Vanochtend met de KLF staande gehouden voor een algemene controle en een controle voor de belastingdienst. Niks mis mee (letterlijk en figuurlijk) en leerzaam zullen we maar zeggen behoudens een waarschuwing voor het niet mee hebben van de autopapieren en het niet dragen van de gordel (de laatste werd ingetrokken aangezien we voorin geen gordels hebben
)
De controle door het VHT verliep zonder noemenswaardige zaken, bijna alle keurig op orde inclusief het gehele doopseel van de KLF vanaf dag 1 in Oostenrijk en de aanwezigheid van alle ontheffingen tav de OGS (hier het eerste leerpunt maar dat komst straks*)
Na de controle van het VHT mochten we door naar de belastingdienst en dat werd ff trikie... bedrijfswagenkenteken maar absoluut niet voldoen aan welke inrichtingseis dan ook voor een bedrijfswagenkenteken dit hield onder meer in dat de belastingmedewerker gewapend met een rolmaat zo ongeveer door en om de KLF is getijgerd. Veel aantekeningen en foto's als ook verklaringen .... einde van het verhaal een kleine onwetendheid mijnerzijds en door gebrek aan kentekenpapieren werd dit ook pas erg laat duidelijk. (tweede leerpunt**)
* leerpunt 1: de OGS volgens een der dienders van het VHT zo de regelgeving rond de OGS voor de zoveelste keer in korte tijd zijn aangepast en is het particulieren weer toegestaan om blauwe armaturen
aanwezig te hebben op het voertuig
mits niet inschakelbaar dit zou te maken hebben met de begeleiding door motorrijders van bijvoorbeeld wielrenners waarbij volgens zeggen het laatste voertuig tegenwoordig verplicht een blauwe zwaailamp moet
voeren. Hier over even een korte strijd gehad met de diender aangezien de mij laatst bekende regelgeving zegt dat je niet de indruk mag wekken blauw zwaai of knipperlicht te kunnen uitstralen......(uiteraard de diender heel snel gelijk gegeven want das in mijn voordeel
) Thuis aangekomen toch maar even vriendje google er op los gelaten maar er is niets over te vinden....
vraag wie kan bovenstaande relaas van de diender bevestigen of ontkrachten, graag met artikelnummers en wetten
?
** leerpunt 2: Het kenteken... de KLF staat op een bedrijfswagenkenteken in de boeken bij de RDW en bij een staande houding meld ik ook altijd dat er een grijskenteken is geregistreerd, voor de RDW zou dit kloppen echter voor de belastingdienst gaat dat verhaal niet op, vandaar dat de medewerker ook de rolmaat trok, voor de belastingdienst staat de KLF te boek als personen auto. Ergens voelde ik al enige tijd (zeg maar 6 jaar) nattigheid omdat bij de import voor de rdw keurmeester niet duidelijk welk soort kenteken afgegeven moest worden en ik hem ook aangegeven heb dat dit toch echt zijn probleem was, immers een kenteken van binnen de EU verplicht nederland gewoon een NL kenteken af te geven ook al voldoet het voertuig niet aan de bekende inrichtingseisen, dit blijkt ook uit de aantekening op het kentekenbewijs dat er 8 zitplaatsen aanwezig zijn. Nu blijkt dat het kenteken zelf op basis van de technische omschrijving (lees handelsmodel en chassisnummer) is afgegeven en daarmee bedrijfsauto is maar, de wijze van registratie bij de RDW totaal los staat van de registratie bij de belastingdienst en daarmee dus ook af kunnen wijken want bij de belastingdienst is de KLF geregistreerd als personenwagen...Hier het leermoment, neem altijd je kentekenbewijs mee !!! Niet zo zeer om bij een controle de dienders blij te maken maar vooral om je zelf bij een controle door de belastingdienst een hoop oponthoud te besparen !!! Je auto gaat bij de minste twijfel echt van links tot recht, van onder tot boven en van binnen en buiten door de mangel, je mag verklaringen afleggen en pas daarna start de medewerker pas ter plekke een eerste onderzoek !!! Gelukkig viel ons misverstand daar gelijk door de mand maar koste gewoon 3 kwartier.
Al met al een "gezellig" oponthoud met veel complimenten ook over de wel aanwezige en deels niet verplichte documentatie (ontheffing aanwezigheid OGS moeten namelijk aanwezig zijn) en prettige gesprekken gevoerd, ja zelfs uitgebreid kunnen lachen, het was dus niet allemaal kommer en kwel (wel spannend vanwege de belastingdienst) maar, mijn nieuwsgierigheid tav de huidige regelingen voertuigen en OGS waren daarmee wel gewekt maar onvindbaar op internet.