Waarom heeft een OVD-G geen meerwaarde bij de inzet van meerdere eenheden. Hij onderhoudt het contact met de meldkamer over de gewondenspreiding (in het geval van meerdere gewonden) overleg met de andere diensten (hier dus weer de OVD-P en OVD-B). De eerste ambulance heeft tot aankomst van de OVD-G de leiding/coördinatie. De kan de eerste ambulance beter gebruiken voor de hulpverlening en de coördinatie over laten aan de OVD-G. Het is een keuze: of een extra ambu laten komen voor de hulpverlening/transport of een OVD-G. Kostentechnisch zou ik het wel weten.
In Nederland is dat best allemaal wel een beetje doorgeslagen omdat je overal een manager, adviseur, coordinator en coach voor hebt. In heel veel andere landen hebben ze geen GRIP omdat het helemaal niet zo is zoals veel hier doen voorkomen dat het cruciaal is.
Waarom moet je een regelneeft ter plaatse hebben in Hattem als er een MMT ter plaatse komt. Ik kan via het forum al coordineren en afstemmen dat de patient naar Isala Zwolle gaat. De MMT arts is groot genoeg om zelf te besluiten dat het over de weg gaat of door de lucht, waarom zou hij met een OvD-G moeten overleggen of afstemmen?
Waarom moet je met brandweer overleggen dat je met patient naar Zwolle gaat, met de politie hoef je ook niet te coordineren als het glijdend transport is. Ik werk in een land waar je als arts gewoon de eerste beste agent aan de mouw kan trekken om te zeggen dat je begeleiding nodig hebt van de ambulance tijdens transport naar traumacentrum. De agent roept dan iets in zijn portofoon en het komt altijd goed, ik weet wel zeker dat Nederlandse agenten dat ook prima kunnen samen met hun meldkamer. Het is niet zo dat het alleen lukt als er een paar officieren van dienst samen in een container of aan de motorkap staan te coordineren.
Als er 7 ambulances ter plaatse zijn zonder MMT weet ik ook wel zeker dat de meldkamer en het ambulancepersoneel het allemaal wel gaat lukken zonder OvD-G, de ambulanceverpleegkundigen weten zelf wel naar welk ziekenhuis ze moeten met de patient en de meldkamer weet of ergens een opnamestop is.
Ik denk dat het geheel overbodig is om ambulanceverpleegkundigen en MMT-arts te behandelen als de Jostiband.