Draagplicht cap

Auteur Topic: Draagplicht cap  (gelezen 19440 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #90 Gepost op: 16 juli 2016, 22:05:48
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1437180 date=1468686212
Als er meer uitrusting wordt meegenomen, moeten er in de toekomst grotere politieauto's worden gekocht, bijvoorbeeld grote stationcars of SUV's.

Maar die hebben we toch al? Er komen allemaal oude ME bussen beschikbaar, die ging jij toch al samen met een hoop andere vrijwilligers verbouwen zodat alles er in kon. Dan hoef je ook geen inklapbare brancard mee te nemen want je hebt al een echte brancard tussen alle boodschappentassen staan. En aangezien jij toch alle disciplines tegelijk in die bus beschikbaar hebt, stuur je gewoon de brandweerman/vrouw met helm naar politiemeldingen waar de meeste kans op hersenletsel bestaat.

Kunnen we nu weer gewoon terug naar het onderwerp  98uiye


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #91 Gepost op: 16 juli 2016, 22:14:38
Hele grote lap tekst met eigenlijk nog geen echt antwoord.
Enige wat redelijk relevant is is het aantal agenten wat gewond is geraakt aan gezicht/hoofd: 74 agenten van de 216. En dan gaat het zich om meldingen die bekend zijn.

Open vraag nog aan jou Frank:
- Hoe vaak heeft een gemiddelde agent een aanhouding met geweld per dag?

Als ik daar ook cijfertjes van heb dan kunnen we gaan kijken bij hoeveel % van de agenten er letsel was in het gezicht/hoofd.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1437197 date=1468694969
216 agenten gewond, 92 agenten naar ziekenhuis of arts
In de afgelopen 12 maanden raakten 216 agenten gewond tijdens de dienstuitvoering  tegenover 259 in de periode 2012/2013.  92*(94) agenten moesten voor een behandeling naar een arts of werden in een ziekenhuis opgenomen. De verwondingen bestonden uit onder meer; hoofdletsel 32*(44) waaronder: hersenschudding 2*(4), bewustzijnsverlies 2* (5), oogletsel 4*(5), gezichtsverwonding 24* (30).

Andere verwondingen die agenten opliepen waren: hals letsel 1*(2), steekwond 1* (3), levensbedreigend 2* (2), snijwond 1 (2), bijtwond 8*(10), botbreuk 16* (17), Beenletsel 21*(19), ribverwonding 3* (4), schaafverwonding 5* (11), schouderverwonding 1* (8), Armletsel 22* (8), handverwonding 36* (26), Kneuzingen 21* (18) en brandwond 1* (1).
1 verdachte spoot pepperspray in de ogen van een politiehond.
(*1 april 2013 tot 1 april 2014)

Mishandeling: 90 agenten krijgen trap of slag tegen het hoofd, 13 agenten bij de keel gegrepen
In de afgelopen 12 maanden werden er 293*(394) agenten mishandeld. Zo kregen 87*(104 )agenten een klap of slag tegen het hoofd of gezicht. In 3*(14) gevallen kreeg een agent een schop of trap tegen het hoofd en in 84* (81) gevallen werden agenten getrapt.13*(16)agenten werden het slachtoffer van poging tot wurging of werden bij de keel gegrepen. 13*(26) agenten kregen een Kopstoot.,  Verder werden 31*(46) agenten door een verdachte gebeten in armen, benen of handen. 8*(10) agenten liepen hierdoor een bijtwond op en moesten voor behandeling naar een arts of -ziekenhuis. 12* (4) agenten liepen letsel op door een zware mishandeling en 36* (15) agenten werden slachtoffer van poging zware mishandeling. Verder ondernamen verdachten in 97* (165) gevallen een poging om een agent lichamelijk letsel toe te brengen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #92 Gepost op: 16 juli 2016, 22:27:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1437214 date=1468700078
Hele grote lap tekst met eigenlijk nog geen echt antwoord.

Lees zijn oeuvre eens door?


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #93 Gepost op: 17 juli 2016, 07:45:56
Het hele gebeuren over helm plicht is volgens mij ook ietwat off topic?  e050

Over de draagplicht:De oude platte pet was toch ook verplicht om te dragen? Ik zag in ieder geval maar zelden een agent zonder de pet als ze buiten stonden.  En ik weet dat een neef van mij ooit op het matje werd geroepen omdat hij uit de auto was gestapt en zijn pet niet had op gezet!


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #94 Gepost op: 17 juli 2016, 09:06:16
Hier in de "oude regio" Twente zie ik ze bijna allemaal zonder pet.
Ook regelmatig zonder vhv en zonder hesje op de weg bij ongevallen en dat soort zaken.

