De app "vitaal bedreigde patiënt" biedt ondersteuning en stimulans voor gebruik van de Early Warning Score (EWS) in het kader van het protocol “vitaal bedreigde patiënt”. De app draagt bij tot een proactieve cultuur, die tot uiting komt in een groter aantal EWS scores en consulten voor het Spoed Interventie Team (SIT). Belangrijk is dat elke zorgverlener direct aan het bed, eerder (h)erkend dat een patiënt in de problemen raakt. Dit zal aan de hand van het protocol leiden tot alertheid en snellere behandeling. De app biedt dezelfde mogelijkheden als de EWS kaart die in het uniform wordt gedragen, maar eenvoudig wordt vergeten bij het wisselen van het uniform. De app past in de huidige cultuur waarbij vrijwel iedereen een smartphone gebruikt.
Vanuit het VMS thema “vroegtijdige herkenning en behandeling van vitaal bedreigde patiënten” werden de EWS-kaart en het protocol “vitaal bedreigde patiënt” geïntroduceerd. Mede vanwege allerlei praktische bezwaren werd er van de EWS-score en -kaart onvoldoende gebruik gemaakt. Om gebruik van het systeem te stimuleren, te promoten en te verbeteren zijn we tot de ontwikkeling van de web-based applicatie gekomen, met één primaire doelstelling; het vergroten van de patiëntveiligheid voor onze patiënten op elke klinische afdeling.
Gaat het om een proactieve houding van de zorgverleners of om het invullen van de zoveelste score op een kaartje, in het EPD of nu zelfs op je smartphone? Ik heb wel gezien hoe hier soms in de praktijk mee wordt omgegaan, maar dat is niet bepaald effectief.
Het dikgedrukte is m.i. de kern van de boodschap en het EWS een lapmiddel om dit te bereiken. Je kan dan beter inhoudelijk iemand trainen in het herkennen van de vitaal bedreigde patiënt en deze zorgverlener bewust maken van zijn rol hierin, dan iemand simpel een score laten invullen. Typisch voorbeeld van 'treat the patient, not the
monitor EWSscore'