Hallo,
Ik ga ervan uit dat dit het goede topic is, zo niet dan hoor ik het graag. Ik ben benieuwd wat de reden is achter het Duitse inzetsysteem en wat jullie mening hierover is. Hiervoor heb ik als casus een vrachtwagenbrand genomen:
Vrachtwagenbrand DuitslandOp 28-07-2015 vond er op de snelweg (Autobahn A8 bij Holzkirchen) een vrachtwagenbrand plaats (
http://www.merkur.de/lokales/region-holzkirchen/holzkirchen/a8-lastwagen-brennt-5297034.html). Inhoud van de vrachtwagen bestond uit kratten met flessen mineraalwater. Hiervoor kwamen ter plaatse:
- Tweemaal politie
- Driemaal geneeskunde
- (Bijna) de volledige kazernes van de (vrijwillige) brandweer van Weyarn en de (vrijwillige) brandweer van Holzkirchen en daarnaast ook voertuigen van de vrijwillige brandweer van Otterfing.
- Een voertuig van de gemeente/wegbeheerder (?) en een voertuig van het vervoersbedrijf zelf.
De volledige rijbaan (3 banen) werd afgesloten en de brand werd geblust. Na ongeveer 2 uur worden 2 van de drie rijbanen weer vrijgegeven en op de andere rijbanen zijn de hulpdiensten nog allemaal aanwezig ( napraten en eten/drinken??).
Onderstaand een fotoserie hiervan (klik op de foto om naar een grotere versie op de site te gaan).
Persoonlijk leek mij een dermate grote inzet niet nodig (de voertuigen vervoeren ook nog meer brandweerlieden dan hier in Nederland in veel gevallen). Binnen een uur was de brand (grotendeels geblust) en was er ook geen grote rookontwikkeling meer.
Graag krijg ik antwoord op de volgende vragen:- Wat is de reden/motivatie achter een dermate grote inzet?
- Wat zou in het geval van deze casus de inzet zijn geweest als deze had plaatsgevonden in Nederland?
- Wat is jullie mening hierover? Hebben jullie voorkeur voor de Nederlandse of de Duitse methode?