En wat betreft die opmerking van Frank over de helm....
Er zijn ook caps te krijgen met een losse harde binnenkant, die zijn vast ook wel toepasbaar bij de huidige cap. Wel bescherming, niet opvallend.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #95 Gepost op: 17 juli 2016, 12:35:34
Citaat van: batoutofhell link=msg=1437273 date=1468734356
Over de draagplicht:De oude platte pet was toch ook verplicht om te dragen? Ik zag in ieder geval maar zelden een agent zonder de pet als ze buiten stonden.  En ik weet dat een neef van mij ooit op het matje werd geroepen omdat hij uit de auto was gestapt en zijn pet niet had op gezet!
Daar heb je een punt, vraag me af waarom dat nu opeens anders is. Vorige pet was ook niet bepaald modieus, en ook toen waren en 'belangrijkere dingen', zoals het vest.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #96 Gepost op: 18 juli 2016, 01:15:02
Citaat van: LSPD link=msg=1437308 date=1468751734
Daar heb je een punt, vraag me af waarom dat nu opeens anders is. Vorige pet was ook niet bepaald modieus, en ook toen waren en 'belangrijkere dingen', zoals het vest.
Ik hoor de positieve reacties nog toen het bekend werd van de cap. Dat was dé uitvinding van de eeuw.
Amper is het nieuwe uniform in gebruik of men draagt hem al niet meer. Ik ben benieuwd hoeveel mensen in hun vrije tijd wel met een baseball cap op hun hoofd lopen...


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #97 Gepost op: 18 juli 2016, 08:07:40
De platte pet werd nauwelijks gedragen buiten. Ook daarbij gold dat als je noodhulp had en vooral in de auto zat, dat de pet niet op ging. Dus daar is naar mijn mening niks aan veranderd.

En over de baseball pet. Dat is dus niet eenzelfde soort pet. De cap is echt een apart type. Ikzelf draag in mijn vrije tijd nooit een pet dus dat argument gaat ook niet op.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #98 Gepost op: 18 juli 2016, 09:58:11
Ik hoor de positieve reacties nog toen het bekend werd van de cap. Dat was dé uitvinding van de eeuw.
Amper is het nieuwe uniform in gebruik of men draagt hem al niet meer. Ik ben benieuwd hoeveel mensen in hun vrije tijd wel met een baseball cap op hun hoofd lopen...
Het is ook geen vlotte, goedzittende baseballcap maar een mislukt type wat men zelf heeft ontwikkeld.
Als je dan daaruit met kiezen of een schuitje, dan is het alsnog niet zo moeilijk.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #99 Gepost op: 18 juli 2016, 11:47:09
Citaat van: CopVR3 link=msg=1437386 date=1468828691
Het is ook geen vlotte, goedzittende baseballcap maar een mislukt type wat men zelf heeft ontwikkeld. Als je dan daaruit met kiezen of een schuitje, dan is het alsnog niet zo moeilijk.

Ik vind de vormgeving van de nieuwe politiepet goed, zeer functioneel en het ziet er goed uit. Hij is compact op te vouwen, wat belangrijk is, en beschermt tegen slecht weer. Er had beter wel een dikke laag rubber in kunnen worden ingebouwd, ter bescherming tegen een klap of val.



Als er meer was gekozen voor het model van een baseball-pet, dan was het makkelijker geweest, om die pet illegaal na te maken. Bovendien is het de vraag, of dat even goed staat bij alle politieagenten van boven de 50. Het is wel interessant om daarmee eens een proef te nemen, en de foto's daarvan hier te publiceren.



Door het gezamenlijk consequent dragen van de politiepet, is het sneller duidelijk voor agenten, waar de collega's precies zijn in een chaotische situatie. Dat is gunstig, bijvoorbeeld in verband met mogelijke schootslijnen, of het vormen van een tactische formatie, het afdekken van uitgangen, taakverdeling, enz.

En burgers kunnen door de politiepet sneller een agent vinden tussen omstanders, om aan te spreken, met mogelijk belangrijke informatie, zoals het signalement en de looprichting van een verdachte.

Het consequent dragen van de politiepet door echte politieagenten, maakt het moeilijker voor nepagenten om te opereren. Dat is ook in het voordeel van de politie, omdat burgers dan vermoedelijk eerder meewerken met echte agenten.  

Een ander belangrijk voordeel van het dragen van de politiepet, is het beschermen van de ogen tegen zand, regen, wind en felle zon. Dat geeft een beter zicht, is veiliger in het verkeer, en voorkomt op de lange duur ernstige oogziekte door felle UV-straling. Zie daarover onderstaande weblink:

http://www.aoa.org/patients-and-public/caring-for-your-vision/uv-protection?sso=y

Als het bijzonder warm is, en er is geen felle zon, kan de politiepet beter worden afgezet, om oververhitting te voorkomen.

Een politiepet kan bij een levensbedreigende bloeding ook worden gebruikt als noodverband, vastgebonden met bijvoorbeeld een schoenveter.  En echt snelverband is daarbij nog beter natuurlijk.

Voor bescherming van de ogen zou ook een veiligheidsbril (al dan niet met elastiek) verstandig zijn bij bepaalde politietaken.
Ik stem links.