Onrust na besluit staatssecretaris - Oranje 06-10-2015

Auteur Topic: Onrust na besluit staatssecretaris - Oranje 06-10-2015  (gelezen 8006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2015, 10:16:53
Citaat van: Fireball link=msg=1377480 date=1444205203
Pardon? We leven in een vrij land, demonstreren mag, op de openbare weg staan mag ook en volgens mij valt ze niet zelf, maar door toedoen van een ander (al dan niet legitiem.)

Ik zeg ook niet dat demonstreren niet mag. Maar demonstreren, doe je wel op eigen verantwoordelijkheid. Niemand verplicht je mee te doen aan een protest, maar dat wordt, mocht er iets voorvallen, snel vergeten.

StevenQ

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2015, 10:30:09
Citaat van: Fireball link=msg=1377480 date=1444205203
Pardon? We leven in een vrij land, demonstreren mag, op de openbare weg staan mag ook en volgens mij valt ze niet zelf, maar door toedoen van een ander (al dan niet legitiem.)

ze maakt zelf de keuze voor die auto te gaan staan.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2015, 10:55:22
De menigte was er echt op uit om de Staatssecretaris op z'n minst dwars te zitten/in het dorp te houden. Vandaar die afzetting aan 1 kant van het dorp. Politiemensen waren verqantwoordelijk voor de veiligheid van de Stasdef en doordat de auto was geblokkeerd bestond de mogelijkheid dat lieden de auto alsnog zouden aanvallen. Dat gebeurde uiteindelijk ook, al dan niet als reactie op het incident met die vrouw. Dat de agent de vrouw heeft weggetrokken vind ik persoonlijk begrijpelijk.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2015, 12:33:49
Citaat van: StevenQ link=msg=1377482 date=1444206609
ze maakt zelf de keuze voor die auto te gaan staan.

Ja, precies. Ze maakt niet de keuze om letsel op te lopen.

Als ze stenen had gegooid naar een linie ME-ers, kun je verwachten dat die ME-ers daarop reageren, zichzelf verdedigen etc. Van de chauffeur van de auto kun je verwachten dat hij haar niet omver rijdt. Ze gebruikt geen geweld en de chauffeur wordt niet bedreigd.

Nu grijpt een agent in burger in. Kon ze dat verwachten? Heeft hij zichzelf bekend gemaakt, een vordering gegeven? Dat weten we niet, het filmpje is niet compleet. Hoe het ook zij, de vrouw veroorzaakt zeker overlast, maar m.i. niet direct een dreiging. Dat het letsel dan haar eigen schuld is, vind ik niet. Als ik haar advocaat zou zijn, zou ik zeggen dat de agent buiten proportioneel gehandeld heeft en het letsel veroorzaakt heeft. Er waren m.i. ook andere mogelijkheden op dit op te lossen.

Het feit dat de auto overigens al begint te rijden, terwijl de vrouw nog amper aan de kant is, vind ik ook verwerpelijk. Dat ging maar net goed!

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2015, 12:41:00
Om dan maar kolen op het vuur  te gooien.
Was die jonge man die zonodig achter de auto aan moest en schoppen en slaan tegen de auto, geen "bekende" voor velen?
Bij instappen begint de inzet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 7 oktober 2015, 13:07:03
Citaat van: Fireball link=msg=1377500 date=1444214029
Nu grijpt een agent in burger in. Kon ze dat verwachten? Heeft hij zichzelf bekend gemaakt, een vordering gegeven? Dat weten we niet, het filmpje is niet compleet. Hoe het ook zij, de vrouw veroorzaakt zeker overlast, maar m.i. niet direct een dreiging. Dat het letsel dan haar eigen schuld is, vind ik niet. Als ik haar advocaat zou zijn, zou ik zeggen dat de agent buiten proportioneel gehandeld heeft en het letsel veroorzaakt heeft. Er waren m.i. ook andere mogelijkheden op dit op te lossen.

Ik zou denken dat je als Nederlandse burger het recht hebt om te demonstreren maar je daardoor niet het recht hebt om het overig verkeer te hinderen. Het laatste zou ik zelf ook een beetje nuanceren omdat elke Nederlander op TV kan zien dat de politie het goede voorbeeld geeft door het verkeer op snelwegen te hinderen om hun eigen CAO-eisen een beetje kracht bij te zetten.

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 7 oktober 2015, 13:18:18
Citaat van: Fireball link=msg=1377500 date=1444214029
Dat weten we niet, het filmpje is niet compleet. Hoe het ook zij, de vrouw veroorzaakt zeker overlast, maar m.i. niet direct een dreiging. Dat het letsel dan haar eigen schuld is, vind ik niet. Als ik haar advocaat zou zijn, zou ik zeggen dat de agent buiten proportioneel gehandeld heeft en het letsel veroorzaakt heeft. Er waren m.i. ook andere mogelijkheden op dit op te lossen.

Het feit dat de auto overigens al begint te rijden, terwijl de vrouw nog amper aan de kant is, vind ik ook verwerpelijk. Dat ging maar net goed!

Zoals jezelf al aanhaalt, omdat het filmpje niet compleet is en wij niet alle informatie hebben, kunnen wij vanaf de zijlijn moeilijk oordelen of er een dreiging was dit dit optreden zo rechtvaardigd. Schijnbaar was dit snelle handelen nodig, anders was het vermoedelijk niet zo gedaan.

Op welke wijze had jij de vrouw willen 'verwijderen"  als snel optreden noodzakelijk was geweest?

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 7 oktober 2015, 13:19:45
Citaat van: Oma link=msg=1377512 date=1444216023
Ik zou denken dat je als Nederlandse burger het recht hebt om te demonstreren maar je daardoor niet het recht hebt om het overig verkeer te hinderen. Het laatste zou ik zelf ook een beetje nuanceren omdat elke Nederlander op TV kan zien dat de politie het goede voorbeeld geeft door het verkeer op snelwegen te hinderen om hun eigen CAO-eisen een beetje kracht bij te zetten.

Precies! Daar moest ik dus ook aan denken. Los van het feit dat het de politie was die actie voerde op de snelweg. Waar het mij op ging: bij stakingen, demonstraties e.d. accepteren we wel een beetje overlast op de openbare (snel)weg en nu het gaat over vluchtelingen of een staatssecretaris, escaleert het.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 7 oktober 2015, 13:20:40
Heeft de politie recent niet ook een actie gehouden waarbij iemand niet weg kon komen? Verder ben ik erg benieuwd wat de rol van van der Most hierbij is.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #19 Gepost op: 7 oktober 2015, 13:30:22
Citaat van: JJ75 link=msg=1377516 date=1444216840
Heeft de politie recent niet ook een actie gehouden waarbij iemand niet weg kon komen?
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/minister-vastgehouden-bij-politieacademie-in-apeldoorn-voor-betere-cao-1.5220013
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon