MMT als first responder

Auteur Topic: MMT als first responder  (gelezen 19174 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2015, 23:17:53
Meermalen meegemaakt dat de heli kwam omdat de dichtsbijzijnde ambulance een lange aanrijdtijd had en de heli er vele malen sneller kon zijn....
Vreemd is het dus niet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 7 oktober 2015, 07:34:14
Citaat van: mark hes link=msg=1377392 date=1444165341
Ik snap best dat de MKA en RAV kwalijk word genomen dat er geen ambu beschikbaar is, maar als er rond hetzelfde tijdstip een aantal incidenten zijn, of een groot incident waar meerdere voertuigen naartoe moeten dan is er gewoon geen voertuig beschikbaar.  998765

Een paar maanden geleden was hier in de regio een snelweg ongeval met meerdere gewonden, en voor een andere patient met een gebroken been was geen voertuig beschikbaar, er werd geadviseerd om met eigen vervoer naar het ziekenhuis te gaan. en dat ging natuurlijk met een paar noodgrepen.  :P

In Amsterdam was er geen groot ongeval, zelfs een groot ongeval mag voor een ambulancedienst geen excuus zijn om in gebreke te blijven. De minister heeft een partij een vergunning gegeven omdat deze partij ambulancezorg kan leveren conform de eisen.

Als je in Amsterdam overdag al geen ambulance meer beschikbaar hebt is dat vreemd, ze mogen er al bijna twee keer zo lang over doen als bijv. de ambulance in Londen, dat zegt al dat ze met veel minder ambulances een gebied kunnen afdekken.

In Nederland heb je wetgever, toezichhouders en handhavers alleen doen ze weinig. De minister kan conform de wet gewoon de ambulancedienst waarschuwen en zeggen beter te presteren omdat ze de vergunning kan intrekken waardoor een andere partij de kans krijgt om te laten zien dat zij wel goede ambulancezorg kunnen leveren.

Als ambulancedienst kan je redelijk inschatten wat de drukke momenten zijn echter weet je dat het ieder moment van de dag voor kan komen dat je te weinig beschikbare voertuigen hebt. Onze ambulancedienst lost dat op met piketdienst, vrije paramedics weten dat ze in de eerste 12 uur na een dienst kunnen worden opgeroepen om extra ambulancevoertuigen te bemannen.

Uiteraard kost het bovenstaande de ambulancedienst geld omdat je het opgeroepen personeel moet betalen voor piketdienst en je uiteraard ook moet beschikken over voldoende ambulancevoertuigen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 7 oktober 2015, 07:40:10
Citaat van: Jerommeke link=msg=1377398 date=1444166273
Meermalen meegemaakt dat de heli kwam omdat de dichtsbijzijnde ambulance een lange aanrijdtijd had en de heli er vele malen sneller kon zijn....
Vreemd is het dus niet.

Normaal is het ook niet aangezien de RAV weet dat ze binnen 15 minuten ter plaatse moeten zijn. Als de aanrijtijd te lang is moeten ze extra ambulancevoertuigen aanschaffen, extra personeel of eventueel een extra ambulancedienst openen in het verzorgingsgebied. Als de RAV van mening is dat inzet van een helikopter zinvol is moeten ze zelf een helikopter kopen en zorgen voor bemanning (ambulanceverpleegkundige), dat noemen we een air ambulance.

Het MMT inzetten als air ambulance (met een chirurg of anesthesioloog aan boord) om de 15 minuten norm te halen is te gek voor woorden


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2015, 07:51:54
Citaat van: Oma link=msg=1377458 date=1444196410
Als de aanrijtijd te lang is moeten ze extra ambulancevoertuigen aanschaffen, extra personeel of eventueel een extra ambulancedienstpost openen in het verzorgingsgebied.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2015, 11:30:14
Citaat van: Oma link=msg=1377460 date=1444197114

Daar is men mee bezig.. Bij het BovenIJ wordt een nieuwe post gebouwd momenteel. Volgens mij vervangt deze de tijdelijke IJtunnel post. Alhoewel ik niet weet, of er nog extra voertuigen bij komen. Nu staan daar, 13-116 t/m 13-124.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #25 Gepost op: 7 oktober 2015, 12:51:56
Op Texel komt het ook met enige regelmaat voor dat er vanwege een eerder incident maar Één ambulance beschikbaar is. Als er op dat moment een incident komt waarbij meerdere ambulances ( Lees:meer dan 1) nodig zijn. Komt ook het MMT.
--Niets is wat het lijkt--


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #26 Gepost op: 7 oktober 2015, 14:18:23
Citaat van: Oma link=msg=1377457 date=1444196054
Uiteraard kost het bovenstaande de ambulancedienst geld omdat je het opgeroepen personeel moet betalen voor piketdienst en je uiteraard ook moet beschikken over voldoende ambulancevoertuigen.
Zoals de laatste tijd in het nieuws was heeft Ambulance Amsterdam wat problemen met management, personeel, kosten en voertuigen.

