Melding/Afstemming
Bij navraag blijkt het via de GMK gemelde incident te gaan om een militair en het betreft grofweg dezelfde locatie als de mondelinge melding. Op basis hiervan wordt er uitgegaan van één incident. Meer informatie is niet bekend, dat hoort men graag van jou als eerste eenheid die ter plaatse zal zijn. Er zou wél ademhaling zijn volgens de melder, KMAR gaat ook rijden. Je meld tevens aan de CP op het 'lokale kanaal' dat je gaat rijden voor deze melding.
De afgesproken RV (bij het eerder genoemde strandpaviljoen) is normaliter bereikbaar voor de ambulance middels een toegangscode. De CP gaat zorgen voor een vrij rijroute bij de strandslag, hiermee is deze post leeg op de commandant na.
Pre Arrival Preparation
Je hebt het geluk dat je in dit geval met z'n drieën op de auto zit, dat geeft even wat meer speelruimte ter plaatse. Zoals spades voorstelde neemt de collega achterin de zuurstof tas, eerste hulp tas en brancard* mee naar buiten. Deze zal het slachtoffer onder zijn hoede nemen, zo blijft de bijrijder zijn handen vrij houden om het e.e.a. te coördineren en communiceren. De chauffeur en/of bijrijder zullen na de eerste sitrap de eerste ambulancebemanning gaan opwachten bij het paviljoen.
*Dit heeft meer praktisch nut gezien de ruimte achterin dan dat er daadwerkelijk iemand op vervoerd zal worden.
Opschaling
Uit ervaring weten we dat het voor één voertuigbemanning erg druk kan zijn bij een dergelijke inzet, ondanks dat we nu met z'n drieën zijn en er mogelijk assistentie is van militairen. Je moet ter plaatse zorg voor het slachtoffer organiseren, overleggen over meerdere gespreksgroepen, 2 ambulancebemanningen incl. materiaal vervoeren vanaf de RV, mogelijk een afzetting maken en de heli opvangen in overleg. Daarnaast gaan de normale toezichthoudende werkzaamheden gewoon door.
We zijn als strandwacht traditioneel nogal terughoudend met opschalen, persoonlijk kies ik er steeds meer voor om toch alvast meerdere eenheden aan te sturen als het aannemelijk is dat er aanvullende hulp nodig is. Intrekken of urgentie aanpassen kan altijd nog. Dit is wel een interessant discussiepunt, heeft iemand hier een mening over?
Er is door de aanrijdende collega op basis van de melding gevraagd om een extra strandvoertuig onder prio 1 en tevens heeft de CP de trekker met de 2 achterwachten ter plaatse gestuurd voor hand en spandiensten. Hiermee hebben we nog een post die vrijwel leeg is en zodoende is voor herbezetting de alarmploeg gepiept.
Ter plaatse
Bij aankomst tref je een rare houding liggende militair aan op het strand. Meneer is bleek, heeft een versnelde ademhaling, maakt kreunende geluiden en is matig aanspreekbaar. De persoon valt qua bewustzijn steeds helemaal weg en hij heeft duidelijk veel pijn. Er ligt een boomstam naast de militair. Het waait vrij hard en de temperatuur zo'n 16 graden.
Welke vragen stel je en waar kijk je naar?
Welke interventies pleeg je?
Materiaal voertuig: uitgebreide EHBO uitrusting, zuurstoftas, brancard, onderkoelingspakketen en extra dekens
Welke informatie is belangrijk in de SITRAP aan de aanrijdende/aanvliegende eenheden?
Welke vragen stel je en waar kijk je naar?1: Wie heeft hier de leiding?
2: Meer slachtoffers?
3: Jij? Hier een brancard. Geef 'm aan twee collega's en zorg ervoor dat het slachtoffer uit de wind blijft. En kunnen een paar anderen die boomstam weghalen?
4: Aan collega in opleiding:Wil je de CABCDE doorlopen en uitleggen aan het SO wat hij kan verwachten en koppel aan me terug. (Ik ga er vanuit dat deze persoon bekwaam genoeg is als hij op de bus mag en in opleiding is)
5:Wat is er gebeurd? Waardes? Hoelang al?
6: Wat hebben jullie gedaan?
7: Aan leidinggevende defensie:: zorg dat er een stuk strand van minimaal 50x50 leeg is, LL is onderweg.
Welke interventies pleeg je?1: C: Grote bloedingen? Afdekken.
A: Vrij laten houden indien nodig, immobiliseren indien nodig (bij weg raken kan het SO zelf zijn nek niet meer fixeren.) uitleggen dat hij zijn nek niet mag bewegen. bij nekklachten. Als boomstam op het hoofd is gevallen ga ik er voor de zekerheid dat er wel een bedreigde CWK is.
B: Monitoren, mogelijk HVS waardoor wegrakingen?
C: Pols tellen, cap refill is mogelijk vertraagd door hypothermie + vagale verschijnselen. (Shock of pijn?)
D: Pupillen, afwijkingen? Gebraakt? AVPU=wisselend Weet de patiënt nog wat er gebeurd is? (Neurotrauma?)
E: Beschermen tegen koude. (Inpakken)
(S)AMPLE doorlopen
2: Verder inpakken evt door collega's
3: monitoren tot ambulance aanwezig is, kalmeren.
Welke informatie is belangrijk in de SITRAP aan de aanrijdende/aanvliegende eenheden?Exacte locatie. Man. Leeftijd. Boomstam heeft x-geraakt.
C: Ziet bleek, (wel/geen bloedingen + evt aard + behandeling)
A: Vrij (wel/geen pijn nek) Geimmobiliseerd op basis van anamnese.
B: Snelle ademhaling (oppervlakkig?, regelmatig?) Geen zuurstof gegeven.
C: (pols freq, equaliteit, regelmatigheid, kracht) klam,bleek
D: Valt regelmatig weg, (wel/niet gebraakt) pupillen lichtreactief? l=r? Veel pijn, kreunt.
E: 16 graden buiten. Ligt nu uit de wind. (wordt ingepakt) = al zolang buiten.
SAMPLE
Aan CP: 1 SO is onder controle. Laat de 2e auto onder A1 de 2e ambu maar ophalen.
Gebied wordt afgezet door defensie voor de lifeliner daarvoor hebben we nu geen mensen nodig.
Voor wat betreft de andere post die nu leeg is laat ik bij mijn leidinggevende voor die dag. U hoort nader.
Wat betreft de opschalingsangst bij Reddingsbrigades. Herkenbaar, terughoudendheid alom downscalen kan altijd nog. Ik vind wel dat de bewaking an sich niet in gevaar mag komen. Dat is een overweging die gemaakt moet worden. De post wordt in deze casus (als ik het goed lees) leeg gelaten waardoor er geen toezicht is. Ik ben van mening dat er tenminste één man achter moet blijven voor het houden van toezicht welke pas weg kan als de alarmploeg aanwezig is. Echter lijkt dat me een discussie voor een apart topic.
Als ik ambulanceblog mag geloven is het ook een item binnen de ambulancedienst. Misschien vind je het interessant om te lezen.
http://www.ambulanceblog.nl/opschalingsangst-logisch-maar-onnodig/