bhv organisatie/plan

Auteur Topic: bhv organisatie/plan  (gelezen 1833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

STRJ

  • Gast
Gepost op: 6 september 2005, 10:56:14
Moet een zorginstelling die thuiszorg biedt aan bewoners die zelfstandig een woning/kamer huren van een woningbouwvereniging een bhv organistatie/bhvplan hebben? Zo ja moet dit dan met die woningbouwvereniging of zelfstandig opgezet worden?




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 6 september 2005, 11:50:18
In mijn optiek niet.
De zorginstelling leverd diensten aan op privé adressen.
De bewoners wonen zelfstandig en voor deze mensen hoeft er geen BHV plan aanwezig te zijn.
Een woningbouwvereniging is eigenaar van het gebouw en verhuurt woningen. Dit kun je niet zien als een werkgever. De hele BHV gedachte komt vanuit de arbo regelgeving. Hiermee wil men de veiligheid van de werknemers waarborgen. De huurders van de woningen zijn in die zin geen werknemers en vallen niet onder deze regeling. Wat wel bekeken kan worden is of dit gebouw gebruiksvergunningplichtig is. Hiermee kun je enkele preventieve maatregelen eisen. Maar als het alleen over woningen gaat dan wordt het heel lastig.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 6 september 2005, 12:41:59
Als je strikt naar de regels kijkt, de bouwverordening, moet een woning met verminderd zelfredzame personen een brandmeldinstallatie hebben + doormelding.  ;)

De zorg instelling kan moeilijk zijn clienten eisen op gaan leggen op het gebied van brandpreventie.... :P Dus een BHV plan is voor de woningen niet nodig. Waarschijnlijk wel voor het kantoor... ;)

De zorg instelling zal wel risico inventarisatie moeten maken voor de arbo maar daar zal meer aandacht besteed worden aan sociale en fysieke veiligheid voor de werknemers (bijv sexuele intimidatie en verder door de clienten....)  :-\