Het is een grote stad dus meerdere incidenten is best mogelijk, 2 reanimaties rond dezelfde tijd en je bent al 4 voertuigen kwijt.

Daarnaast heeft het eerder vergruisde MKA RAV even op het scherm gekeken en zag dat een MMT team toch in de buurt was, de patient heeft hierdoor zorg gekregen van een hoger niveau dan met een ambulance pleeg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 7 oktober 2015, 14:32:02
Citaat van: mark hes link=msg=1377523 date=1444220303
Zoals de laatste tijd in het nieuws was heeft Ambulance Amsterdam wat problemen met management, personeel, kosten en voertuigen.

Het is een grote stad dus meerdere incidenten is best mogelijk, 2 reanimaties rond dezelfde tijd en je bent al 4 voertuigen kwijt.

Daarnaast heeft het eerder vergruisde MKA RAV even op het scherm gekeken en zag dat een MMT team toch in de buurt was, de patient heeft hierdoor zorg gekregen van een hoger niveau dan met een ambulance pleeg.

Zoiets mag je schrijven over Mogadishu, een ambulancedienst in een Westerse hoofdstad die in problemen komt door twee reanimaties en een paar ongelukjes?

Ik weet niet wat je achtergrond is maar een MMT team kan geen hogere niveau van zorg leveren dan een ambulanceteam omdat ze niet kunnen vervoeren (scoop and run). Uiteraard kan en mag een chirurg of anesthesioloog meer dan een ambulanceverpleegkundige, als je geen gebruik kan maken van de scoop and run optie rest je niet anders dan wat aan te gaan klooien en op hoop van zegen tot er wel een ambulancevoertuig ter plaatse is.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #28 Gepost op: 7 oktober 2015, 14:37:15
Citaat van: mark hes link=msg=1377523 date=1444220303
Zoals de laatste tijd in het nieuws was heeft Ambulance Amsterdam wat problemen met management, personeel, kosten en voertuigen.

Het is een grote stad dus meerdere incidenten is best mogelijk, 2 reanimaties rond dezelfde tijd en je bent al 4 voertuigen kwijt.

Daarnaast heeft het eerder vergruisde MKA RAV even op het scherm gekeken en zag dat een MMT team toch in de buurt was, de patient heeft hierdoor zorg gekregen van een hoger niveau dan met een ambulance pleeg.

Alle mooie verhalen en excuses ten spijt die ik hier lees. Maar dan zeg ik als ambu leek zijnde dan trek je maar een ambu weg van een B1 of B2 rit zo lang de patient van die B1 of B2 rit nog niet op de brancard ligt om vervoerd te worden als je op dat moment geen ambu vrij hebt voor een A1 of A2 melding. Die patient die op een vervoer van B1 of B2 rit zit of ligt te wachten loopt, kruipt of rent toch niet weg dus dat mag geen excuus zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #29 Gepost op: 7 oktober 2015, 15:00:14
Citaat van: Oma link=msg=1377525 date=1444221122
Zoiets mag je schrijven over Mogadishu, een ambulancedienst in een Westerse hoofdstad die in problemen komt door twee reanimaties en een paar ongelukjes?

Ik weet niet wat je achtergrond is maar een MMT team kan geen hogere niveau van zorg leveren dan een ambulanceteam omdat ze niet kunnen vervoeren (scoop and run). Uiteraard kan en mag een chirurg of anesthesioloog meer dan een ambulanceverpleegkundige, als je geen gebruik kan maken van de scoop and run optie rest je niet anders dan wat aan te gaan klooien en op hoop van zegen tot er wel een ambulancevoertuig ter plaatse is.

En dat was hier laatst dus wel aan de hand, een groot incident op en snelweg, en daar waren alle beschikbare ALS en BLS ambulance voor nodig, en op dat moment mocht een BLS patient inderdaad een uur of wat wachten.

In dit geval was vervoer niet nodig, maar wie zegt dat er binnen een paar minuten geen ambu beschikbaar was om wel te vervoeren.

Een UNI geschoolde MMT arts met verpleegkundige zit op hetzelfde niveau als een HBO ambu pleeg met aanvullende opleidingen?