Waarop baseer je dit? Toekomstmuziek, OK maar ik kan me wel voorstellen dat dit verder ontwikkeld en aangepast gaat worden voor gebruik door 'gewone' chirurgen en prehospitaal gebruik.. Wellicht echogeleid ipv met angio maar goed.
Trepaneren, bloedtransfusie, trombolyse en videolaryngoscopie waren ook eerst ondenkbaar buiten het ziekenhuis..
Natuurlijk is het van belang om REBOA verder te ontwikkelen en aan te passen waardoor het in de toekomst mogelijk prehospitaal beter toepasbaar is. Deze week heeft FDA een nieuwe REBOA toegelaten in USA (7 Fr), de huidige is nogal een dikke knuppel 12 Fr.
Deze discussie heeft als naam "treat and go" en dat schuurt best met de huidige prehospitale REBOA omdat het neer kan komen op een verlengde vorm van stay and play terwijl je patient eigenlijk zo snel mogelijk naar het traumacentrum moet.
Jij haalt al echogeleid en angio aan, het zegt dus dat je bij abdominale bloedingen ook als de bliksem naar traumacentrum kan gaan om de interventie-radioloog een REBOA (zone 1) in te laten brengen om daarna met de patient naar de OK te gaan. Het scheelt jou als anesthesieverpleegkundige in ieder geval veel stress bij een crash lap zodra de chirurg de buik open maakt.
IK hoop eigenlijk dat artsen van defensie grote onderzoeken opzetten in oorlogsgebieden met de REBOA (7 Fr) buiten de kliniek. Op dit moment is er geen evidence aangaande prehospitaal REBOA, wij zijn er mee gestopt omdat we vrij zeker zijn dat een patient is overleden omdat de chirurg prehospitaal een REBOA ingebracht heeft ondanks dat we niet zeker weten of deze patient zonder REBOA het wel had kunnen overleven. In het laatste geval had de patient in ieder geval nog een kans gehad.
Trepaneren prehospitaal is en blijft ondenkbaar tenzij je in Australie werkt waar een HEMS team soms 2 uur moet vliegen voor ze bij een patient zijn. Zij kunnen prehospitaal trepaneren, prehospitaal is feitelijk trepaneren in een lokaal ziekenhuis voor ze met de patient terugvliegen naar een traumacentrum/neurocentrum.
Wij gebruiken prehospitale ECMO, het zegt niet dat we buiten op straat ECMO gebruiken. In praktijk komt het er op neer dat wij IC-patienten op een lager level IC aansluiten op de transport ECMO en daarna per ambulance vervoeren naar een level-III IC.