Ik heb tijdens al mijn diensten als VP'er het vuurwapen slechts een enkele keer gemist.
Dan moet je denken aan een melding in de buurt waar je gezien de gevaarszetting niet naar toe moet willen gaan (en ook niet op afgestuurd gaat worden door het OC).
Uiteraard kan je alsnog in situaties terecht komen waar een gevaarszetting bij aanwezig. Verstandig en logisch blijven na denken is altijd het advies.
Voor het overwicht of 'serieus' genomen worden heb ik geen vuurwapen aan mijn koppel nodig.
Elke vrijwilliger een vuurwapen ben ik ook fel op tegen.
Kun je over je laatste opmerking even een toelichting geven? Politievrijwilligers doorlopen dezelfde selectiekeuring als beroeps. Volgens een opleiding en doen ervaring op in de praktijk.
Jij hebt misschien geen vuurwapen nodig om overwicht en /of serieus te worden genomen, daar heb je voordeel van. Maar er zijn zat voorbeelden ook onder de beroeps waarvoor dat niet geldt. Dus ik snap niet wat dit met een vrijwilliger te maken heeft. Voordat een vrijwilliger een vuurwapen krijgt zal deze ook worden beoordeeld en moet dan nog psychologisch getest worden.
Er zijn zat functionarissen zoals transportgeleiders justitie, douaniers, parketwachters, boswachters die vuurwapen dragend zijn en met alle respect een relatief kortere opleiding hebben genoten en ook nog minderaanwezig zijn in het publieke domein. Vrijwilligers mogen geen noodhulp draaien maar kunnen heel goed ondersteunend zijn op allerlei gebieden. En in deze tijd met terreur, jihadisme en andere maatschappelijke gevaren (sla de krant maar open) moet een ervaren politievrijwilliger gewoon kunnen beschikken over een vuurwapen als ze daarvoor goed zijn beoordeeld en getest. het wordt tijd dat een politievrijwilliger eens serieus genomen wordt. Ook onder de beroeps lopen cowboys en moet je afvragen hoe die door de keuring zijn gekomen.