Pocketmask versus Kiss of Life

Auteur Topic: Pocketmask versus Kiss of Life  (gelezen 22064 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Gepost op: 5 september 2005, 23:58:01
Tijdens de bijscholingsdagen bij een heel groot bedrijf, demonstreer ik standaard de pocketmask, alhoewel de werknemers ( er dat zijn er honderden!) alleen de Kiss of Life uitgereikt krijgen.
Het Oranje Kruis adviseert , als je een hulpmiddel voor het beademen wilt gebruiken, het volgende:

" Gebruik een CE-goedgekeurd hulpmiddel zonder uitsekende delen. Zorg dat u het hulpmiddel vast kunt zetten ( bijvoorbeeld met elastiek) en dat de mond en neus ruim bedekt zijn. Mondmaskers zijn vaak beter dan gelaastdoekjes."

Als je het bovenstaande leest, valt de Kiss of Life dus al af. Daarnaast vond ik het al een onhandig doekje, omdat je het gezicht van het slachtoffer niet meer kunt zien omdat het doekje wit, niet doorschijnend is. Daarnaast het ik twee cursisten gesproken die het doekje gebruikt hebben, en tijdens het beademen het 'tuutje' uit de mond van het slachtoffer hebben moeten vissen, omdat dit losliet.

Ik zou dus heel graag willen dat zij overstappen op de pocketmask, ook omdat mij ooit verteld is dat de Kiss of Life niet voldoende bescherming biedt. Ik ga dan even uit van een slachtoffer dat besmet is met hepatitis C, met bloed in de mond , die beademt moet worden.

Wie weet waar ik daarover informatie kan vinden, zodat ik mijn beweringen hard kan maken?

helm

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 september 2005, 07:05:30
Kijk ook eens naar dit masker.
Bescherming tegen besmetting door beademingsmaskers is relatief. Vergeet niet om ook handschoenen aan te doen.

jo

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 september 2005, 10:04:58
Een masker beademt natuurlijk ook makkelijker dan een doekje (minder weerstand).

Bedenk je ook dat het hoofd tijdens de borstcompressies naar opzij valt. doekje moet iedere keer opnieuw gepositioneerd worden (en valt op de grond)... dus kiss of life is zowieso een drama. effect is dat ze dat 5 cycli doen en dan zeggen bekijkt 't maar. weg bescherming. Een lifekey is dan nog beter.

Lifekey valt in de categorie iets is beter als niets: als je beperkt ruimte hebt in een eerstehulp set (bijvoorbeeld op vakantie, in het buitengebied en in de bergen... )

Overigens zijn die doekjes wel CE gekeurd, maar niet als beschermingsmiddel (PBM). Meer dat het zonder risico is op ze op de markt te brengen (net als kinderspeelgoed). Er was wel een soort bedmuts die "categorie 3" was gekeurd, maar dat bedrijf bestaat volgens mij niet meer. En dat ding was ook een drama!

Dus... allemaal aan het masker!  :)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 6 september 2005, 10:29:30
Een kiss off life kun je zonder al te veel moeite altijd bij je hebben (sleutelhanger, tasje broekriem e.d.). Met een pocket mask is dat moeilijker.

Bovendien is mijn ervaring dat als je alleen een reanimatie doet er veel tijd verloren gaat bij het beademen door het gebruik van pocket mask.
Eigenlijk moet je met z'n 2-en zijn. En dat wordt juist niet meer aangeleerd.

Heb een keer samen met een agent gereanimeerd, waarbij de agent met pocket mask de beademing deed en ik de thorax compressie. Ging perfect.
SO ging "levend" naar het ziekenhuis.  :)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 6 september 2005, 15:44:00
Een mond-neus masker, zoals de Merlin masker werkt eenvoudig en is snel te gebruiken.. Maar vergt ook wel training.. Een elastiekje is bedoeld om het masker niet te laten vallen, niet om een seal te krijgen..   ;D
Het voordeel van een mond-neus masker is dat je een groot deel van toegang tot de ademweg gebruikt. Een masker en een lapje die alleen gebruikt maakt van de mond toegang, heeft dus altijd meer weerstand dat een die van de gehele luchtweg gebruik maakt.

Het is alleen niet altijd handig om in je zak te hebben, maar ik heb het nu twee keer in de praktijk moeten gebruiken en was erg blij dat ik de masker voor het grijpen had.. In me maskerdoosje zitten ook twee handschoenen..

Een mond-neus masker werkt helemaal perfect met als je met z'n tweeen werkt. Hoewel je dit niet in de basiscursus van het OK niet meer leert, kan je met kleine aanwijzingen dit toch iemand instrueren. En het komt de reanimatiepoging dan wel ten goede..

goede beademingsmaskers vind je vanaf 14euro (ex btw.)

helm

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 september 2005, 16:00:19
Eigenlijk moet je met z'n 2-en zijn. En dat wordt juist niet meer aangeleerd.

Dat wordt (door mij) nog wel degelijk aangeleerd hoor.

Jacqueline

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2005, 21:33:05
Ik wil niet vervelend zijn, maar zoals vaak gebeurd, komt er geen antwoord op de vraag, maar gaat iedereen vertellen wat hij/zij over het onderwerp weet.

Is er iemand die mijn vraag wel weet te beantwoorden?

Groetjes

Jacqueline

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 7 september 2005, 00:25:32
Ik heb al wat gevonden, zie bijlage!

[verwijderd door de admin]

jo

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 september 2005, 07:54:31

Is er iemand die mijn vraag wel weet te beantwoorden?

Naast de door jouw zelf aangedragen info over de effectiviteit van het filter zelf moet je ook ergonomie meenemen in je argumentatie! Als het masker of het doekje niet effectief is vanwege het ontwerp (of een vals gevoel van veilig heid biedt) is dat zeker ook relevant. (Gezien je vraagstelling.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 7 september 2005, 08:58:46
Folder Eerste hulp en infectieziekten: Richtlijnen en adviezen voor de eerstehulpverlener (EHBO’er), opgesteld door de Stichting Koninklijke Nationale Organisatie voor Reddingwezen en Eerste Hulp bij Ongelukken “Het Oranje Kruis”.
Dit zijn wel raadgevingen voor hulpverleners buiten de normale werksituatie.
Er is ook nog de CDrom Mondmasker.
Peter Adema had toch ooit een gebruikersonderzoek georganiseerd omtrent de zakmaskers.  Maar verdere info vind ik er niet meer over.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=1553.0