MMT als first responder

Auteur Topic: MMT als first responder  (gelezen 19031 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 7 oktober 2015, 17:36:20
Citaat van: mark hes link=msg=1377528 date=1444222814
Een UNI geschoolde MMT arts met verpleegkundige zit op hetzelfde niveau als een HBO ambu pleeg met aanvullende opleidingen?

Een MMT-arts is in Nederland een chirurg of anesthesioloog, beide hebben op de universiteit gezeten, denk je echt dat ze op hetzelfde niveau zitten als de HBO ambu pleeg met aanvullende opleidingen?

Het gaat hier niet om het opleidingsniveau, het gaat er om dat je de patient niet kunt vervoeren met spoed, bijv. lekkend AAA.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #31 Gepost op: 7 oktober 2015, 17:58:42
Citaat van: Oma link=msg=1377559 date=1444232180
Een MMT-arts is in Nederland een chirurg of anesthesioloog, beide hebben op de universiteit gezeten, denk je echt dat ze op hetzelfde niveau zitten als de HBO ambu pleeg met aanvullende opleidingen?

Het gaat hier niet om het opleidingsniveau, het gaat er om dat je de patient niet kunt vervoeren met spoed, bijv. lekkend AAA.
Nou spreek je jezelf tegen, eerst beweer je dat MMT en een ambu pleeg dezelfde zorg kunnen leveren, en in het laatste bericht ga je uitleggen dat de MMT arts toch echt hoger opgeleid is.

Achter mijn laatste bericht staat een vraagteken dus ik beweer en denk helemaal niets.

Jij weet helemaal niet of er niet vervoerd had kunnen worden, en daar is verder niets over bekend.

Fijn dat het bij jouw dienst beter is geregeld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:04:15
Citaat van: mark hes link=msg=1377563 date=1444233522
Nou spreek je jezelf tegen, eerst beweer je dat MMT en een ambu pleeg dezelfde zorg kunnen leveren.

Achter mijn laatste bericht staat een vraagteken dus ik beweer en denk helemaal niets.

Jij weet helemaal niet of er niet vervoerd had kunnen worden, en daar is verder niets over bekend.

Fijn dat het bij jouw dienst beter is geregeld.

Ik had je al een keer netjes gevraagd wat precies je achtergrond is, ik kan vermoeden een ambulancefanboy.

Ik heb nergens geschreven dat een chirurg of anesthesioloog dezelfde zorg of een hoger niveau van zorg kan leveren als ze moeten uitrukken terwijl er een ambulancevoertuig had moeten uitrukken. Jij stelt dat er geen probleem is omdat het MMT het volgens jou wel kan. Ik zeg je dat ze dat alleen kunnen als ze waren uitgerukt met een ambulancevoertuig.

Ik hoef niet eens meer informatie te hebben omdat ik je zo wel kan vertellen dat het MMT in die auto geen patient kan vervoeren.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #33 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:47:00
Citaat van: Oma link=msg=1377565 date=1444233855
Ik heb nergens geschreven dat een chirurg of anesthesioloog dezelfde zorg of een hoger niveau van zorg kan leveren als ze moeten uitrukken terwijl er een ambulancevoertuig had moeten uitrukken. Jij stelt dat er geen probleem is omdat het MMT het volgens jou wel kan. Ik zeg je dat ze dat alleen kunnen als ze waren uitgerukt met een ambulancevoertuig.

Ik hoef niet eens meer informatie te hebben omdat ik je zo wel kan vertellen dat het MMT in die auto geen patient kan vervoeren.
Blijven roepen dat de MMT inzet slecht was, en dat Ambulance Amsterdam een ambulance heli aan moet schaffen, en dat de MKA en RAV hun zaakjes niet op orde hebben, en als toppunt ambulance Amsterdam vergelijken met Mogadishu als ze een keer geen ambu over hebben, dat is een toevoeging.

Op het moment van de noodoproep was misschien geen ambulance binnen 15 minuten beschikbaar, maar dat wil niet zeggen dat een paar minuten later geen ambulance aanwezig had kunnen zijn. daar is geen verdere info over.

Daarnaast word er door 2 bronnen verklaard dat dit wel vaker voorkomt als er geen ambulances beschikbaar zijn, en echt heel vreemde dingen zeg ik niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2015, 19:08:04
Citaat van: mark hes link=msg=1377579 date=1444236420
Blijven roepen dat de MMT inzet slecht was, en dat Ambulance Amsterdam een ambulance heli aan moet schaffen, en dat de MKA en RAV hun zaakjes niet op orde hebben, en als toppunt ambulance Amsterdam vergelijken met Mogadishu als ze een keer geen ambu over hebben, dat is een toevoeging.

Op het moment van de noodoproep was misschien geen ambulance binnen 15 minuten beschikbaar, maar dat wil niet zeggen dat een paar minuten later geen ambulance aanwezig had kunnen zijn. daar is geen verdere info over.

Daarnaast word er door 2 bronnen verklaard dat dit wel vaker voorkomt als er geen ambulances beschikbaar zijn, en echt heel vreemde dingen zeg ik niet.

Inderdaad de RAV Amsterdam hoort zelf te zorgen dat er voldoende ambulances beschikbaar zijn en de dekking in haar regio te garanderen.

Als het MMT vaker wordt ingezet om bij langere aanrijtijd op tijd te kunnen zijn gooi je als RAV je rotzooi over de schutting bij een ander. Het MMT is nooit bedacht om ingezet te worden als de reserve-ambulancedienst. Ambulancezorg is de verantwoordelijkheid van de RAV.

De RAV krijgt gewoon geld voor het leveren van ambulancezorg, het zegt dat je niet kosten kan uitsparen op personeel en materieel omdat je weet dat MMT wel gaat vliegen voor je omdat je geen ambulances meer beschikbaar hebt. Ik zou het prima vinden als MMT een factuurtje van paar duizend euro de deur uit doet, dan leert de RAV het snel af om helikopters of medische specialisten op deze wijze in te zetten.

Er is niets mis mee als MMT in geval van overmacht een keer de RAV een handje helpt, als het gaat om RAV's die zelf helemaal geen buffertje hebben om iets drukte op te vangen omdat ze met minimaal aantal voertuigen en personeel ambulancezorg willen verzorgen is het geen overmacht maar een doelbewust risico wat men neemt.

Als de leiding van de RAV Amsterdam denkt dat een helikopter inzetten zinvol is voor die gebieden moeten ze er zelf eentje aanschaffen, als ze denken dat het goedkoper is om een extra post te bouwen moeten ze dat doen. Helemaal niets doen en andere partijen het laten opknappen zou eens afgestraft moeten worden door toezichthouders of de minister, omdat de wet zegt dat de minister de vergunning kan intrekken.

Kortom, ook al verklaren 100 andere bronnen dat het veel vaker voorkomt dan zegt het niet dat het dan normaal is, het zegt hooguit dat het niet incidenteel is maar structureel is.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #35 Gepost op: 8 oktober 2015, 15:21:54
Citaat van: Oma link=msg=1377585 date=1444237684

Er is niets mis mee als MMT in geval van overmacht een keer de RAV een handje helpt, als het gaat om RAV's die zelf helemaal geen buffertje hebben om iets drukte op te vangen omdat ze met minimaal aantal voertuigen en personeel ambulancezorg willen verzorgen is het geen overmacht maar een doelbewust risico wat men neemt.


