Ondanks dat veel mensen hier moeite mee zullen hebben moet je in staat zijn (mmt en ambulance) om het zeer laagdrempelig te doen. Ondanks dat het in Nederland zelden voorkomt hoor je regelmatig te trainen. Het zegt dus ook dat er een hervorming op gang moet komen in de prehospitale keten in Nederland, een einde maken aan de toetscultuur en beginnen met een oefen-/trainingscultuur.
Hier zeg je iets Oma, waar ik mij helemaal in kan vinden. Heb verhitte gesprekken gevoerd met onze afdeling opleidingen dat men de laatste tijd alleen nog maar aan het toetsen is, maar zelden investeerd in voldoende oefenen en trainen. Volgens mij denken werkgevers Ambulancezorg dat als je maar voldoende toetst men kan aantonen naar de buitenwereld dat de kwaliteit van het personeel op orde is. Ik noem het papieren schijnveiligheid. Een afrekenmodel.
Overigens heb ik de term "stay and play" nooit helemaal begrepen binnen de ambulancezorg. De term "scoop and run" alleen in uitzonderlijke gevallen. Dus kwam ik vanzelf uit bij "treat and go".