Optimale locatie (nieuwe) grote brandweerkazernes

Auteur Topic: Optimale locatie (nieuwe) grote brandweerkazernes  (gelezen 3006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 21 september 2015, 12:26:29
Optimale locatie (nieuwe) grote brandweerkazernes.

Gelet op het veranderende beleid mbt de inzetten lijkt het zinvol dat ook bij de grotere kazernes rekening wordt gehouden met de inzet buiten het eigen stadsgebied dus over grotere afstanden en de snelle toegang tot de hoofdwegen.
De kazerne Koegors (Terneuzen) bijvoorbeeld  in de buurt van de N62 is hiervan een voorbeeld.




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2015, 14:57:55
En wat wil je hiermee zeggen en/of bereiken?

Het lijkt mij niet meer dan vanzelfsprekend dat iedere brandweerkazerne zo veel mogelijk aan goede uitvalswegen zit. Maar daarbij moet je ook rekening houden met de opkomstmogelijkheden van vrijwilligers. In Barneveld en Bodegraven zit de (huidige) kazerne aan prima uitvalswegen, maar is het een drama voor vrijwilligers om de kazerne te bereiken. Mijn vrijwillige post zit aan een goede uitvalsweg én is binnen een paar minuten te bereiken door vrijwilligers. Je moet dus (bijna letterlijk) een gulden middenweg vinden tussen goede uitvalswegen en een goede bereikbaarheid voor vrijwilligers.

Veel beroepskazernes bemannen hooguit één TS met eventueel een specialistisch voertuig. Het tweede voertuig wordt dan ook vaak door vrijwilligers gevuld. Ik kan legio voorbeelden bedenken van (semi)beroepskazernes die zo ongelukkig liggen dat de vrijwilligers er veel te lang over doen om op te komen....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2015, 15:24:28
Citaat van: Danny722 link=msg=1374271 date=1442840275
En wat wil je hiermee zeggen en/of bereiken?

Het lijkt mij niet meer dan vanzelfsprekend dat iedere brandweerkazerne zo veel mogelijk aan goede uitvalswegen zit. Maar daarbij moet je ook rekening houden met de opkomstmogelijkheden van vrijwilligers. In Barneveld en Bodegraven zit de (huidige) kazerne aan prima uitvalswegen, maar is het een drama voor vrijwilligers om de kazerne te bereiken. Mijn vrijwillige post zit aan een goede uitvalsweg én is binnen een paar minuten te bereiken door vrijwilligers. Je moet dus (bijna letterlijk) een gulden middenweg vinden tussen goede uitvalswegen en een goede bereikbaarheid voor vrijwilligers.

Veel beroepskazernes bemannen hooguit één TS met eventueel een specialistisch voertuig. Het tweede voertuig wordt dan ook vaak door vrijwilligers gevuld. Ik kan legio voorbeelden bedenken van (semi)beroepskazernes die zo ongelukkig liggen dat de vrijwilligers er veel te lang over doen om op te komen....

Je geeft zelf al gedeeltelijk het antwoord.

Optimaal is wat mij betreft goede uitvalmogelijkheden en goede bereikbaarheid voor o.a. vrijwilligers en deze eisen kunnen nogal eens conflicteren.
HIT kwam bijvoorbeeld n.a.v. Zwolle met het punt dat volgens hem de brandweer vanuit Harderwijk eerder ter plaatse kon zijn dan die vanuit Kampen, o.a. vanwege de vele rotondes te nemen vanuit Kampen.
Onderlinge assistentie ook over grotere afstanden zal nmm steeds vaker (moeten) voorkomen. Bijvoorbeeld de keuze Koegors lijkt hierop v.w.b. Zeeuws Vlaanderen op gebaseerd. Firefighter Peter kan mogelijk de inns en outs vwb Koegors wat nader toelichten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2015, 15:41:47
Foutje Firefighter Robert.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2015, 22:25:16
Ik kan zeker wel wat over zeggen (al kan ik niet het achterste van mijn tong laten zien ;) )

Sinds bekend werd dat de locatie "Haarmanweg" niet meer van deze tijd was en ze op zoek gingen naar andere locatie was het voor ons ook niet duidelijk dat we uiteindelijk 2 posten zouden krijgen in Terneuzen.
Onze toenmalige commandant was er van overtuigd dat de nieuwe kazerne samen gebouwd moest worden met een nieuw te realiseren trainingscentrum en de neiuwe Sluiskiltunnel in de Koegors, daardoor werd al snel duidelijk dat men hier een (semi)beroepspost van wilde maken en er een vrijwilligerspost voor 1 TS in Terneuzen centrum zou blijven.

De economie begon stroef te lopen en de bouw van het trainingscentrum werd in de ijskast gezet, maar de bouw van de nieuwe kazerne Koegors was al gestart en kon niet meer gestopt worden.
Al met al een situatie waar niemand echt gelukkig van geworden is, de tunnel is er gekomen maar de post staat voor de vrijwilligers die daar zitten op een onmogelijke plaats om snelle uitruktijden te kunnen halen (>6 a 8 min zijn realistisch)
Daarom is hun uitrukgebied erg klein en weinig potentieel.

De post Terneuzen "Zuidlandstraat" is een drukke vrijwilligers post met ongeveer 200 uitrukken per jaar, en uitruktijden van <4 a 5 min in de dagsituatie en <3 a 4 min in de nacht situatie.
Op deze post staan een TS, HW, SIV en DB.

Dus je kan wel een prachtige (smaken verschillen) kazerne bouwen op de meest onlogische plaats die er is, dan heb je een mooi gebouw maar totaal niet functioneel en bied geen enkele bijdrage aan een snelle brandweerzorg voor de omgeving doordat de vrijwilligers bijna een wereldreis moeten maken om er te komen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 22 september 2015, 08:52:29
Er zullen altijd situaties zijn waarbij je verkeersobstakels moet nemen. Een kazerne op de rand van een plaats langs een uitvalsweg heeft de ene kant op een goede ontsluiting. Maar bij een uitruk waarbij je dwars door de plaats moet om aan de andere kant te komen kom je juist later.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 22 september 2015, 11:07:26
@ Firefighter Robert.

Wat je schrijft mbt de vrijwilligers is helemaal juist.
Een tijdje geleden moest ik op werkbezoek bij Zeeland Seaports en ook op de Scheldeboulevard zijn. Al rijdend vanaf de Scheldeboulevard richting de Koegors, ja dat is niet bepaald ideaal voor een snelle inzet door vrijwilligers vanuit Terneuzen, dan ligt de post Zuidlandstraat toch aanmerkelijk gunstiger.

N.B.Brandweerkazerne De Koegors, Terneuzen

(07-06-2011) Geplaatst door Marloes Leijzer   
Brandweerkazerne De Koegors opgeleverd

Brandweerkazerne De Koegors in Terneuzen is sindskort in gebruikgenomen. Buiten de brandweer huizen ook de de ambulancedienst, het GHOR en de operationele diensten van de gemeente Terneuzen in het nieuwe gebouw. Het karakteristieke, vijf verdiepingen tellende pand is een ontwerp van RDH Architecten Stedenbouwkundigen uit Middelburg.
Zowel de brandweer als de ambulancedienst krijgt een 24-uurs bezetting in het nieuwe gebouw en daarom zijn 10 zit-en slaapkamers, een huiskamer en eetkeuken gerealiseerd.
De plattegrond van het gebouw is opgezet vanuit de gedachte dat elke seconde telt. De looplijnen naar de eerstelijns-uitruk is zo kort mogelijk gemaakt. Om er voor te zorgen dat ook de brandweermensen vanuit de kantoorlagen snel beneden zijn, is in samenwerking met de gebruikers een serie glijbanen ontworpen, die de kantoren direct verbinden met de kleedruimten. Het bekende principe van een glijpaal heeft hier een nieuwe dimensie gekregen.
http://www.bouwwereld.nl/bouwfasen/opgeleverd/brandweerkazerne-de-koegors-terneuzen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2015, 11:11:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1374433 date=1442904749
Er zullen altijd situaties zijn waarbij je verkeersobstakels moet nemen. Een kazerne op de rand van een plaats langs een uitvalsweg heeft de ene kant op een goede ontsluiting. Maar bij een uitruk waarbij je dwars door de plaats moet om aan de andere kant te komen kom je juist later.

Zie de locatie van de kazerne Amstelveen (A-A) wel ideaal voor de uitruk naar verschillende richtingen.