Als ik een politieuniform zie verwacht ik daar iets van. En ik zie niet of dit vrijwillig is of niet.
+1
Aangezien de wet in Nederland het niet toelaat dat een burger zichzelf 'van bepaalde middelen' voorziet ter zelfverdediging is deze dus (bijna) altijd afhankelijk van de politie (en tot zover begrijp ik dat volkomen).
Anders zou het zijn als ik met kinderen en kleinkinderen loop te winkelen en er doet zich wat voor terwijl er een aantal VP'ers in het centrum loopt. Deze zijn (ter voorbeeld) dan onbewapend en kunnen verder ook niks doen dan te wachten op vw dragende collega's. Die tijd wat dat met zich meebrengt (ook al zijn het maar minuten) kan een heel verschil maken.
Buiten dat, hoe denk je dat het publiek ertegenaan kijkt dat bij zulk incident dezelfde agenten niks (kunnen) ondernemen maar zich bij wijze van spreken achter hetzelfde muurtje verschuilen. Het publiek/burger ziet over het algemeen geen verschil en vertrouwt erop dat de politie actie onderneemt en hun, en anderen (min of meer) beschermt.
Denk dat dit moeilijk verkoopbaar is in geval van...
In mijn ogen behoort gewoon alle politie die straatwerk doen ook bewapend te zijn, al begrijp ik dat niet alle VP'ers daar geschikt voor zijn (sommige beroeps ook niet maar dat terzijde) maar in mijn ogen behoren die dan niet op straat te zijn, of in elk geval niet in het politie uniform waar de burger (zeker in in bepaalde gevallen) op vertrouwt.