ATLS: Archaic Trauma Life Support?

Auteur Topic: ATLS: Archaic Trauma Life Support?  (gelezen 6290 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2015, 14:56:55
Ik heb het bericht zelf verplaatst omdat ik het ook relevant vind voor de situatie hier in NL. De nieuwe richtlijnen van de PHTLS stroken al niet met LPA8. Ik ben benieuwd hoe andere collega's ertegenan kijken.

Uit het artikel zelf komen een paar inhoudelijke vragen:

Op basis van dit verhaal, moeten we nog bekkenonderzoek uitvoeren?

Bij welke diensten is CRM al een verplicht onderdeel van de scholing?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2015, 00:19:35
QUOTE OF THE MONTH
Posted on January 7, 2015 by Thomas D
I had the good fortune to visit the Museum of 1990s Trauma Care over the past two days. It's called #ATLS. Fascinating historic artifacts.

— Bill Hinckley (@UCAirCareDoc) December 5, 2014

http://www.scancrit.com/2015/01/07/quote-month-12/
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2015, 09:22:21
Geweldige website, overigens, ScanCrit.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2015, 09:33:18
Citaat van: CM link=msg=1375407 date=1443252141
Geweldige website, overigens, ScanCrit.

Omdat ze stompzinnige quotes van de maand van Twitter halen?

ATLS is een introductiecursus voor trauma, geen gouden standaard, dit soort cynisme op twitter is afkomstig van met name EM Physicians. De dokters die als eerste kunnen vertrekken bij ernstig trauma.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2015, 09:46:46
Citaat van: Delta link=msg=1375383 date=1443219575
QUOTE OF THE MONTH
Posted on January 7, 2015 by Thomas D
I had the good fortune to visit the Museum of 1990s Trauma Care over the past two days. It's called #ATLS. Fascinating historic artifacts.

— Bill Hinckley (@UCAirCareDoc) December 5, 2014

Ik begrijp ook niet goed of je met deze bijdrage wil zeggen dat ATLS historisch is aangezien je in een ander topic over spoedconiotomie ook bezwaar maakte. De spoedconiotomie zoals ik daar propageerde is namelijk een techniek waar de meeste chirurgen/ATLS-opleiders van gaan stuiteren. Ik vind de horizontale huidincisie (ATLS) te gevaarlijk en te ingewikkeld voor niet-chirurgen, vandaar de verticale huidincisie.

Je zegt dan eigenlijk dat ATLS niet deugt maar aanpassing/hervorming van ATLS inzichten ook niet deugen.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2015, 13:07:05
Omdat ze stompzinnige quotes van de maand van Twitter halen?

ATLS is een introductiecursus voor trauma, geen gouden standaard, dit soort cynisme op twitter is afkomstig van met name EM Physicians. De dokters die als eerste kunnen vertrekken bij ernstig trauma.
Ja, dat klopt. Dat was dan ook de essentie van het bericht. Scancrit zet mij iiig. aan het denken over critical care. Daarom is het voor mij een geweldige website. Natuurlijk ben je geheel vrij om er anders over te denken.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2015, 13:07:25
Ik heb de cursus 3 jaar geleden gevolgd, en ik heb daar netjes op het examen ingevuld dat ik bij een groot trauma eerst 2 liter warme Ringer's zal infunderen voor ik aan het bloed begin. Niets over 2:1 of 1:1 PC/FFP transfusie, wat destijds al de norm was op iedere SEH.
Ik heb de Abdominal Tap geleerd i.p.v. een FAST echo, en niets over 'rescue airway devices' gehoord. Wel netjes een chirurgische spoedtrach geleerd, trouwens.

Ik moet binnenkort een refresher gaan doen, maar ik hoor van mijn collega's dat de materie van de basis-ATLS dermate achterloopt op de huidige ontwikkelingen dat meerderen overwegen andere cursussen te volgen die meer op de praktijk aansluiten. Ze drillen overigens prima de ABC er in, het is ook echt niet makkelijk om een wereldwijde cursus op 1 lijn te houden en toch mee te komen met de tijd.
Arts  www.alphalog.nl

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2015, 13:10:24
Overigens, op de ATLS heb ik de thoraxdrain en spoedtrach van een anesthesioloog geleerd die zich ook niet aan 'het boekje' hield. Verticale incisie en stompe drainopening met gespreide klem, met de boodschap dat dit in de praktijk sneller en veiliger werkte.
Ik heb beide technieken nooit hoeven gebruiken, dus ik kan er geen praktijk uitspraak over doen.
Arts  www.alphalog.nl

helm

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2015, 13:37:41
Citaat van: CM link=msg=1375266 date=1443185815
Bij welke diensten is CRM al een verplicht onderdeel van de scholing?

Wat is CRM?