MMT als first responder

Auteur Topic: MMT als first responder  (gelezen 19172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:24:00
Citaat van: Expert link=msg=1377741 date=1444310514
Dat is inderdaad heel af en toe het geval. Nog niet zo lang geleden vloog ik vanaf het ziekenhuis terug naar onze basis. Op dat moment deed zich een situatie voor, waarbij met spoed een ambulance noodzakelijk was op een huisadres. Helaas was er juist op dat ogenblik geen beschikbare auto. De MKA centralist kan zien waar wij ons bevinden in de lucht en het bleek dat wij ons, precies op dat moment, op enkele kilometers afstand van het incident bevonden. De centralist heeft ons toen gevraagd hulp te bieden. Ik zag geen enkel bezwaar dit te weigeren. Wij zijn geland en hebben de Eerste Hulp geboden in afwachting van een auto die met 15 minuten de zorg kon overnemen. Keurig opgelost met elkaar.

Ik heb het inderdaad nog weinig gezien, het zal volgens mij geen 10 ritten per jaar zijn die zonder ambulance worden gedaan, maar goed, ik kom ook maar net kijken ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 30 oktober 2015, 06:31:06
Citaat van: jvo link=msg=1380958 date=1446146640
Ik heb het inderdaad nog weinig gezien, het zal volgens mij geen 10 ritten per jaar zijn die zonder ambulance worden gedaan, maar goed, ik kom ook maar net kijken ;)

Het is 10 keer te veel per jaar in 'wereldstad' Amsterdam. De foto in initiele post is niet gemaakt op een moment dat er sprake was van buitengewone situaties zoals rampen, grootschalige ongevallen of grote evenementen in Amsterdam. Het is dan geen overmacht maar een RAV in een grote stad die met minimaal aantal mensen en voertuigen de ambulancezorg probeert te garanderen en geen vangnet heeft zoals inzet van piketploegen om de ambulancezorg te garanderen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #42 Gepost op: 30 oktober 2015, 08:57:24
Ik zie je probleem niet zo. Er is dringende zorg nodig en de hulpverlener die het dichtste bij de lokatie is, is toevallig het MMT. Als dit zich zo'n 10 keer per jaar zich voordoet in een regio waar de verkeersintensiteit hoog is en veel mensen zich bevinden, lijkt mij dit niet veel voor te komen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 30 oktober 2015, 09:26:54
Citaat van: Bert65 link=msg=1381018 date=1446191844
Ik zie je probleem niet zo. Er is dringende zorg nodig en de hulpverlener die het dichtste bij de lokatie is, is toevallig het MMT. Als dit zich zo'n 10 keer per jaar zich voordoet in een regio waar de verkeersintensiteit hoog is en veel mensen zich bevinden, lijkt mij dit niet veel voor te komen.

10 keer per jaar in Amsterdam is bijna 1 keer maand geen ambulance beschikbaar als een burger een spoedmelding doet. Het zijn dan geen 10 incidentjes maar een structureel probleem. De RAV weet dat ze moeten zorgen dat er overal in het verzorgingsgebied binnen 15 minuten een ambulance ter plaatse is.

Het is niet zo logisch om als je geen ambulances meer beschikbaar hebt dan maar MMT te sturen, het MMT is namelijk niet van de RAV. Het is normaal dat als je ziet dat je dekking in gevaar komt je extra ambulancepersoneel oproept zodat zij ambulancevoertuigen kunnen bemannen. In een andere discussie is te lezen dat men dit systeem niet heeft omdat ze het personeel dat beschikbaarheidsdienst zou moeten draaien niet willen betalen.

Het is ook te geschift voor woorden om een chirurg of anesthesioloog te gebruiken voor dit soort meldingen. In de kliniek ga je het niet redden dat een chirurg met spoed komt opdraven voor bijv. een ontregelde diabeet, de RAV in Amsterdam stuurt de chirurg met zwaailicht en sirene.

Wat men ook doet is de HEMS-dekking verstoren omdat de RAV in Amsterdam het MMT inzet voor een reguliere spoedmelding voor de ambulancedienst omdat er geen ambulance beschikbaar is.

Het bovenstaande stelt dat het MMT in Amsterdam een klusje doet wat de RAV zelf moet uitvoeren, als er een MMT-inzet nodig is in Den Helder de Amsterdamse heli niet kan uitrukken maar bijv. de helikopter uit Groningen moet gaan. Als er een ernstig ongeval in Assen zou plaats vinden waarbij MMT hulp nodig is hebben die slachtoffers pech omdat de RAV in Amsterdam de zaken niet op orde heeft.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #44 Gepost op: 30 oktober 2015, 16:19:57
Citaat van: Oma link=msg=1381022 date=1446193614
In de kliniek ga je het niet redden dat een chirurg met spoed komt opdraven voor bijv. een ontregelde diabeet

In de kliniek laten ze je gewoon doodgaan omdat de chirurg of anesthesist of gynaecoloog of de mdl-arts enz. enz. even geen tijd of zin heeft om te komen. Daar zijn ondertussen vele, vele trieste voorbeelden van. Of die kliniek zegt tegen je, al dan niet via afspraken en werkinstructies met en aan ambulancediensten, dat je als patiënt maar lekker moet gaan wieberen en maar naar een ander ziekenhuis (vervoerd) moet (worden), als je bepaalde aandoeningen hebt. Of de kliniek verbant doodzieke mensen naar andere ziekenhuizen omdat ze geen zin hebben ergens een extra bed neer te zetten of omdat de specialist liever met zijn boot gaat varen. Zeg nou niet dat het in die kliniek zo geweldig goed geregeld is.

Ergens siert het het MMT dat ZIJ NIET te beroerd zijn om een keer bij te springen, als dat nodig is :-)

Er is wel een fors probleem aan het ontstaan in de ambulancewereld; het aantal ritten neemt toe terwijl er geen geld is om de paraatheid uit te breiden. Maar het verbaast mij steeds weer dat je dan steeds weer roept dat er dan maar ambulanceteams op afroep beschikbaar moeten zijn? Hoe zie je dat dan voor je in de praktijk? Hebben ambulancebroeders geen leven dan? Of is jouw referentiekader dat ambulancebroeders zich 16 uur per dag beschikbaar houden voor de mensheid en de resterende acht uur mogen rusten, mits de mensheid ze niet nodig heeft? Zelfs al zou je met "standby" teams werken, dan nog zal het een uur duren, na alermering, voordat ze inzetbaar zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 30 oktober 2015, 17:31:18
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1381057 date=1446218397
In de kliniek laten ze je gewoon doodgaan omdat de chirurg of anesthesist of gynaecoloog of de mdl-arts enz. enz. even geen tijd of zin heeft om te komen. Daar zijn ondertussen vele, vele trieste voorbeelden van. Of die kliniek zegt tegen je, al dan niet via afspraken en werkinstructies met en aan ambulancediensten, dat je als patiënt maar lekker moet gaan wieberen en maar naar een ander ziekenhuis (vervoerd) moet (worden), als je bepaalde aandoeningen hebt. Of de kliniek verbant doodzieke mensen naar andere ziekenhuizen omdat ze geen zin hebben ergens een extra bed neer te zetten of omdat de specialist liever met zijn boot gaat varen. Zeg nou niet dat het in die kliniek zo geweldig goed geregeld is.

Ergens siert het het MMT dat ZIJ NIET te beroerd zijn om een keer bij te springen, als dat nodig is :-)

Er is wel een fors probleem aan het ontstaan in de ambulancewereld; het aantal ritten neemt toe terwijl er geen geld is om de paraatheid uit te breiden. Maar het verbaast mij steeds weer dat je dan steeds weer roept dat er dan maar ambulanceteams op afroep beschikbaar moeten zijn? Hoe zie je dat dan voor je in de praktijk? Hebben ambulancebroeders geen leven dan? Of is jouw referentiekader dat ambulancebroeders zich 16 uur per dag beschikbaar houden voor de mensheid en de resterende acht uur mogen rusten, mits de mensheid ze niet nodig heeft? Zelfs al zou je met "standby" teams werken, dan nog zal het een uur duren, na alermering, voordat ze inzetbaar zijn.

Het zou het MMT sieren om de RAV te vertellen dat ze de pot op kunnen, je bent chirurg of anesthesioloog geen reserve-ambulancebroeder.

Als ambulancedienst moet je de dekking in je verzorgingsgebied kunnen garanderen, dat kan door bereikbaarheidsdiensten waardoor je vrij personeel kan oproepen om in dienst te komen. Het hoeft geen uur te duren voor deze mensen op een ambulancepost verschijnen als je eist dat men binnen 20 minuten aanwezig moeten zijn op een ambulancepost. Deze mensen houden zich niet beschikbaar voor de mensheid maar zijn oproepbaar omdat het bij hun werk hoort.

Ik heb hier nog nooit gehoord dat er mensen grote bezwaren hebben tegen dit soort diensten omdat ze het ook hadden in het thuisland (Canada, Australie, Nieuw Zeeland, UK, Zuid Afrika, Filipijnen, etc).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 30 oktober 2015, 17:51:58
Bereikbaarheidsdiensten + eisen stellen is in de Nederlandse zorg niet zo ongebruikelijk:

Operatieassistent Rode Kruis Ziekenhuis:

Citaat
Bereikbaarheidsdienst betekend dat je naar huis gaat en je mobiele telefoonnummer achterlaat bij de receptie. Zij bellen in opdracht van de operateur als er een patiënt is die geopereerd moet worden. Dat kan soms midden in de nacht zijn! Als je 's nachts gewerkt hebt, mag je de volgende dag later komen.
 
