Korpschef Nationale Politie Gerard Bouman stapt op

Auteur Topic: Korpschef Nationale Politie Gerard Bouman stapt op  (gelezen 5756 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2015, 01:06:42
Bouman: weggaan doet ook pijn
do 01 okt 2015, 18:45

DEN HAAG -
Gerard Bouman vertrekt als korpschef. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt aan het fundament van de Nationale Politie, die 26 losse korpsen heeft vervangen. Bouman vindt dat hij de politie in betere staat achterlaat dan toen hij begon, maar het weggaan doet hem ook pijn, laat hij weten. Zijn beslissing is ingegeven door zowel emotionele als rationele argumenten.

Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/24563820/__Bouman__weggaan_doet_pijn__.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2015, 07:20:02
Wat is het toch een (haags bellen) zooi op het ministerie van v & j.
Die minister is alleen nog maar bezig met het verdedigen van zijn positie omdat zijn ambtenaren op zijn departement niet in staat zijn om hem juist te informeren.

Wordt het niet eens tijd dat niet de korpschef of de minister opstapt, maar de bezem door dat ministerie gaat?
Ministerie van v en j is een gedrocht. Een megabedrijf waar het een puinhoop is. Onder BiZa waren en zijn we beter af.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2015, 09:58:47
Citaat van: enrico1972 link=msg=1376290 date=1443699479

Frits Wester: Aalbersberg topfavoriet als opvolger Bouman
1 uur 12 minuten geleden

De Amsterdamse korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg is de grote kanshebber om Gerard Bouman op te volgen bij de Nationale Politie. Dat zegt politiek verslaggever Frits Wester in zijn Fritsvlog.

Lees verder en zie video op: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/frits-wester-aalbersberg-topfavoriet-als-opvolger-bouman

Zelfde laken en pak...

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2015, 12:50:43
Korpschef Gerard Bouman over zijn vertrek bij de politie
Laatste update: 01-10-2015 | 10:45

Nederland - Korpschef Gerard Bouman verlaat de politie met ingang van 1 februari 2016. Een nieuwe fase, een nieuwe roerganger, zo vindt hij.

In mijn 45-jarige loopbaan en zeker gedurende mijn vijf jaren als hoogste leidinggevende van ons korps, stond ik voor heel wat lastige beslissingen. Naar mijn gevoel overtrof de knoop die ik begin deze week doorhakte alle eerdere. Voor het korps en voor mijzelf is het goed dat ik tot dit besluit ben gekomen. Ook al verschaft het mij op dit moment geen opluchting of voldoening. Volgend jaar op 1 februari neem ik formeel afscheid van het korps. Lees het volledige blog van de korpschef.

BRON: https://www.politie.nl/nieuws/2015/oktober/1/00-blog-nieuw-elan.html

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2015, 12:50:55
Blog
Nieuw elan

In mijn 45-jarige loopbaan en zeker gedurende mijn vijf jaren als hoogste leidinggevende van ons korps, stond ik voor heel wat lastige beslissingen. Naar mijn gevoel overtrof de knoop die ik begin deze week doorhakte alle eerdere. Voor het korps en voor mijzelf is het
goed dat ik tot dit besluit ben gekomen. Ook al verschaft het mij op dit moment geen opluchting of voldoening. Volgend jaar op 1 februari neem ik formeel afscheid van het korps.

In 2011 kwam ik er sneller uit. Ik was hoofd van de AIVD toen minister Opstelten van Veiligheid en Justitie mij vroeg om de functie van kwartiermaker en beoogd korpschef op mij te nemen. Ik sprak er thuis over. Heleen zei meteen dat zij aan mijn ogen zag hoe graag ik
het wilde. ‘Wij merken wel wat op ons afkomt.’ Vervolgens kreeg ik de kwartiermakersopdracht. Drie A-4’tjes.

Wij begonnen met vrijwel niets, laat staan een nieuwe Politiewet. Ik moest een nieuwe politie ontwerpen, de hele bedrijfsvoering bundelen en 230 miljoen euro besparen. Dat vond ik tamelijk curieus: weten wat het kost als je nog niet weet wat je gaat maken. In die dagen startte de achtbaan die sindsdien niet meer stil heeft gestaan. Ik dacht te weten wat mij ongeveer te wachten stond vanwege mijn ervaring als
korpschef Haaglanden. Het bleken twee totaal andere werelden te zijn.

Het was voor mij een prachtige uitdaging om via het ontwerpplan de ziel van de nieuwe politie leven in te blazen. Wat willen wij voor de samenleving betekenen ? Welke waarden liggen ten grondslag aan ons denken en doen? Tegelijk dacht ik regelmatig: in wat voor waanzin
ben ik terechtgekomen? Te vaak stond niet de beste politie centraal, maar de vraag wie erover gaat.

De inboedel van de erfenis heeft ons achteraf gezien wellicht het meest opgebroken. Twaalf voormalige korpsen stonden financieel onder curatele. Er kwamen meer achterstallige dossiers boven tafel dan ik verwacht had. Het Landelijk Functiegebouw Nederlandse Politie (LFNP) stak een stevige spaak in het wiel. Dat nieuwe functiegebouw was onvermijdelijk. Eén korps met ruim twaalfduizend functieomschrijvingen?
Ondenkbaar. Het LFNP stond volstrekt los van de reorganisatie, maar veroorzaakte wel de meeste irritatie en pijn bij collega’s.

Wij deden er een jaar over om met het ministerie, de politievakorganisaties en de Centrale Ondernemingsraad tot afspraken over de personele reorganisatie te komen. Noodzakelijk, maar wel weer twaalf maanden achterstand. Wij kregen de troonswisseling, de Nuclear Security Summit, MH17, Charlie Hebdo en nu weer het vluchtelingenvraagstuk voor de kiezen. Wij draaiden zo’n zeventig grootschalige rechercheonderzoeken
naar onder meer terrorisme. Dat allemaal naast onze dagelijkse besognes.

Wie platliggend riet rechtop wil zetten, moet het overstrekken. Eerst helemaal naar de andere kant buigen en vervolgens terug. Dan normaliseert het. Dat deden wij de afgelopen jaren in figuurlijke zin met de politie. Onze oude structuren overstrekken en terugbuigen naar één korps met een andere hiërarchie dan wij gewend waren. Nu betreden wij een nieuwe fase die is ingeluid met de herijking. Ik stelde mijzelf indringend de vraag: ben ik de juiste man voor die volgende stap ?

Ik concludeer dat de tijd is aangebroken om het stokje over te dragen. In tijden van veeleisende veranderingen ben ik op mijn sterkst. Zo zit ik in elkaar. Ik bouw graag huizen, maar heb een hekel aan het aflakken van het kozijn en de plinten. Wij naderen de fase waarin wij stap voor
stap zaken verder moeten afronden en in balans brengen. Daar leent mijn karakter zich nu eenmaal minder voor.

Om mij heen heb ik gezien hoeveel roofbouw de vorming van één korps op collega’s heeft gepleegd. Mij gaat het ook niet in de kouwe kleren zitten. Het zijn de zwaarste vijf jaar uit mijn hele loopbaan. Het is werk, werk, werk en echt elke vakantie moest ik vroegtijdig afbreken. De tijd is gekomen om mij te bezinnen op mijn toekomst. Het is goed voor de politie en voor mij dat iemand anders deze immense klus afmaakt. Wij zijn toe aan een doorstart met nieuw elan.

De operationele prestaties op peil houden, stond voor mij altijd op nummer één. Terugloop daarvan leidt tot legitimiteitsverlies bij bevolking en politiek. Verloren geloofwaardigheid win je beslist niet zomaar terug. Ook het welzijn van mijn mensen sla ik hoger aan dan een snelle reorganisatie. Alle leidinggevenden kregen van mij voortdurend dezelfde boodschap: zorg goed voor onze mensen en maak waar wat je toezegt. Daar hebben zij recht op.

De meeste voldoening haal ik uit het feit dat ik een ereschuld kon inlossen aan collega’s met PTSS. Zij dienden desamenleving, betaalden daarvoor een loodzware prijs en de organisatie liet hen vervolgens te lang aan hun lot over. Eindelijk zijn wij in staat hun vaak schrijnende problemen te verlichten. Dat een rechtvaardigingsgrond bij noodzakelijke geweldstoepassing door agenten binnen handbereik is gekomen,
maakt ook een tevreden mens van mij. Politiemensen moeten soms in minder dan een seconde besluiten nemen die hen jaren kunnen achtervolgen. Dan verdienen zij alle denkbare en haalbare steun.

Mijn toekomstige opvolger ga ik beslist niet met al dan niet wijze raad voor de voeten lopen. Ik heb slechts een bescheiden, maar wel dringend verzoek: zorg goed voor onze mensen.

Gerard Bouman
korpschef

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 2 oktober 2015, 14:29:15
Korpschef wist: ik krijg nooit de populariteitsprijs
Tobias den Hartog en Carla van der Wal
2-10-15 - 11:24

Hij was het gezicht van de politie in ons land, maar ook de Kop van Jut. Nu stopt korpschef Gerard Bouman, terwijl de reorganisatie nog in volle gang is. 'Ik moest doen wat goed was voor Gerard.

Lees verder op: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4154853/2015/10/02/Korpschef-wist-ik-krijg-nooit-de-populariteitsprijs.dhtml

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 2 oktober 2015, 14:34:46
Mag ik mijn respect uitspreken voor de openheid van deze beste man, dit zie je vandaag de dag nog maar weinig bij functionarissen op topniveau  O0

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2015, 09:23:54
Citaat van: -Joost- link=msg=1376601 date=1443789286
Mag ik mijn respect uitspreken voor de openheid van deze beste man, dit zie je vandaag de dag nog maar weinig bij functionarissen op topniveau  O0

Bouman houdt gewoon de eer aan zichzelf. Nu kan hij nog met opgeheven hoofd een andere "carriere" najagen. Als hij langer in het zadel had gebleven was hij mss wel aan de kant gezet op een andere manier.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 9 december 2015, 22:19:03
Geen animo voor hoogste politiefunctie

9-12-15 - 03:00

De zoektocht naar de nieuwe korpschef van de Nationale Politie verloopt moeizaam. Vanwege reorganisatiechaos en financiële onzekerheden zijn er nauwelijks kandidaten, zeggen ingewijden.

Tot nu toe is gebleken dat de reorganisatie twee keer zo lang duurt en het met het beschikbare budget niet gaat lukken. We weten allemaal dat het zelfs met de opgehoogde budgetten nog piept en kraakt

Achter de schermen wordt al maanden gezocht naar een geschikte opvolger voor Gerard Bouman, de korpschef van de Nationale Politie die per 1 februari vertrekt. De animo blijkt minimaal.

lees verder: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4204104/2015/12/09/Geen-animo-voor-hoogste-politiefunctie.dhtml
Samen sterk in de hulpverlening!