Tijdens de bijscholingsdagen bij een heel groot bedrijf, demonstreer ik standaard de pocketmask, alhoewel de werknemers ( er dat zijn er honderden!) alleen de Kiss of Life uitgereikt krijgen.
Het Oranje Kruis adviseert , als je een hulpmiddel voor het beademen wilt gebruiken, het volgende:
" Gebruik een CE-goedgekeurd hulpmiddel zonder uitsekende delen. Zorg dat u het hulpmiddel vast kunt zetten ( bijvoorbeeld met elastiek) en dat de mond en neus ruim bedekt zijn. Mondmaskers zijn vaak beter dan gelaastdoekjes."
Als je het bovenstaande leest, valt de Kiss of Life dus al af. Daarnaast vond ik het al een onhandig doekje, omdat je het gezicht van het slachtoffer niet meer kunt zien omdat het doekje wit, niet doorschijnend is. Daarnaast het ik twee cursisten gesproken die het doekje gebruikt hebben, en tijdens het beademen het 'tuutje' uit de mond van het slachtoffer hebben moeten vissen, omdat dit losliet.
Ik zou dus heel graag willen dat zij overstappen op de pocketmask, ook omdat mij ooit verteld is dat de Kiss of Life niet voldoende bescherming biedt. Ik ga dan even uit van een slachtoffer dat besmet is met hepatitis C, met bloed in de mond , die beademt moet worden.
Wie weet waar ik daarover informatie kan vinden, zodat ik mijn beweringen hard kan maken?