Als je gebeld wordt voor een operatie, betekent het dat er haast geboden is. Soms is er iemand in levensgevaar en soms heeft het iets minder haast. Je komt voor allerlei uitdagingen te staan en er wordt soms veel gevraagd van je creativiteit. Het is daarom belangrijk dat je snel in het ziekenhuis bent. In het Rode Kruis Ziekenhuis hanteren we een aanrijtijd van 30 minuten. Dat betekend dat je, vanaf het moment dat je telefoon gaat, binnen 30 minuten omgekleed op de operatieafdeling moet kunnen zijn. Als je te ver weg woont om dit te kunnen halen, zijn er slaapkamers in de personeelsflat beschikbaar.
 
Omdat de ok een afdeling waar veel gebeurt, kan het bijvoorbeeld gebeuren dat er van je gevraagd wordt om een werkdag te ruilen met een vrije dag of een dagdienst in een late dienst. Er wordt verwacht dat je flexibel in het ruilen van diensten.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #47 Gepost op: 30 oktober 2015, 17:52:06
Ah, daar wringt de schoen; de andere landen. Deze zijn niet te vergelijken met een stad als Amsterdam. In deze andere landen (bijv de UK) zijn er gebieden waar het bijna een half uur duurt eer een spoedambulance ter plaatse is.

Als je in een stad als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en andere, een oproeper binnen 20 minuten op de post zou willen, kan dat alleen als deze in de nabijheid van de post woont. Stel dat dit zou lukken, dan lijkt het mij zeerwel onmogelijk om alsnog binnen 15 min ter plaatse te zijn. Het lijkt mij stug dat men al vooraf kan voorspellen wanneer het aantal beschikbare voertuigen te weinig zou zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #48 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:09:27
Volgens mij ligt deze discussie in het verlengde van een aantal andere zoals inzet reddingsbrigades als first responder, inzet politie bij AED-inzet, idem voor brandweer etc.

De RAV's hebben kennelijk hun zaken niet altijd op orde waardoor er andere diensten worden ingezet om snel hulp te kunnen bieden.

Ik woon in een zeer dichtbevolkte regio, toch was het gewoon dat tot een paar jaar geleden  bij een A1 8 procent van de ritten niet binnen 15 minuten ter plaatse was. Nu is dat nog maar 4 procent en wordt er in de handjes geklapt...

Bereikbaarheidsdiensten zijn niet uniek en ook in andere branches meer dan normaal. Het kost alleeen wel geld.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:17:27
Citaat van: Bert65 link=msg=1381072 date=1446223926
Ah, daar wringt de schoen; de andere landen. Deze zijn niet te vergelijken met een stad als Amsterdam. In deze andere landen (bijv de UK) zijn er gebieden waar het bijna een half uur duurt eer een spoedambulance ter plaatse is.

Als je in een stad als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en andere, een oproeper binnen 20 minuten op de post zou willen, kan dat alleen als deze in de nabijheid van de post woont. Stel dat dit zou lukken, dan lijkt het mij zeerwel onmogelijk om alsnog binnen 15 min ter plaatse te zijn. Het lijkt mij stug dat men al vooraf kan voorspellen wanneer het aantal beschikbare voertuigen te weinig zou zijn.

In London, Manchester of Liverpool moet de ambulance er altijd binnen 8 minuten zijn, in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht mag de spoedambulance er al twee keer zo lang over doen. Het klopt dat een aantal NHS-trusts de wettelijke normen niet haalden, echter vergeet je te vermelden dat het sinds 2014 een aantal ambulancebazen de kop heeft gekost en er in diverse gebieden forse investeringen zijn gedaan door de overheid waardoor de ambulancediensten wel de ambulancezorg kunnen garanderen. Voorts moeten de ambulancediensten o.a. de aanrijtijden openbaar maken en is er sprake van streng toezicht.

In Nederland was men ook ontevreden over de prestaties van de ambulancediensten, in 2013 gaf de minister 7,7 miljoen euro aan de ambulancediensten omdat ze daarmee het probleem zouden oplossen. Er is in NL geen verplichting voor RAV's om de aanrijtijden openbaar te maken. De minister heeft ook geen onderzoek meer laten doen, de NOS heeft het onlangs maar eens onderzocht en trok de conclusie dat het nog steeds niet op orde is.

Als het ziekenhuizen in de periferie lukt om operatieassistenten binnen 30 minuten na een oproep in operatiepak in de operatiekamer te krijgen moet het ook lukken om ambulancepersoneel binnen een half uur op een ambulancepost te kunnen krijgen.

Als buitenlandse ambulancemeldkamers en operationeel leidinggevenden kunnen zien aankomen dat er een tekort dreigt aan inzetbare ambulances in een gebied lijkt het mij niet zo vreemd om de vraag te stellen waarom het de Nederlandse ambulancediensten niet zou kunnen lukken.