Ik zie de ambulancedienst al een hoogtewerker gaan huren (met brancardsteun?) voor een afhijsing acute patiënt. Want in België heb ik nog niet veel geweten dat voor niet dringende zaken de brandweer er wordt bijgehaald.
En dan herhaal ik: waarom zou je dan als belastingbetaler moeten betalen voor het blussen van een afgelegen loods, van een eigenaar die geen enkele preventie voorzag? Een dergelijke inzet is nog steeds duurder dan met 2 of 3 man even een hoogtewerker laten proefdraaien.
Het is natuurlijk ook dat ik een Belg ben, waar ambulancediensten heel vaak door een brandweerzone worden uitgebaat, en het dus gewoon handelt over collega’s.
Ik val in herhaling als een patient in levensgevaar is ga je niet wachten tot de brandweer ter plaatse is met een hoogwerker. Het gaat bij afhijsing vooral om niet acute patienten.
Het is voor een verhuurder van hoogwerkers geen enkel probleem om een hoogwerker met brancardsteun te leveren als een klant het regelmatig nodig heeft. Ik gaf al eerder aan dat in de regio Haaglanden ongeveer 7 keer per dag een verzoek door de ambulancedienst wordt gedaan om te komen assisteren bij tillen cq afhijsen van een patient.
De kans bestaat uiteraard dat de RAV heel snel met nieuwe regels komt voor haar eigen personeel om een hoogwerker te laten komen zodra ze een commercieel tarief moeten aftikken bij een hoogwerkerverhuurder.
Elders op het forum zie je dat de belastingbetaler in Nederland elk jaar weer extra geld moet betalen voor de brandweer. De CBS-statistieken leren je ook dat het aantal branden in Nederland in de afgelopen tien jaar is gehalveerd, het aantal geredde mensen door de brandweer is gehalveerd en de kosten voor brandweer zijn verdubbeld.
In Nederland is besloten om de gezondheidszorg, inclusief ambulancezorg te privatiseren. De markt zou namelijk gaan zorgen voor meer kwaliteit en de kosten zouden door marktwerking dalen.
Het klopt op zich aardig dat je kosten fors dalen als je geen eigen personeel of materieel beschikbaar hoeft te houden om je patienten te tillen echter zegt het niet dat je dan het personeel van de brandweer moet gaan gebruiken.
De belastingbetaler merkt niets van de betere en betaalbare (ambulance)zorg, niets van de verbeterde brandweerzorg maar wel van de stijgende zorgpremie en de Veiligheidsregio's die ieder jaar weer enorme bedragen extra eisen van de deelnemende gemeenten.