Risico's wapen en holster voor motoragent

Auteur Topic: Risico's wapen en holster voor motoragent  (gelezen 27086 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #90 Gepost op: 20 april 2016, 18:09:39
Citaat van: 0501 link=msg=1420003 date=1461162449
Maarja... Zolang de kantoormensen het te agressief vinden staan...

Misschien is het goed als er een proefproject komt, waarbij wordt geëxperimenteerd met verschillende alternatieve draagmethoden bij de basispolitiezorg. Bijvoorbeeld een pistoolholster schuin op de buik op een ops-vest, en een pistoolholster op de dij.

Daarbij kan via enquêtes worden gevraagd, wat het publiek er van vindt, waarbij aan de respondenten de voor- en nadelen worden genoemd van de verschillende draagmethoden. Misschien kiest het merendeel van het publiek daarbij juist voor een holster op een vest.

Het voordeel van een zwart gekleurd ops-vest is, dat het dan minder opvalt, als er een pistoolholster op wordt gedragen, dan bij een geel ops-vest.

Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #91 Gepost op: 20 april 2016, 22:13:05
Nog een combinatie van een tactical vest met dijholster:

Ik stem links.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #92 Gepost op: 21 april 2016, 08:28:18
Da's nog een voordeel van een dijholster, je kan makkelijker met de handen in de broekzakken staan  >:D 98uiye

Even alle gekheid op een stokje, tactische vesten in combinatie met dijholsters worden (in mijn beleving) meer en meer toegepast, zeker bij speciale(re) politieeenheden maar ook bij andere hulpverlening zoals de HART-teams in het VK. Alleen is het altijd de vraag wat je waar precies opbergt, op een ergonomisch verantwoorde manier en zodanig dat je de spullen (snel, indien nodig) terugvindt.

Ik heb er zelf weinig verstand van maar bij een recente zoektocht naar rugzakken en -accessoires heb ik bij toeval kennis kunnen maken met het MOLLE/PALS systeem. Dit systeem, van militaire oorsprong, waar ook dijbeenplaten (voor bijvoorbeeld holsters) en tactische vesten (in allerlei formaten en kleuren) voor/mee gemaakt worden, maakt het inrichten van persoonlijke draagsystemen voor allerlei uitrusting zeer flexibel. Het zou dus tenminste goed voor het experimenteren met de toekomstige inrichting van een standaard tactisch vest en/of dijholster voor de verschillende takken van politie en andere HV gebruikt kunnen worden. (In ieder geval spreekt de flexibiliteit tot mijn verbeelding, maar dat zal aan mijn beroep liggen ^-^). Het zou me niet verbazen als dit al bij politie en andere HV-diensten (binnen- of buitenland) toegepast wordt (?)*). Als je toch al een dijholster hebt is het misschien mogelijk op de basisplaat daarvoor nog meer (zwaardere) uitrusting te plaatsen? Misschien niet direct voor motoragenten maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommige personen en uitrusting een (beter) alternatief is voor de koppelriem.

*) Edit: http://www.ccaprotect.com.au/combat-clothing-australia/product.aspx?productid=375
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #93 Gepost op: 22 april 2016, 20:47:55
Zelf gebruik ik, zoals de meesten denk ik, het standaard heupholster. Omdat ik al een tijd een zere heup heb kreeg ik een langere achterplaat. Dit helpt niet echt. Door De manier waarop het holster aan de koppel zit drukt ie, met name in de auto, echt hard op mijn heupbot.

Voor mij zou een bovenbeen holster het proberen waard zijn. Anderen met zulke ervaringen of suggesties?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #94 Gepost op: 23 april 2016, 10:36:28
Ik weet dat er her en der in het land collega's zijn die een beenholster gekregen hebben omdat ze door rugklachten, zoals een dubbele hernia, erg veel last kregen van het heupholster. Dit zal via je leidinggevende en arbo-arts moeten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #95 Gepost op: 23 april 2016, 18:28:41
Citaat van: DiNozzo link=msg=1420469 date=1461400588
Ik weet dat er her en der in het land collega's zijn die een beenholster gekregen hebben omdat ze door rugklachten, zoals een dubbele hernia, erg veel last kregen van het heupholster. Dit zal via je leidinggevende en arbo-arts moeten.
Zijn er in Nederland ook agenten die om die reden van de baas bretels gekregen hebben voor de koppel? Heb gelezen dat dit ook heel goed helpt.

Met het nieuwe uniform zou ik bijna denken dat deze dingen standaard uitrusting moeten worden. Ze kunnen namelijk prima onder het veiligheidsvest.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #96 Gepost op: 23 april 2016, 20:16:53
Wat heb je liever, dat een agent die uitstekend functioneert op straat maar wel een gezondheidsprobleem in het verleden heeft gehad op straat blijft of dat hij wegkwijnt bij de recherche waar hij helemaal niet wilt zijn?

Een pistool op de heup zit gewoon beroerd zitten in een voertuig. De stoelen drukken het holster in je zij en je rug kan nooit helemaal recht zitten. Er zijn veel collega's die met rugklachten rondlopen. Een aangepaste stoel in het voertuig is in veel plaatsen de standaard, maar in Nederland hebben we liever gewoon een standaard auto als politiewagen. Dat werkt dus niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #97 Gepost op: 23 april 2016, 20:32:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1420469 date=1461400588
Ik weet dat er her en der in het land collega's zijn die een beenholster gekregen hebben omdat ze door rugklachten, zoals een dubbele hernia, erg veel last kregen van het heupholster. Dit zal via je leidinggevende en arbo-arts moeten.

Dankje. Ik zal het even aankaarten. Ben benieuwd of het wat oplevert.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #98 Gepost op: 23 april 2016, 21:53:02
Citaat van: DiNozzo link=msg=1420555 date=1461435413
Wat heb je liever, [...] Dat werkt dus niet.
Tegen wie heb je 't nu ???


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #99 Gepost op: 23 april 2016, 23:23:42
Ik reageer op jou reactie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein