgen. Op bepaalde terreinen zoals het inrijden (poging doodslag/zware mishandeling) op agenten en personen met een publieke taak zijn mogelijk aanvullende maatregelen nodig om ook dit aantal incidenten terug te brengen. De politie zet in op het beter trainen van agenten met o.a. weerbaarheidstrainingen. Dit lijkt gezien de cijfers en feiten van geweldtegenpolitie.nl en de cijfers Nationale politie zijn vruchten af te werpen.

Ondanks de campagnes om het geweld tegen politieagenten en andere hulpverleners te stoppen was er vorig jaar een flinke stijging waarneembaar. De politie plaatste daarbij ook een kanttekening: er is namelijk meer aandacht voor geweld binnen de politieorganisatie en het OM en dat zou ook voor een deel de stijging kunnen verklaren. De veiligste conclusie was volgens de politie dat er zeker geen sprake was van een afname, eerder leek het aantal geweldsincidenten tegen politiemensen (en andere hulpverleners) toe te nemen. De extra aandacht voor GTPvan het OM en de politieorganisatie hebben ook mogelijk de hand in de huidige daling.

216 agenten gewond, 92 agenten naar ziekenhuis of arts
In de afgelopen 12 maanden raakten 216 agenten gewond tijdens de dienstuitvoering  tegenover 259 in de periode 2012/2013.  92*(94) agenten moesten voor een behandeling naar een arts of werden in een ziekenhuis opgenomen. De verwondingen bestonden uit onder meer; hoofdletsel 32*(44) waaronder: hersenschudding 2*(4), bewustzijnsverlies 2* (5), oogletsel 4*(5), gezichtsverwonding 24* (30).

Andere verwondingen die agenten opliepen waren: hals letsel 1*(2), steekwond 1* (3), levensbedreigend 2* (2), snijwond 1 (2), bijtwond 8*(10), botbreuk 16* (17), Beenletsel 21*(19), ribverwonding 3* (4), schaafverwonding 5* (11), schouderverwonding 1* (8), Armletsel 22* (8), handverwonding 36* (26), Kneuzingen 21* (18) en brandwond 1* (1).
1 verdachte spoot pepperspray in de ogen van een politiehond.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Mishandeling: 90 agenten krijgen trap of slag tegen het hoofd, 13 agenten bij de keel gegrepen
In de afgelopen 12 maanden werden er 293*(394) agenten mishandeld. Zo kregen 87*(104 )agenten een klap of slag tegen het hoofd of gezicht. In 3*(14) gevallen kreeg een agent een schop of trap tegen het hoofd en in 84* (81) gevallen werden agenten getrapt.13*(16)agenten werden het slachtoffer van poging tot wurging of werden bij de keel gegrepen. 13*(26) agenten kregen een Kopstoot.,  Verder werden 31*(46) agenten door een verdachte gebeten in armen, benen of handen. 8*(10) agenten liepen hierdoor een bijtwond op en moesten voor behandeling naar een arts of -ziekenhuis. 12* (4) agenten liepen letsel op door een zware mishandeling en 36* (15) agenten werden slachtoffer van poging zware mishandeling. Verder ondernamen verdachten in 97* (165) gevallen een poging om een agent lichamelijk letsel toe te brengen.

Ook werden agenten beschoten met een vuurwapen. Eén agent raakte daarbij gewond aan zijn been. Nog steeds zijn er personen die een agent proberen een dienstwapen afhandig  te maken. In de laatste 12 maanden ondernamen 3 personen zo'n poging tegenover 5 het jaar daarvoor.
Verder waren er de afgelopen 12 maanden ook 4 mishandelingen van paarden van de bereden politie.

Soorten geweld gebruikt tegen agenten: trappen/schoppen 84* (81) slag tegen hoofd/gezicht 87*(104), schop tegen hoofd/gezicht 3* (14), Kopstoot 13*(26), Bijten 31* (46), gestoken 3* (3), Poging wurging/bij de keel grijpen 13*(16)

Vernieling van politie eigendommen 112*(132),diefstal politie eigendommen 4*(9)

(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Poging doodslag: Inrijden op agenten
Geweldtegenpolitie.nl deed dit jaar extra onderzoek naar het fenomeen inrijden op agenten, omdat steeds meer personen niet schromen om op een politieambtenaar in te rijden. Steeds meer agenten worden dagelijks geconfronteerd met deze levensbedreigende situaties. In 106 incidenten was er sprake van een poging tot doodslag op een agent. In 36 gevallen was er sprake van poging zware mishandeling.

Uit de analyse van de afgelopen 12 maanden blijkt dat net als vorig jaar het inrijden op agenten veelvuldig voorkomt. In deze periode werd er 143 keer ingereden op politieagenten .In de vorige analyse was dit nog 130 keer. Verdachten probeerden 123* (114) keer een agent te scheppen met een auto. 17* (13) keer probeerde men een agent aan te rijden met een scooter en 3 keer met een motor. Daarmee is de auto ook dit jaar weer het meest gebruikte wapen tegen politieagenten.

Agenten aangereden
Er werden 28* (25) agenten daadwerkelijk aangereden. Van deze 28 agenten raakten er 21*(20) gewond en werden 11* (9) agenten meegesleurd met een voertuig. Tijdens het door verdachten inrijden op agenten bevonden zich 118* (122) agenten zonder bescherming buiten een dienstvoertuig. Daaronder waren 18*(19) motoragenten en 8*(8) politiebikers.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Veel agenten en politievoertuigen doelwit van verdachten
Uit een extra analyse blijkt dat er maar liefst 73 politieauto's werden aangereden. Tevens werden 7 politiemotoren en 2 politiebikes geraakt door de verdachten. In totaal werd er op 268 agenten ingereden die zich in, op of buiten een dienstvoertuig bevonden. Vele malen reden verdachten tijdens een achtervolging in op de politievoertuigen. Daarbij zijn incidenten waarbij verdachten met snelheden van rond de 200 km/u op politievoertuigen afstormen. Dat niet meer agenten ernstig gewond raken mag dan ook een wonder heten en is niet te wijten aan de verdachten maar aan de alertheid van agenten die steevast weten weg te duiken of weg te rijden voor aanstormende voertuigen.

Bij veel van dit soort incidenten schromen verdachten niet  extra gas te geven om hun dodelijke intentie waar te maken. Vaak gaat het inrijden op politieagenten dan ook met zeer hoge snelheden. De politie is vele situaties genoodzaakt om met het dienstwapen het vuur te openen op de voertuigen om zichzelf en de omgeving te beschermen tegen nietsontziende personen die alles en iedereen in gevaar brengen om aan de politie te ontkomen. Agenten die worden meegesleurd moeten vrezen voor hun leven en worden letterlijk tientallen meters meegesleurd. In 17 gevallen maakten politieagenten uit lijfsbehoud gebruik van hun dienstwapen om te schieten op voertuigen die hen of de collega's probeerden dood te rijden.


Ook grote risico's voor Verkeersregelaars
Verkeersregelaars en weginspecteurs zijn de enige groep buiten de politie waarop personen regelmatig inrijden. In de afgelopen 12 maanden werd er 21 keer ingereden op verkeersregelaars of wegsinspecteurs.13 keer werden verkeersregelaars bewust aangereden.4 verkeersregelaars werden meegesleurd door een auto.

Oorzaken van het inrijden op politie
De verkeers/alcohol controle blijkt de gevaarlijkste bezigheid voor de gemiddelde agent. Over de periode 2012/2013 werd er tijdens 43 verkeerscontroles ingereden op agenten. Dat is in de periode 2013/2014 toegenomen tot 75 keer. Personen die inreden op agenten bleken in 34 gevallen onder de invloed van alcohol of drugs. In 63 gevallen was er sprake van personen die zich bezig hielden met criminele activiteiten. Daaronder zijn meerdere incidenten waarbij een verdachten van criminele activiteiten tegen de lamp liepen tijdens een verkeerscontrole. Andere redenen om een agent van de sokken te rijden blijken geconstateerde verkeersovertredingen, bekeuringssituaties en frustratie of personen die er om onbekende redenen vandoor gaan.

Bedreiging, 269 keer
In de afgelopen 12 maanden hadden 269* (392) dienders te maken met een vorm van bedreiging. In 29 gevallen hadden agenten te maken met een doodsdreiging. Vaak was er tijdens zo’n incident sprake van een wapen. In totaal werden agenten 53*(44) keer met een steekwapen bedreigd. 45*(31) keer kregen agenten te maken met een verdachte die de agenten wilde belagen met een mes. In 43*(27) gevallen kregen agenten te maken met een vuurwapendreiging. De politie  treft veel vuurwapens aan tijdens controles van voertuigen. Bijna dagelijks hebben agenten ook te maken met personen die nepvuurwapens met zich mee dragen. Andere wapens die gebruikt werden voor het bedreigen van agenten zijn: Een bijl2x,zwaard 1x en andere slagwapens zoals honkbalknuppels In totaal 20*(18), 4*( 5) honden die als wapen werden ingezet en hete koffie die een agent in het gezicht kreeg. Ook werd een politieheli twee keer beschenen met een laserpen.

(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Belediging
Beledigingen zijn nog steeds aan de orde van de dag. 510*(887) dienders kregen de nodige beledigingen naar hun hoofd gesmeten. In de politieberichten valt op dat het een dagelijkse gebeurtenis is en blijft. Er gaan weinig dagen voorbij zonder belediging van agenten. Veel van de mensen die het nodig vonden om een agent te beledigen werden aangehouden en kregen een forse  boete. Ook hier ligt de oorzaak vaak in overmatig gebruik van geestverruimende middelen. Het valt wel op dat het aantal persberichten met belediging flink omlaag is gegaan. Mensen hebben  echter nog steeds de smerige gewoonte om te spugen naar agenten. Maar ook dit is afgenomen van 75 naar 36 keer. Het gezicht van de agent is daarbij het favoriete doelwit.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Oorzaken van geweld tegen agenten

Aanval op politie en groepsgeweld en belemmering
Politieagenten werden in de afgelopen 12 maanden 49*(48) keer aangevallen. De verdachten die overgingen tot een aanval op een agenten waren o.a. familieleden en vrienden van personen die aangehouden werden of omstanders. Verder werden agenten ook groepsgewijs aangevallen en in het nauw gedreven. Groepsgeweld ontstaat vaak in uitgaansgebieden en bij aanhoudingssituaties. Daarbij speelt ook alcoholgebruik een grote rol. Het aantal gevallen van groepsgeweld waarbij meer dan 2 personen geweld gebruiken tegen agenten was in de afgelopen 12 maanden 91*(152). Belemmering van agenten tijdens hun taakuitvoering blijft hoog met 176*(248) keer.25*(39) agenten raakten in meer of minder ernstige mate gewond door het groepsgeweld.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Alcohol en/of Drugs
Geweldtegenpolitie.nl deed ook nu weer onderzoek naar mogelijke oorzaken van geweld tegen agenten. Uit de politiepersberichten blijkt dat alcohol en drugs of een combinatie daarvan één van de hoofdoorzaken is en blijft van het geweld tegen agenten. In 206*(366)politiepersberichten waarin er sprake was van geweld tegen agenten waren er alcohol en/of drugs in het spel. Maar ook hier is een duidelijke positieve ontwikkeling te zien in de afname van het aantal incidenten waarbij alcohol en drugs een hoofdrol spelen.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Uitgaansgeweld
Buiten de vele alcohol en/of drugs incidenten blijft het aantal incidenten dat zich afspeelt in uitgaansgebieden onaanvaardbaar hoog. In totaal waren er 215*(293) incidenten van uitgaansgeweld. Bij 126*(238) incidenten was er sprake van geweld tegen politieagenten  en ook werden 106*(98) horecaportiers (beveiligers) slachtoffer van  uitgaansgeweld. In 17 gevallen was er sprake van geweld tegen portiers en politie. In 38* (63) gevallen was er sprake van groepsgeweld gericht tegen agenten tijdens het uitgaansgeweld. 23*(25) agenten raakten gewond bij het uitgaansgeweld.

