MMT als first responder

Auteur Topic: MMT als first responder  (gelezen 19032 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #60 Gepost op: 7 november 2015, 08:22:59
Citaat van: Oma link=msg=1382592 date=1446879500
Commissie Oosting (commissie onderzoek vuurwerkramp; eindrapport  28 februari 2001)

En dan met droge ogen beweren als projectgroep GGB dat het nieuwe systeem gebaseerd is op vrijwillige instroom... Blijkbaar niets geleer van de vuurwerkramp :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 7 november 2015, 08:53:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1382594 date=1446880979
En dan met droge ogen beweren als projectgroep GGB dat het nieuwe systeem gebaseerd is op vrijwillige instroom... Blijkbaar niets geleer van de vuurwerkramp :-X

Citaat
In geval van opschaling draagt de logistiek medewerker zorg voor het oproepen van extra ambulancepersoneel teneinde extra ambulances voor de hulpverlening te kunnen inzetten.

Voor het ambulancepersoneel bestaat geen bereikbaarheids- en/of beschikbaarheidsregeling.

Het oproepen van extra ambulancepersoneel werd volgens de gebruikelijke procedure door de logistiek medewerker ambulancedienst vanuit ‘kantoor ambulancedienst’ gedaan via de telefoon en aan de hand van de personeelslijst, c.q. dienstlijst. Deze procedure bleek tijdrovend; de bereikbaarheid van de ambulance-bemanningen was laag (niet thuis, voicemail, etc).

Aanbeveling

• Er moeten bereikbaarheidsregelingen en beschikbaarheidsregelingen komen voor ambulancemedewerkers (incl. de financiële vergoedingen; de premiegefinancierde paraatheid alleen is onvoldoende), waarbij overigens functies met een onverenigbaarheid van taken vermeden moeten worden (OvDG/Logistiek medewerker).

Evaluatie Cafébrand Volendam - Inspectie voor de Gezondheidszorg

oma

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 7 november 2015, 10:18:37
Citaat
De situatie is niet meer dezelfde als vijftien jaar geleden. We hebben nu mobiele traumateams die met helikopters snel ter plaatse zijn bij incidenten. ambulanceteams en traumacentra van ziekenhuizen zijn steeds verder geprofessionaliseerd en daardoor slagvaardiger geworden.” Het zijn slechts enkele veranderingen die Joost Bernsen, voorzitter van de stuurgroep GGB van GGD GHOR Nederland, schetst wanneer hij gevraagd wordt naar de noodzaak voor het nieuwe GGB-model dat dit jaar geďmplementeerd wordt.

Daarnaast kan de reguliere ambulancezorg worden opgeschaald, onder meer door de inzet van “ambulancepersoneel zonder ambulance”. Ambulancepersoneel dat niet in dienst is, begeeft zich in speciale calamiteitenvoertuigen naar de plek van een grootschalig incident en vormt zo extra capaciteit.

Geke Faber, portefeuillehouder GHOR en voorzitter van het Veiligheidsberaad en het bestuur van het IFV: "Er ligt nu een stevige basis!”

Magazine nationale veiligheid en crisisbeheersing 2015 - nr. 1, blz. 15

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #63 Gepost op: 7 november 2015, 10:21:49
En wat hebben deze evaluaties van zowel de vuurwerkramp en de cafebrand in Volendam te maken met het inzetten van het MMT als first responder? Ik zie de link niet, netzoals het artikel an Magazine Nationale Veiligheid en Crisisbeheersing vraag ik me af wat de directe relatie is met het MMT als first responder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 7 november 2015, 10:34:36
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382606 date=1446888109
En wat hebben deze evaluaties van zowel de vuurwerkramp en de cafebrand in Volendam te maken met het inzetten van het MMT als first responder? Ik zie de link niet, netzoals het artikel an Magazine Nationale Veiligheid en Crisisbeheersing vraag ik me af wat de directe relatie is met het MMT als first responder.

Als de RAV een bereikbaarheidsdienst had, conform aanbevelingen onderzoek eerdere grote ongevallen in Nederland, zou het geen probleem zijn om veel ambulancepersoneel op te roepen bij rampen- en grootschalige ongevallen. Iets wat je gewoon als ambulancedienst op orde moet hebben.

Als je het bovenstaande op orde had was het appeltje-eitje om een aantal mensen uit de bereikbaarheidsdienst op te roepen zodra je als RAV weet dat je onvoldoende bemande ambulancevoertuigen op de weg hebt. Je hoeft dan als RAV niet je ellende over de schutting te donderen bij MMT.

Verder wil ik je er op wijzen dat deze discussie al enige tijd gaat over bereiksbaarheidsdiensten bij de RAV ondanks dat je mij hier nu op aanspreekt.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #65 Gepost op: 7 november 2015, 10:39:25
Ja, bereikbaarheidsdiensten zodat MMT niet als first responder wordt ingezet. Maar volgens mij is het MMT zowel in Volendam als in Enschede niet als first responder ingezet omdat er te weinig ambulances beschikbaar waren.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 7 november 2015, 10:53:56
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382610 date=1446889165
Ja, bereikbaarheidsdiensten zodat MMT niet als first responder wordt ingezet. Maar volgens mij is het MMT zowel in Volendam als in Enschede niet als first responder ingezet omdat er te weinig ambulances beschikbaar waren.

