Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie

Auteur Topic: Assistentie door brandweer: afhijsen & tilassistentie  (gelezen 38611 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #70 Gepost op: 12 januari 2016, 12:50:52
Citaat van: oma link=msg=1399210 date=1452587796
Wie kan mij uitleggen waarom de brandweer schijnbaar als een soort koeriersdienst een vacuummatras moet afleveren of het ambulancepersoneel moet assisteren? Betalen Nederlandse burgers geen geld aan de zorgverzekaars voor ambulancediensten die zelf in staat horen te zijn om een vacuummatras mee te nemen cq te gebruiken?

Als we het toch over vacuummatras en P2000 hebben. Ik ben nieuwsgierig geworden waarom alle Utrechtse ambulances de volgende melding hebben gekregen op 26 november 2015.

Die kan ik je vertellen:

De ambulance dienst in Utrecht zou per 1 december met het vacuüm matras gaan werken. Op onze SEH kwam betrekkelijk laat een oefen matras om te oefenen met het overschuiven vanaf het matras op onze brancards (2 weken tevoren ofzo). Vanaf een week van tevoren gingen sommige ambu plegen hem al gebruiken met als gevolg dat er bij een trauma opvang SEH plegen staan die geen scholing hadden gekregen over het gebruik, overschuiven en de nieuwe afspraken op onze eerste hulp. Wij hebben toen overleg gehad met de medisch manager dat 1 december ook 1 december moest blijven, in het belang van de patient. Daarna is dit bericht uitgegaan

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 12 januari 2016, 13:48:14
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1399238 date=1452597362
Een dergelijke melding heb ik wel eerder voorbij zien komen in Gelderland Midden dat de brandweer een vacuümmatras moet brengen. Ik vroeg mij dit toen ook al af.
Zelfs de ambulances waarmee ik evenementenhulpverlening doe zijn sinds de wijziging in het LPA allen uitgerust met een vacuümmatras, waarom de reguliere ambulance daar niet mee uitgerust is vind ik ook erg vaag.

De reguliere ambulances zijn uitgerust met een vaccuummatras. Dit matras voldoet prima in de meeste gevallen. Sporadisch komt het voor dat de omvang van de patient te groot is voor een reguliere matras. De brandweer heeft een grotere matras en mankracht beschikbaar. That's all.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2016, 13:51:52
Citaat van: robin89 link=msg=1399247 date=1452599452
Die kan ik je vertellen:

De ambulance dienst in Utrecht zou per 1 december met het vacuüm matras gaan werken. Op onze SEH kwam betrekkelijk laat een oefen matras om te oefenen met het overschuiven vanaf het matras op onze brancards (2 weken tevoren ofzo). Vanaf een week van tevoren gingen sommige ambu plegen hem al gebruiken met als gevolg dat er bij een trauma opvang SEH plegen staan die geen scholing hadden gekregen over het gebruik, overschuiven en de nieuwe afspraken op onze eerste hulp. Wij hebben toen overleg gehad met de medisch manager dat 1 december ook 1 december moest blijven, in het belang van de patient. Daarna is dit bericht uitgegaan

Welke scholing hebben ze vanuit de RAVU georganiseerd dan? Wij hebben ter plekke alles aan de SEH collega's uitgelegd. Het heeft nooit tot een probleem geleid. Scholing voor het gebruik van de matras begrijp ik volkomen. Scholing voor een transfer van matras naar tafel vind ik wat overdreven. It's not rocket science!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #73 Gepost op: 12 januari 2016, 13:57:05
Citaat van: CM link=msg=1399253 date=1452602894
De reguliere ambulances zijn uitgerust met een vaccuummatras. Dit matras voldoet prima in de meeste gevallen. Sporadisch komt het voor dat de omvang van de patient te groot is voor een reguliere matras. De brandweer heeft een grotere matras en mankracht beschikbaar. That's all.

CM
Helder antwoord CM. Blijkt maar weer dat je uit een P2000 bericht niet direct allerlei conclusies moet gaan trekken, zoals ik stiekem wel deed.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

CM

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 12 januari 2016, 14:01:12
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1399256 date=1452603425
Helder antwoord CM. Blijkt maar weer dat je uit een P2000 bericht niet direct allerlei conclusies moet gaan trekken, zoals ik stiekem wel deed.

Geweldig! Ik krijg de kans mijn 2 favorieten uitspraken te doen:

Assumption is the mother of all fuck up's

en

Dont ASSUME. Otherwise you'll make an ASS out of U and ME.

O0

Ambubroeder

• Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 12 januari 2016, 14:04:30
Citaat van: CM link=msg=1399255 date=1452603112
Welke scholing hebben ze vanuit de RAVU georganiseerd dan? Wij hebben ter plekke alles aan de SEH collega's uitgelegd. Het heeft nooit tot een probleem geleid. Scholing voor het gebruik van de matras begrijp ik volkomen. Scholing voor een transfer van matras naar tafel vind ik wat overdreven. It's not rocket science!

CM

Eens, maar zo was het nou eenmaal afgesproken. We hebben uiteraard de patiënten die wel in het matras lagen gewoon geholpen met instructie ter plekke. Het was echter zo dat hoe wij het doen (we hebben geen grote bezetting dus patiënt liften is niet mogelijk, wij schuiven met de pat slide) toch echt voor iedereen oefening nodig had. Als je dat matras maar 2 weken hebt, en een team van bijna 50 plegen, dan is het wel fijn als je het matras in ieder geval een keer gezien en geprobeerd hebt. Ik persoonlijk had niet echt scholing nodig, maar zo was de afspraak nou eenmaal, daar hebben wij de RAVU ook aangehouden, zoals zij ons ook aan gemaakte afspraken (mogen) houden

oma

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 12 januari 2016, 14:18:56
Citaat van: CM link=msg=1399255 date=1452603112

CM

Heb je de broeders en zusters op de SEH veel moeten uitleggen?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 12 januari 2016, 14:20:58
Citaat van: CM link=msg=1399253 date=1452602894

CM

Helder. Als je de XXL-vacuummatras bij de OvD-G in de kofferbak legt heb je de brandweer eigenlijk niet nodig?

Ambubroeder

• Forum gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 12 januari 2016, 14:25:24
Citaat van: oma link=msg=1399266 date=1452604736
Heb je de broeders en zusters op de SEH veel moeten uitleggen?

Als je het een keer gezien hebt is het goed te doen. Toch was het oefenen bij ons handig omdat we erachter kwamen dat de handvaten om de brancard mee te rijden aan het hoofdeind, helemaal naar beneden geklapt moeten worden. Je komt anders als je aan het hoofd staat tijdens het overschuiven de handvaten tegen en dan zul je dus de nek moeten bewegen om over te kunnen schuiven. Klein detail maar toch belangrijk en beter hierachter komen tijdens oefen situatie dan met een verdenking CWK letsel als je niet meer terug kunt

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #79 Gepost op: 12 januari 2016, 15:48:52
Dat lijkt mij meer inzicht en situational awareness, maar goed.

En leg een deken in de vacuümmatras, helpt enorm met overheffen en beschermt je matras in eens.