Verschil alarmcode en infocode

Auteur Topic: Verschil alarmcode en infocode  (gelezen 3162 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Daantje

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 19 oktober 2015, 17:47:57
Hallo allemaal,

Wat is het verschil tussen een alarmcode en een infocode?
Ook wil ik graag weten wat het verschil is om een voertuig of een blusgroep op te roepen.

Groet,
Daantje

Daantje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2015, 18:35:31
Trouwens, ik wilde óók nog weten:
Op de website brandweer.org in de voertuigendatabase staat bij sommige voertuigen dat ze 'afgevoerd' zijn. Wat betekent dit en zijn deze nog steeds inzetbaar, of niet?

Groet,
Daantje

jasir

• Senior gebruiker
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2015, 18:43:10
Een infocode is ter info en een alarm code is om te alarmeren.
Een blusgroep is de bemanning van het voertuig (TS SB WT etc)
En afgevoerd houdt in dat ze vervangen zijn dus nee die zijn niet meer inzetbaar

MikeSchomaker

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2015, 20:50:41
Citaat van: Daantje link=msg=1379170 date=1445269677
Hallo allemaal,

Wat is het verschil tussen een alarmcode en een infocode?
Ook wil ik graag weten wat het verschil is om een voertuig of een blusgroep op te roepen.

Groet,
Daantje

Als je kijkt naar brandonderzoek in de VRR heeft een info code die gekoppeld staan aan diverse scenario's zoals gebouwbrand, oms sprinkler, oms-gasblussing. Bij grote brand, grote hulpverlening en bij ongevallen en branden waarbij zwaargewonden en doden zijn gevallen worden hun gealarmeerd of geïnformeerd waarbij hun zelf kunnen besluiten ter plaatse te gaan of niet.

Daantje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2015, 22:06:01
Beide bedankt voor de snelle reactie. Het is nu weer wat duidelijker...

Wanneer wordt er dan via P2000 een blusgroep en wanneer een voertuig opgeroepen? Of worden bij een melding zowel een blusgroep als een voertuig gealarmeerd?
En ik zag vanmiddag ook in P2000 onder gealarmeerde eenheden een capcode met daarachter navigatie staan. Wordt dit veel gebruikt en is dit alleen om het adres vanuit de mkb naar de voertuignavigatie te sturen, of staat er naast het adres nog andere info bij?

Groet,
Daantje

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2015, 23:45:39
Een blusgroep wordt opgeroepen om met een voertuig uit te rukken. Een voertuig kan immers nooit uit zichzelf gaan rijden. Het is altijd de bemanning die wordt opgeroepen, maar aangezien elke P2000-monitor zijn eigen benamingen hanteert zie je soms misschien "Heerlen - TS" staan. Dat betekent slechts dat de bemanning voor de TS wordt opgeroepen, of dat de (gekazerneerde) bemanning weet dat ze met de TS moeten uitrukken. Elke regio en/of kazerne hanteert dit weer op zijn eigen manier. Uiteindelijk blijft het dus de bemanning. Soms worden extra voertuicodes gepiept tbv navigatie. Hoe dat exact werkt is me ook nog niet helemaal duidelijk, dat is een andere discussie.

Info en Alarm heb je meestal bij functionarissen cq leidinggevenden. Die kunnen in kennis worden gesteld van een incident (informeren) waarbij ze niet uit hoeven te rukken, maar slechts kennis nemen. Of ze worden gealarmeerd, waardoor ze automatisch aan het incident worden gekoppeld en dus -meestal- ook zullen uitrukken.

jasir

• Senior gebruiker
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2015, 06:43:24
In het mooie Drenthe is een melding voor de TS opgebouwd uit 1 code blusploeg en 1 code is het voertuig.
De voertuigcode is bedoeld om de informatie van de brand ook in de MDT/navi te krijgen. Zodat de bemanning gelijk op de MDT de juiste informatie te zien krijgt.