Bewapening alle rangen

Auteur Topic: Bewapening alle rangen  (gelezen 42488 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 8 januari 2016, 10:03:58
Citaat van: DiNozzo link=msg=1398188 date=1452243161
De cijfers er bij ken ik niet. Ik weet dat er speciaal bij de aanbesteding is gekeken naar stopkracht, het risico op doorschot en ricochette. Daarnaast mag het slachtoffer niet te veel letsel op lopen ( :-X ). De Action 4 is gekozen omdat deze de minste kans heeft te gaan zwerven of versplinteren in het lichaam.

Ik zie trouwens nu dat de Action 4 een doorontwikkeling is van de hollow-point.

Dank je wel, om die redenen gebruikt de politie hier 9mm hollow point, het nuanceverschil is dat de politie hier schiet om te doden en men geen andere mensen wil verwonden/doden (doorschot/ricochette). Voorts beschouwen ze iemand waar ze op schieten niet als een slachtoffer maar als een verdachte. Voor ambulancedienst (incl het MMT equivalent is het van groot belang om bij schotwonden te weten (of te kunnen herkennen) of het een kogel is afgeschoten door politie (hollow point).

Mailo-nl

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #151 Gepost op: 8 januari 2016, 10:23:38
De schietbaanbeheerder van academie Apeldoorn vertelde mij dat een patroon van de nederlandse politie netto 50 cent kost.

Zwart op wit heb ik het niet kunnen vinden.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 8 januari 2016, 10:26:18

Voor ambulancedienst (incl het MMT equivalent is het van groot belang om bij schotwonden te weten (of te kunnen herkennen) of het een kogel is afgeschoten door politie (hollow point).

Weet elke ambulancepleeg wat voor schade een bepaalde kogel aanricht in het lijf?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 8 januari 2016, 10:38:52
Citaat van: CopVR3 link=msg=1398200 date=1452245178

Weet elke ambulancepleeg wat voor schade een bepaalde kogel aanricht in het lijf?

Bij ons horen ze dat te weten omdat TEMS certificaat behalen verplicht is voor alle ambulancemedewerkers (paramedics en EMTs). Critical Care Paramedics, paramedics van special operations en de artsen verbonden aan ambulancedienst en/of traumacentrum krijgen ook les/training van Amerikaanse legerchirurgen/-anesthesiologen (gestationeerd op een grote Amerikaanse luchtmachtbasis/standplaats helikopters ambulancedienst).

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 8 januari 2016, 12:02:13
Citaat van: DiNozzo link=msg=1398184 date=1452242696
De Nederlandse politie schiet niet met FMJ patronen, maar met speciale Action 4 stopkogels (dus ook geen hollow-point zoals je wel eens hoort). Daarnaast hebben deze patronen allemaal een uniek stofje in de kop zitten waardoor bij bemonstering van een wond duidelijk wordt welk gat door een politiekogel is gemaakt en welke niet.

Ik weet de exacte prijs niet maar het zal het er niet goedkoper op maken!

Schietoefeningen uitvoeren met bijv. een fmj en dan hetzelfde aantal grains (kogel en kruitlading) zou een flinke kostenbesparing kunnen opleveren. Naar schatting de helft ongeveer van de huidige munitiekosten...als we van de thans veronderstelde kosten uit gaan.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 8 januari 2016, 13:23:13
Citaat van: schuimer link=msg=1398230 date=1452250933
Schietoefeningen uitvoeren met bijv. een fmj en dan hetzelfde aantal grains (kogel en kruitlading) zou een flinke kostenbesparing kunnen opleveren. Naar schatting de helft ongeveer van de huidige munitiekosten...als we van de thans veronderstelde kosten uit gaan.

Dat gaat ten kosten van de schietvaardigheid van de agent. Elk patroon heeft een andere spreiding. Schiet jij met een S&B 9mm dan kan het zijn dat de kogel op iets andere plaats beland als de Action 4 stopkogel. En aangezien centimeters cruciaal kunnen zijn, is dat niet echt verstandig
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

ronaldod

• VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 8 januari 2016, 15:57:52
Daarnaast is de Action 4 ook een fellere patroon waardoor het pistool na een schot verder omhoog zal komen. In het vak Politie is de regel train zoals je werkt een pre.
Wat wel mogelijk is om trainings munitie te maken die goedkoper is maar wel dezelfde effecten heeft maar niet dat dure kopje er op heeft zitten.
Daarnaast is er ook een andere uitdaging doordat de munitie feller is de slijtage hoger zal zijn dan bij standaard munitie. Hoe groot dat effect zal zijn durf ik niet in te schatten.

schuimer

• Forum gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 8 januari 2016, 18:51:32
Citaat van: ronaldod link=msg=1398282 date=1452265072
Daarnaast is de Action 4 ook een fellere patroon waardoor het pistool na een schot verder omhoog zal komen. In het vak Politie is de regel train zoals je werkt een pre.
Wat wel mogelijk is om trainings munitie te maken die goedkoper is maar wel dezelfde effecten heeft maar niet dat dure kopje er op heeft zitten.
Daarnaast is er ook een andere uitdaging doordat de munitie feller is de slijtage hoger zal zijn dan bij standaard munitie. Hoe groot dat effect zal zijn durf ik niet in te schatten.

Dat is wat ik al aangaf. Gebruik in dat geval echter een identieke kruitlading qua type en hoeveelheid + hetzelfde gewicht van de kogel.
Zelf heb ik tientallen jaren geschoten als sportschutter en daarbij ook veelvuldig munitie herladen.
Door te variëren in kruit (merk/ ontbrandingstype/ hoeveelheid etc.) om zodoende de juiste balans te vinden, kun je de munitie van de politie redelijk evenaren.
Met name in (zeer) grote aantallen, een stuk goedkoper voor oefeningsdoeleinden dan gebruik van de duurdere Action 4.
Bovendien heeft het wapen veel te lijden van relatief zware munitie.
En waar worden de meeste patronen verschoten?
Juist! Tijdens de opleiding/ IBT/training..
Maar goed...

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 8 januari 2016, 18:58:26
Citaat van: schuimer link=msg=1398345 date=1452275492
Door te variëren in kruit (merk/ ontbrandingstype/ hoeveelheid etc.) om zodoende de juiste balans te vinden, kun je de munitie van de politie redelijk evenaren.
De vraag is of je dan niet aan het bezuinigen bent op de verkeerde dingen. Wil je politiemensen laten oefenen met kogels die redelijk op de echte politiekogels lijken?

Gaat het zo veel geld besparen dat je het feit dat politiemensen minder goed voorbereid zijn op situaties waarin ze moeten schieten voor lief neemt?

schuimer

• Forum gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 8 januari 2016, 21:03:15
Citaat van: Daniel! link=msg=1398346 date=1452275906
De vraag is of je dan niet aan het bezuinigen bent op de verkeerde dingen. Wil je politiemensen laten oefenen met kogels die redelijk op de echte politiekogels lijken?

Gaat het zo veel geld besparen dat je het feit dat politiemensen minder goed voorbereid zijn op situaties waarin ze moeten schieten voor lief neemt?

Als je patronen gebruikt die in mondingssnelheid/vuurkracht niet onder doen voor de Action 4 en die op hun beurt goedkoper zijn, dan kun je juist meer (lees: in aantallen) oefenen voor hetzelfde budget.