Ik weet wel zeker dat MMT's in Enschede en Volendam niet zijn ingezet omdat er te weinig ambulances waren.

De gemeenschappelijke deler is de aanbeveling om te zorgen voor bereikbaarheidsdienst van ambulancepersoneel en deze mensen er ook goed voor te betalen. 15 jaar later heeft men een nieuw plan bedacht, wederom is er geen sprake van bereikbaarheidsdienst bij ambulancediensten.

Ik vind het niet normaal om MMT in te zetten voor een ambulancemelding omdat de RAV "even geen ambulance beschikbaar heeft". Ik vind dat je als ambulancedienst hoort te presteren, iedere ambulancedienst weet dat er onverwacht momenten kunnen zijn dat het erg druk is. Een beetje kroegbaas in Amsterdam kan direct extra barpersoneel oproepen als de kroeg plotseling volloopt maar de ambulancedienst in Amsterdam kan het schijnbaar niet als het even druk is.

Je kan ook stellen dat als je al in de problemen komt op zatermiddag in Amsterdam (zonder dat er sprake is van grootschalige ongevallen, rampen of oorlogsomstandigheden) door een enkele spoedmelding waarvoor je geen ambulance meer kan regelen je hopeloos faalt als er op die zatermiddag een explosief (terreuraanslag) ontploft in de Kalverstraat of in de hal van Amsterdam CS.

Surveillanceteam

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 14 november 2015, 22:09:22
Hier weer een voorbeeld waarbij er geen ambulances beschikbaar waren in Amsterdam en omgeving. Dit is zo'n drie weken geleden en kwam dit artikel tegen op AT5:

Een bewoner van een woonboot is zondagavond rond 22.00 uur mishandeld op de Buiksloterweg in Noord. Het slachtoffer werd door drie mannen aangevallen en liep letsel op in zijn gezicht.
De woonboot van de man ligt in het water van het Noordhollandsch Kanaal, ter hoogte van het Noorderpark. Omdat er geen ambulances meer beschikbaar waren voor de hulpverlening werd er een traumateam opgeroepen. Zij kwamen met de auto ter plaatse.

Het slachtoffer, waarvan beide ogen zwaar waren toegetakeld, wilde niet worden behandeld en weigerde alle medische hulp. De man keerde hierna weer terug naar zijn woonboot. Van de drie daders ontbreekt ieder spoor.

http://www.at5.nl/artikelen/147573/man-gewond-na-mishandeling-buiksloterweg-

ROnduit schandalig. Wat als de man vervoert had moeten worden, hadden ze dan een lijkauto geleend om liggen transport aan te bieden?

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #68 Gepost op: 14 november 2015, 22:38:00
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1384787 date=1447535362
Hier weer een voorbeeld waarbij er geen ambulances beschikbaar waren in Amsterdam en omgeving. Dit is zo'n drie weken geleden en kwam dit artikel tegen op AT5:

Een bewoner van een woonboot is zondagavond rond 22.00 uur mishandeld op de Buiksloterweg in Noord. Het slachtoffer werd door drie mannen aangevallen en liep letsel op in zijn gezicht.
De woonboot van de man ligt in het water van het Noordhollandsch Kanaal, ter hoogte van het Noorderpark. Omdat er geen ambulances meer beschikbaar waren voor de hulpverlening werd er een traumateam opgeroepen. Zij kwamen met de auto ter plaatse.

Het slachtoffer, waarvan beide ogen zwaar waren toegetakeld, wilde niet worden behandeld en weigerde alle medische hulp. De man keerde hierna weer terug naar zijn woonboot. Van de drie daders ontbreekt ieder spoor.

http://www.at5.nl/artikelen/147573/man-gewond-na-mishandeling-buiksloterweg-

ROnduit schandalig. Wat als de man vervoert had moeten worden, hadden ze dan een lijkauto geleend om liggen transport aan te bieden?
Genoeg politie, achterin het busje en gaan.  98uiye
blijft uiteraard ronduit slecht dat dit zo moet.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #69 Gepost op: 14 november 2015, 22:53:52
Wat ik me afvraag. In begreep vorige week van een avp dat in Noord-Nederland niet meer word gedaan aan voorwaardenscheppend regio dekken. Enkel als er een melding in het gebied is waar de ambulance van dat gebied al is ingezet volgt een inzet vanaf buitenaf. Gevolg is al snel aanrijtijden van 20 min +. Verklaring zou zijn dat in de tijd dat de 1e ambu van dat gebied nodig heeft om de klus te klaren (tp gaan, stabiel maken, vervoeren, gereed maken ambu, retour post) er bijna nooit een 2e melding komt.

Weet iemand of dit in Amsterdam ook geschrapt is?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge