0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Als het slachtoffer wakker is is er geen noodzaak om het hoofd manueel te fixeren
Waarom zou je bij een alert slachtoffer niet manueel gaan fixeren als ik vragen mag?
Het wordt door ons niet meer aangeraden omdat je toch iets tractie geeft. Wakkere patiënten hebben voldoende spiertonus om zelf de cwk veilig te stellen. Vooral niet doen, dus.
Je verleent zo goed mogelijk eerste hulp, volgens de opleiding voor je EHBO die je hebt gehad bij het Oranje of Rode Kruis. Niet andersom, want dan kan je van alles erbij gaan doen wat je misschien een beetje kent/weet (je weet wel, die mensen die denken met hun EHBO diploma arts te zijn maar dit dus echt niet zijn).
En wat te doen bij een wakker slachtoffer met paresthesieën? Hoofd vasthouden lijkt mij geen probleem. Weer loslaten kan altijd nog.
Zie de uitleg van CM op de vorige pagina:
Check, dit is nieuw voor me.Zelfs met de noodhulpopleiding is manueel fixeren een groot item. Zelfs een so met bewustzijn.Maar goed het komt vaker voor dat de acute sector voorloopt :p
Dat is dan niet heel handig bedacht van het Rode Kruis, daarnaast is het toch niet de bedoeling dat het NHT patiënten met dit soort letsels gaat zien?
Instructiefilmpje van RAV Hollands-Midden, te vinden op youtube: Vanaf 1:29 'de mobiele patient'
Daar wordt het hoofd de hele tijd vastgehouden. Maar dat is dus niet nodig volgens Oma.Wie heeft het bij het rechte eind en waarom?