GRIP 1 (opvang vluchtelingen) Wilhelminakade - Rotterdam 17-09-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (opvang vluchtelingen) Wilhelminakade - Rotterdam 17-09-2015  (gelezen 8851 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #30 Gepost op: 18 september 2015, 18:28:26
Citaat van: GLZ link=msg=1373626 date=1442589186
Grip betekent gewoon dat er afstemming nodig is en dat is in deze gevallen nodig. In de ene regio overlegt men, in de andere regio overlegt men en noemt het GRIP1. We hebben een structuur bedacht en in de VRR gebruiken ze die structuur gewoon. Daar is dus niets onzin aan.
Over de hoeveelheid sterren en strepen kan ik niet oordelen. Ik weet niet wat er allemaal geregeld moet worden om 200 mensen (die geen Nederlands spreken, en allerlei verschillende "eigenschappen" hebben) op te vangen in een gebouw dat daar niet voor ingericht is.
In de rest van het land houdt men dan gewoon een spoedvergadering met betrokkenen. Er is tenslotte geen acute dreiging voor mens of omgeving. Alleen in de VRR zetten ze dan de hele club piketvinken in de MC, inclusief alle in dit geval sowieso overbodige opsmuk. Zal vast een mooie indrukwekkende en geruststellende rij rode, gele, zwarte, geelzwarte, witte en groene auto's geweest zijn voor de aankomende groep vluchtelingen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #32 Gepost op: 18 september 2015, 20:09:43
Ik verbaas mij steeds meer en meer over de opschaling naar Grip in RR. Een Grip voor het inrichten van een sporthal en opvangen van 200 mensen. Ik lees het het bericht over de ZGB in Vlaardingen waarbij ongeveer 8xTS is ingezet. Als ik zie hoeveel officieren hier bij zijn geweest, vind ik dat ze in RR echt de weg kwijt zijn. Ik zie o.a. 3xHOVD, 3xAGS en 6xOVD! Wat doen al die mensen!?!? Voor 8xTS heb je 2 á 3 OVD's nodig en voor zo'n incident max 2xOVD. En blijkbaar zijn de AGSen in RR niet zo goed opgeleid of heel erg onzeker zodat ze 3xAGS ter plaatse hebben om met z'n 3en te gaan overleggen. Als ik dit vergelijk met bv andere regio's werken die wel efficiënt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 18 september 2015, 20:21:01
p2kflex
19:16:43 18-09-15GROUP-1B1 (GRIP: einde) AMBU OG902 Burgemeester Oudlaan Rotterdam ROTTDM bon 82406
1420435MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Ovd-G Oost)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #34 Gepost op: 18 september 2015, 20:44:21
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1373692 date=1442599783
Ik verbaas mij steeds meer en meer over de opschaling naar Grip in RR. Een Grip voor het inrichten van een sporthal en opvangen van 200 mensen. Ik lees het het bericht over de ZGB in Vlaardingen waarbij ongeveer 8xTS is ingezet. Als ik zie hoeveel officieren hier bij zijn geweest, vind ik dat ze in RR echt de weg kwijt zijn. Ik zie o.a. 3xHOVD, 3xAGS en 6xOVD! Wat doen al die mensen!?!? Voor 8xTS heb je 2 á 3 OVD's nodig en voor zo'n incident max 2xOVD. En blijkbaar zijn de AGSen in RR niet zo goed opgeleid of heel erg onzeker zodat ze 3xAGS ter plaatse hebben om met z'n 3en te gaan overleggen. Als ik dit vergelijk met bv andere regio's werken die wel efficiënt.

Dat zijn de aantallen die je ziet op p2000. In heel veel gevallen komen een groot aantal niet ter plaatse. M.b.t. het inrichten van een noodopvang. Er zijn draaiboeken voor het inrichten en alles wat daar bijhoort. Afspraken met gemeente en bijvoorbeeld NRK en Leger des Heils. Evenals met het Ifv. Daarnaast was er in dit specifieke geval ook nog eens geen extreme haast. Kortom ik zie de meerwaarde van de GRIP niet. Maar ik ben een leek ;)

Ach, het is wel leuk om de vc en mcu van dichtbij te zien...

RemRoof

P.S. Het sigma-  en ambuteam zijn ook nog ter plaatse gekomen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #35 Gepost op: 19 september 2015, 19:19:07
De aantallen die ik noemde, werden vermeld bij de brand in Vlaardingen.

Citaat van: RemRoof link=msg=1373700 date=1442601861
Dat zijn de aantallen die je ziet op p2000. In heel veel gevallen komen een groot aantal niet ter plaatse.


MikeSchomaker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #36 Gepost op: 20 september 2015, 11:34:20
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1373692 date=1442599783
Ik verbaas mij steeds meer en meer over de opschaling naar Grip in RR. Een Grip voor het inrichten van een sporthal en opvangen van 200 mensen. Ik lees het het bericht over de ZGB in Vlaardingen waarbij ongeveer 8xTS is ingezet. Als ik zie hoeveel officieren hier bij zijn geweest, vind ik dat ze in RR echt de weg kwijt zijn. Ik zie o.a. 3xHOVD, 3xAGS en 6xOVD! Wat doen al die mensen!?!? Voor 8xTS heb je 2 á 3 OVD's nodig en voor zo'n incident max 2xOVD. En blijkbaar zijn de AGSen in RR niet zo goed opgeleid of heel erg onzeker zodat ze 3xAGS ter plaatse hebben om met z'n 3en te gaan overleggen. Als ik dit vergelijk met bv andere regio's werken die wel efficiënt.

Brandgebied opdelen 2x OD 1 x HO 1 x AGS
Bezetting COPI 1 x OD 1 x HO
Bezetting ROT 1x OD
Ontsmettingploeg 1x OD 1 x AGS
Omgevingszorg 1x AGS/MPL


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #37 Gepost op: 24 september 2015, 16:30:22
Vluchtelingen Erasmus naar Harlingen en Hellendoorn.
De 213 vluchtelingen in het sportcentrum van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vertrekken donderdag naar
nieuwe tijdelijke onderkomens in Harlingen en Hellendoorn. In beide gemeentes zijn crisisopvangcentra ingericht voor maximaal 72 uur.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-09-2015/vluchtelingen-erasmus-naar-harlingen-en-hellendoorn

p2kflex
16:15:00 24-09-15GROUP-3PRIO 2 TS311 Erasmus Univ. Boventerrein Burgemeester Oudlaan 50 Rotterdam Hulpverlening (GRIP: einde) (klein) Vak: 5994272
1400311BRW Rotterdam-Rijnmond (Rotterdam Bosland) (Kazernealarm)
1430020Politie Eenheid Rotterdam (PersInfo Rotterdam-Rijnmond)
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #38 Gepost op: 25 september 2015, 08:10:06
Citaat van: Shire link=msg=1375000 date=1443105022
Vluchtelingen Erasmus naar Harlingen en Hellendoorn.
Gaan we nu elke 72 uur balletje-balletje met de vluchtelingen doen? Eerst een paar dagen Rotterdam, dan een paar dagen Harlingen etc etc. Wel goed voor de integratie natuurlijk.

Citaat van: rsc link=msg=1373655 date=1442593706
In de rest van het land houdt men dan gewoon een spoedvergadering met betrokkenen.
Wat is het verschil tussen een spoedvergadering en een CoPI? Soms is het wel handig om een eenhoofdige leiding te hebben, of je het nu een projectleider noemt of een HOVD. Vluchtelingenopvang is vaak een zaak van de softe sector. Spoed en welzijnswerk passen vaak niet in één structuur, als je er een duidelijke leider op zet die van aanpakken weet gaat het waarschijnlijk iets sneller.
Ik mag af en toe in een copi zitten en ben het met je eens dat het wel wat vergezocht is om grip1 te maken, maar de vergaderstructuur is eigenlijk hetzelfde, maar bij grip1 wel lekker duidelijk geregeld.

Trouwens, niet iedereen die opgeroepen wordt hoeft ook op locatie te komen.