Dat is inderdaad heel af en toe het geval. Nog niet zo lang geleden vloog ik vanaf het ziekenhuis terug naar onze basis. Op dat moment deed zich een situatie voor, waarbij met spoed een ambulance noodzakelijk was op een huisadres. Helaas was er juist op dat ogenblik geen beschikbare auto. De MKA centralist kan zien waar wij ons bevinden in de lucht en het bleek dat wij ons, precies op dat moment, op enkele kilometers afstand van het incident bevonden. De centralist heeft ons toen gevraagd hulp te bieden. Ik zag geen enkel bezwaar dit te weigeren. Wij zijn geland en hebben de Eerste Hulp geboden in afwachting van een auto die met 15 minuten de zorg kon overnemen. Keurig opgelost met elkaar.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #36 Gepost op: 9 oktober 2015, 11:39:00
Citaat van: Oma link=msg=1377585 date=1444237684
Kortom, ook al verklaren 100 andere bronnen dat het veel vaker voorkomt dan zegt het niet dat het dan normaal is, het zegt hooguit dat het niet incidenteel is maar structureel is.

Niet alleen het MMT maar ook HAP posten rukken bij mij in de regio met een zekere regelmaat uit voor de MKA.
Het komt voor dat ik/of mijn collega's  bij melding A voor de meldkamer staan en alweer gebeld wordt de volgende A1 voor melding B.
Ik vind het niet erg om constant met A1 te moeten rijden voor de MKA maar vind het wel zorgelijk. Wanneer een grootschalig incident of drukte ervoor zorgt dat de aanrijtijd van de dichtstbijzijnde ambulance 20 minuten is en dat een HAP auto en/of MMT dan moet op komen draven om dat gat te overbruggen. Ik begrijp de noodgreep van de MKA naar HAP/MMT en ik snap ook dat het MMT dit geen probleem vindt, wel toont het een probleem aan waar iets aan gedaan moet worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 9 oktober 2015, 11:57:48
Citaat van: spades link=msg=1377861 date=1444383540
Niet alleen het MMT maar ook HAP posten rukken bij mij in de regio met een zekere regelmaat uit voor de MKA.
Het komt voor dat ik/of mijn collega's  bij melding A voor de meldkamer staan en alweer gebeld wordt de volgende A1 voor melding B.
Ik vind het niet erg om constant met A1 te moeten rijden voor de MKA maar vind het wel zorgelijk. Wanneer een grootschalig incident of drukte ervoor zorgt dat de aanrijtijd van de dichtstbijzijnde ambulance 20 minuten is en dat een HAP auto en/of MMT dan moet op komen draven om dat gat te overbruggen. Ik begrijp de noodgreep van de MKA naar HAP/MMT en ik snap ook dat het MMT dit geen probleem vindt, wel toont het een probleem aan waar iets aan gedaan moet worden.

Best raar als op eerste oog HAP, ambulancedienst en MMT in gele auto's met zwaailichten met opschrift "ambulance" rijden maar in werkelijkheid drie verschillende eilandjes zijn.

Nederland heeft zelf gekozen voor dit systeem en mensen vinden marktwerking goed. Ik zie het nog niet gebeuren dat huisartsen, RAV's en traumaregio's dit soort gedoe samen kunnen op lossen op een manier waardoor het het best is voor de patient en gelijkertijd ook voor de belasting-/zorgpremiebetalers.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #38 Gepost op: 9 oktober 2015, 13:06:39
Citaat
Best raar als op eerste oog HAP, ambulancedienst en MMT in gele auto's met zwaailichten met opschrift "ambulance" rijden maar in werkelijkheid drie verschillende eilandjes zijn.

Nederland heeft zelf gekozen voor dit systeem en mensen vinden marktwerking goed. Ik zie het nog niet gebeuren dat huisartsen, RAV's en traumaregio's dit soort gedoe samen kunnen op lossen op een manier waardoor het het best is voor de patient en gelijkertijd ook voor de belasting-/zorgpremiebetalers.


Eens. Evenals orgaantransport..
Maar dat is een andere discussie.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #39 Gepost op: 9 oktober 2015, 20:14:10
volgens mij dwalen we van het onderwerp af.... ;)