En al zou iemand de Handgreep van Zach toepassen bij een traumaletsel, so-be-it. Beter iets dan niets om uitbreiding van het letsel zo laag mogelijk te maken. Hoelang? Tot de ambupleeg tegen je zegt wat je verder moet doen.
Kan de Handgreep van Zach afgeschaft worden? Hangt van het niveau van ehbo opleiding af. Binnen de OK en RK stelsel en de daaraan gerelateerde ehbo opleidingen wel, bij andere organisaties waarvan ehbo-ers op een hoger opleidings niveau zitten absoluut niet.
Ik hoop (en verwacht) hetzelfde. De praktijk in NL is echter weerbarstiger, ik durf er nu al op in te zetten dat een flink aantal instructeurs gaan stuiteren als ik me hard probeer te maken voor het invoeren van tourniquets bij mijn eigen organisatie. Dan hebben we het nog niet over alle eerste hulp verenigingen in het land. Helaas worden de instructeurs binnen deze wereld gezien als de ultieme autoriteit, wat m.i. in veel gevallen een pijnlijke vergissing is.
Een kaderinstructeur (stok oude benaming) zoals die wordt steeds wordt benoemd is een ehbo instructeur welke volgens de Oranje Kruis doctrine ehbo lessen verzorgd. Andere ehbo organisaties hebben ook ehbo instructeurs (met vergelijkbare benamingen) die bewust wel/niet vergeleken willen worden met die van het Oranje Kruis om sterk uiteen lopende redenen.
Veel vooral oudere "kader instructeurs" willen helaas niet af van "oud-vertrouwd", kunnen de nieuwe ontwikkelingen niet bijbenen of mogen ondanks recente nieuwe(re) inzichten niet van organisatie ehbo-ers hierin opleiden, trainen en oefenen. Laat staan dat ehbo-instructeurs van het Oranje Kruis ehbo-ers volgens nieuwere inzichten kan laten certificeren.
Want boekje-is-boekje wordt vaak gezegd. "Afwijken is een doodzonde". Klopt, maar dan praten we uitsluitend over de lesstof van het Oranje Kruis en niet die van andere organisaties die wel meegaan met nieuwe(re) inzichten.
Niet of nauwelijks meegaan is op zich triest te noemen, want de ehbo-er, ehbo dienstverlening en zeker slachtoffers zijn daar absoluut niet bij gebaat dat
niet op moderne(re) inzichten door de leek eerstehulp wordt verleend.
Ehbo-ers die een ehbo diploma van het Oranje Kruis hebben of willen behalen zitten dus weer 5 jaar vast aan een in mijn ogen niet erg "handige" wijze van eerstehulp verlenen.