Staat in het huidige oranjekruis ehbo boek niet ook een stuk over de epi-pen?
Heb het niet bij de hand maar geloof dat er in staat dat een EHBO'er eventueel een patiënt mag helpen met de epi-pen van het slachtoffer zelf op uitdrukkelijk verzoek van het slachtoffer wanneer de pen ook voorgeschreven is voor het slachtoffer.
Deze situatie heb ik overigens als bhv'er voordat ik ging EHBOen al eens meegemaakt. Was blij dat het slachtoffer me toen haar handtas in de handdrukte en me duidelijk maakte dat ik daar "iets" uit moest zoeken.
Tijdens mijn eerste ehbo cursus een jaar of vijf terug hebben we ook met een trainer-epi-pen geoefend.
Tekst uit het OK boekje 26e druk, Blz 68. (Shock)
"Hevige overgevoeligheid
Sommige mensen met hevige overgevoeligheid hebben een auto-injector (epipen) bij zich. Dit is een Kant-en-klare- medicijnspuit. Ze dienen zichzelf met deze injectie medicijn toe na contact met datgene waarvoor ze overgevoelig zijn (bijvoorbeeld wespengif). Het medicijn beperkt de heftigheid van de reactie en overbrugt de tijd tot aankomst van de ambulance. Mensen met deze overgevoeligheidsreactie leren vaak iedereen in de omgeving om met de epipen om te gaan. Vraag om die instructie wanneer u iemand kent die de auto-injector gebruikt. Een eerstehulpverlener mag geen auto-injector gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij dit slachtoffer daar zelf uitdrukkelijk om vraagt. Het op eigen initiatief toedienen van medicijnen is geen onderdeel van de eerstehulprichtlijnen"
Grtz,
Theo.