Voetbalgeweld
Ook voetbalgeweld is een steeds weer terugkerend fenomeen dat niet gestopt kan worden.over de periode 2012/2013 was het aantal geweldsincidenten op en rond voetbalvelden 21.In de afgelopen 12 maanden is dit opgelopen naar 36.Tijdens de voetbalrellen raakten 18 agenten gewond.Ook de afgelopen 12 maanden hadden arbiters te maken met geweld. In 4 gevallen werden arbiters belaagd door spelers of supporters. Agenten kregen te maken met ernstig geweld en moesten ook hier soms vechten voor hun leven.

Verwarde personen en veelplegers
Ook werden agenten belaagd door verwarde personen. In totaal werden agenten door 30*(34) verwarde personen belaagd. Uit de politiepersberichten blijkt dat er in de afgelopen 12 maanden 7 incidenten zijn geweest waarbij een veelpleger de hoofdrol speelde bij geweld tegen agenten.

Gebruik geweldsmiddelen

Vuurwapengebruik
Agenten hebben in de laatste 12 maanden 177* ( 174) keer gebruik gemaakt van hun dienstwapen. Daarbij werd er 50*( 52) keer op een verdachte of voertuig geschoten. Meerdere verdachten werden door agenten geraakt. Tevens losten agenten 63*( 69) keer een waarschuwingsschot tijdens een aanhouding of dreigende situatie. Regelmatig werd er op voertuigen geschoten die op agenten inreden. Dit gebeurde bij 17 incidenten. 3*( 5 )verdachten probeerden het dienstwapen van een agent te bemachtigen. Agenten kregen in 43* (27) incidenten te maken met een vuurwapendreiging. 2 agenten werden beschoten. Bij 29 incidenten maakte de politie gebruik van de autoprocedure (uitpraatprocedure). In 11 situatie maakte de politie gebruik van de Benaderings Techniek Gevaarlijke Verdachten.



Wapenstok en pepperspray
Agenten hebben hun wapenstok in de afgelopen 12 maanden 24* (36) keer gebruikt. De wapenstok werd vooral tijdens incidenten van groepsgeweld ingezet. Bij 105*(150) incidenten maakten agenten gebruik van pepperspray. De pepperspray werd vooral ingezet in dreigende situaties waarbij er o.a. sprake was van dreiging met een steek of slagwapen. Uit meerdere politieberichten blijkt dat verdachten na te zijn bespoten met pepperspray gewoon doorgaan met dreigen naar of het mishandelen van een agent. Dit komt vooral voor wanneer verdachten zwaar onder invloed van drugs of alcohol verkeren. Hierdoor ontstaan voor de agenten regelmatig ernstig  en levens bedreigende situaties. In deze situaties rest de agent slechts nog de mogelijkheid zijn of haar dienstwapen te gebruiken.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

PERSBERICHTEN PER MAAND
Uit een analyse van het aantal persberichten per maand blijkt dat er in de zomermaanden meer geweld tegen politie agenten is. De oorzaak hiervoor is dat er meer mensen op straat zijn en er zijn in de zomer veel meer evenementen zijn die  in de open lucht plaatsvinden. In april ,mei, juni, juli en augustus vinden de meeste incidenten plaats. Daarna daalt het aantal incidenten. De enige piek buiten de zomermaanden is eind december begin januari. Dit is te wijten aan de jaarwisseling die iedere keer weer een forse piek laat zien.

AANTAL BERICHTEN PER PROVINCIE
In de periode 2012/2013 bestond de top 3 uit de provincies Gelderland,  Zuid-Holland en Noord-Brabant . De afgelopen 12 maanden vond er een verschuiving plaats. Noord-Brabant nam de koppositie over Zuid-Holland bleef tweede en Gelderland zakte naar de derde plaats. Het minste geweld is net als de vorige periode waarneembaar in Flevoland en Zeeland.

Maatregelen blijven uit  
Een inhoudelijke reactie op de vorig jaar aangedragen verbetervoorstellen van de ACP blijft zo goed als uit, terwijl de minister daar nota bene zelf om heeft verzocht. Uit onderzoek van o.a.de ACP naar geweld tegen politie bleek vorig jaar dat de impact van geweldsincidenten tegen politiemensen flink wordt onderschat.

De ACP heeft eind vorig jaar verbetervoorstellen aangedragen die geweld tegen politiemedewerkers moeten tegengaan. Tot op de dag van vandaag lijkt de minister daar weinig oog en oor voor te hebben. In het landelijk overleg (CGOP) van donderdag 3 april heeft de minister een reactie gegeven op de voorstellen van de ACP. “Wij moeten helaas constateren dat de minister zich in zijn reactie vooral beperkt tot een weergave van al genomen maatregelen en bestaand beleid.

Het verbaast de ACP daarom des te meer dat de minister vooral ingaat op wat er al wordt gedaan en weinig oog heeft voor verdere structurele maatregelen. Daarmee lijkt de minister de urgentie hiervan niet serieus te nemen”, aldus ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp.

Daarnaast heeft de minister nog altijd geen gehoor gegeven aan het verzoek van de ACP om inzage te krijgen in de resultaten van het onderzoek naar naleving van de Polaris richtlijn. Regelmatig blijkt  de strafmaat ver onder de voorgeschreven richtlijn van het Openbaar Ministerie te liggen. De minister liet daarop weten dat het OM op dat moment onderzoek deed naar de naleving van de Polaris richtlijn en dat de resultaten in september 2013 zouden worden bekendgemaakt. Wij zijn inmiddels een half jaar verder, maar de stukken zijn nog niet openbaar gemaakt.
De minister beloofd maar komt nog steeds niet met de resultaten.

Jaarwisseling ieder jaar het zelfde liedje en geen nieuwe instrumenten nodig om geweld terug te dringen
Ieder jaar na de jaarwisseling komt de minister met de cijfers over het geweld tegen hulpverleners. De cijfers dalen nauwelijks en de minister roept ieder jaar weer dat men met  zijn of haar poten van de hulpverleners af moet blijven. Het is een deuntje dat de minister elk jaar rond 10 januari zingt. Eén keer een filmpje opnemen met het commentaar van de minister zou voldoende zijn om het ieder jaar te herhalen.

In Reactie op eindrapport 'Te veel, te vroeg, te hard' van het meldpunt vuurwerkoverlast zegt minister Opstelten:

Het Kabinet is zich ervan bewust dat er ook de afgelopen jaarwisseling weer veel klachten over vuurwerk zijn geweest. Niet iedereen geniet in dezelfde mate van vuurwerk. De grens ligt echter bij gedrag dat verboden is. Of het daarbij nu gaat om illegaal vuurwerk, om geweld tegen hulpverleners of het overtreden van de
afsteektijden, dit kunnen en zullen we niet accepteren. Daarvoor zijn naar mijn oordeel geen nieuwe instrumenten nodig.

Het zijn geen incidenten
Bij geweld tegen politie schrijft de landelijke media vaak over incidenten. Ook de minister,politici en andere organisaties spreken over incidenten van geweld tegen hulpverleners. Geweldtegenpolitie.nl ziet al jaren een verontrustende tendens van ernstig geweld tegen politieagenten en andere hulpverleners. De enige conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat het hier al lang niet meer om incidenten gaat maar om een ernstig breed maatschappelijk en niet te onderschatten probleem dat niet zomaar zal verdwijnen. Dagelijks zijn er agenten die slachtoffer worden van vaak grof geweld dat specifiek tegen hen is gericht. Dan hebben we het o.a. over geweld tegen agenten met een dodelijke intentie. Het is een probleem dat het gezag van de politie en de rechtsstaat ernstig kan ondermijnen. Agenten zullen steeds voorzichtiger worden om in te grijpen in cruciale situaties waarbij de algemene  veiligheid in het geding is. Zeker als agenten weten dat dit hun leven kan kosten.

 Indien de minister blijft volharden in de huidige aanpak zal dit in de mogelijk nabije toekomst het leven kunnen kosten van agenten. Agenten zijn gedreven mensen die zich iedere dag weer inzetten voor de veiligheid van de inwoners van ons land. Zij verdienen de steun  van de minister ,korpsleiding en ook van de tweede kamer. Als de minister niet wil begrijpen dat het geweld en het gezagondermijnende gedrag  van burgers tegen de politie teruggedrongen moet worden, is het tijd dat de tweede kamer de minister op het matje roept en aandringt op drastische maatregelen om het geweld tegen in het bijzonder politieagenten terug te dringen. Voordat er straks weer honderden agenten in gala uniform met witte handschoenen een erehaag moeten vormen voor een collega die door het geweld om het leven komt.

Geweldtegenpolitie.nl dringt aan om over te gaan tot het verder verhogen van de strafmaat en deze ook ten uitvoer te leggen. Het OM zou de huidige Polarisrichtlijn ten allertijden moeten volgen. Daarbij dringt geweldtegenpolitie.nl er bij de tweede kamer en het kabinet op aan om specifiek het geweld tegen politieagenten en andere hulpverleners zoals ambulance en brandweer personeel harder aan te pakken door de invoering van een minimum strafmaat bij uitsluitend dit soort geweld.

Daarbij zouden daders ook moeten opdraaien voor de schade aan politie eigendommen  zoals politieauto’s (dit jaar 73 voertuigen) en persoonlijke schade van politieagenten. Dus niet meer een schamel bedrag van 200 of 500 euro, maar ook inkomstenderving door arbeidsongeschiktheid door o.a. PTSS opgelopen door het geweld.En een standaard smartengeld regeling.

Na de proef met de taser is ook niets meer vernomen van het verdere verloop. Iedere agent voorzien van een taser zou een hoop politieagenten besparen voor het letsel wat agenten kunnen oplopen. Het gevaar van het gebruik van de taser weegt niet op tegen de gevaar zetting waarin de politieagenten in Nederland dagelijks terecht komen. Het enige middel wat overblijft is het dienstwapen. De stap tussen de vaak falende pepperspray en het gebruik van het vuurwapen is daarbij te klein. Een taser zou daarop een waardevolle aanvulling zijn om te voorkomen dat agenten ernstig gewond raken door het geweld wat specifiek tegen hen gericht is. De invoering van een taser neemt teveel tijd in beslag.De minister moet daar meer vaart achter zetten.  Voor de criticasters : burgers die geweld gebruiken tegen de politie hebben meer kans op overleven door een taser dan door een dienstpistool. In het eerste half jaar van 2013 vielen 18 slachtoffers door het gebruik van een dienstpistool. Eén persoon overleed daardoor. Dit jaar werd er 50 keer op een verdachte of voertuig geschoten. Vorig jaar 53 keer. Dit getal kan omlaag. Indien de minister niets ziet in een taser zou hij ook kunnen overwegen om de bean-bag tot een vast onderdeel te laten worden van de politieuitrusting. Het zou veel leed besparen bij de agenten op straat.

Redactie Geweldtegenpolitie.nl
april 28, 2014
Ik stem links.