Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Je post bepaalde zaken nu een aantal keren heel stellig (onzin e.d.). Wellicht kun je de Circulaire Buitengewoon Opsporingsambtenaar eens doorlezen, die is namelijk heel duidelijk:

Met betrekking tot het uitrusten van onbezoldigde boa's in domein 1 (Openbare ruimte):
Citaat
Bijlage A-I. Domeinlijst
Politiebevoegdheden en Geweldsmiddelen

De boa Openbare ruimte in bezoldigde dienst kan optioneel beschikken over artikel 8 lid 1 en lid 3 van de Politiewet, handboeien, wapenstok en pepperspray. De boa Openbare ruimte in onbezoldigde dienst kan optioneel beschikken over artikel 8 lid 1 en lid 3 van de Politiewet en handboeien.

Met betrekking tot het in dienst zijn van de overheid:
Citaat
2.2 Eisen aan boa's
2.2.1. In bezoldigde overheidsdienst

Gelet op de grote impact die het gebruik van opsporingsbevoegdheid en geweldsmiddelen op burgers en ondernemingen kan hebben blijven deze bevoegdheden een privilege voorbehouden aan de overheid. Dit betekent dat boa’s in beginsel in bezoldigde dienst moeten zijn van een publiekrechtelijk rechtspersoon of een privaatrechtelijk rechtspersoon die voldoet aan de navolgende voorwaarden.
<knip, hier een hoop voorwaarden waar o.a. de NS aan voldoet. Wordt dus als overheid gezien.>

Uitzonderingen
Op het hiervoor beschreven algemene uitgangspunt dat boa’s in bezoldigde dienst moeten zijn van een overheidsorgaan zijn twee uitzonderingen mogelijk.
<knip, o.a. inhuur>
Senior GGP / Oost-Brabant


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: Nick link=msg=1349522 date=1431296265
Je post bepaalde zaken nu een aantal keren heel stellig (onzin e.d.). Wellicht kun je de Circulaire Buitengewoon Opsporingsambtenaar eens doorlezen, die is namelijk heel duidelijk:

Met betrekking tot het uitrusten van onbezoldigde boa's in domein 1 (Openbare ruimte):
Met betrekking tot het in dienst zijn van de overheid:

Hm, hier was ik niet van op de hoogte. Ben dan wel benieuwd hoe de constructie met die jongens is geweest alszijnde BOA met GB terwijl ze inhuur waren. Ik ga het eens nachecken!

In ieder geval bedankt voor het rectificeren :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ze kunnen wel geweldsbevoegdheid hebben, de circulaire noemt artikel 8.1 en 8.3 Pw.
Nu zie ik dat de circulaire op wetten.nl nog wel geldig is, maar voor bovengenoemde artikelen verwijst naar de Politiewet 1993. Deze artikelen zijn tegenwoordig 7.1 en 7.3 en staan voor respectievelijk geweldgebruik en veiligheidsfouillering. Die bevoegdheid kunnen ze dus wel hebben, echter is de bewapening/uitrusting beperkt vergeleken met hun collega's in bezoldigde dienst.
Senior GGP / Oost-Brabant


Hartley

  • Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Citaat van: Nick link=msg=1349556 date=1431331312
Ze kunnen wel geweldsbevoegdheid hebben, de circulaire noemt artikel 8.1 en 8.3 Pw.
Nu zie ik dat de circulaire op wetten.nl nog wel geldig is, maar voor bovengenoemde artikelen verwijst naar de Politiewet 1993. Deze artikelen zijn tegenwoordig 7.1 en 7.3 en staan voor respectievelijk geweldgebruik en veiligheidsfouillering. Die bevoegdheid kunnen ze dus wel hebben, echter is de bewapening/uitrusting beperkt vergeleken met hun collega's in bezoldigde dienst.

Klopt, ik zat fout. Mijn excuses. Ten tijden van het inhuur hadden ze niet de GB en ze zijn beide toen in dienst genomen bij de Gemeente, waarop ze die wel kregen inclusief de boeien en de wapenstok.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik van veel mensen verschillende verhalen hoor. Ik hoor van mensen die bij een bedrijf werken en ingehuurd worden door een gemeente dat ze wel degelijk beschikken over een wapenstok, en van andere personen die ingehuurd worden hoor ik inderdaad dat dit niet mag.

Vandaar de vraag
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


Thomas Norder

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Nee, je bezit over geen enkel wapen. Wel kan je als BOA politiebevoegdheden krijgen. Dan krijg je wel handboeien en geweldsmiddelen. Ik raad je aan om op www.justis.nl te gaan kijken.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Citaat van: Thomas Norder link=msg=1379494 date=1445432337
Nee, je bezit over geen enkel wapen. Wel kan je als BOA politiebevoegdheden krijgen. Dan krijg je wel handboeien en geweldsmiddelen. Ik raad je aan om op www.justis.nl te gaan kijken.

Euuhh, het is mij niet helemaal duidelijk op wie je reageert en waarom je dit topic omhoog haalt na meer dan een half jaar...
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel