Beste mensen, waarom wordt er zo moeilijk gedaan over het dragen van een vuwa door de vrijwillige politie? Deze collega's zetten zich, net als de beroepscollega's, in voor een veilige(re) samenleving. Oók zij kunnen, hoewel dit nooit de opzet is natuurlijk, á la minute in een gevaarlijke situatie terecht komen. De maatschappij verhard in een rap tempo en ook hier in Nederland is er dreiging, hoewel op substantieel niveau.
Indien een surveillant van vrijwillige politie, na gebleken geschiktheid en voldoende vooropleiding, doorstroomt naar de rang van agent komt deze in aanmerking voor het vuwa. Niks meer, niks minder. CopVR3, Maxell01 en Kaasje hebben het - wat mij betreft - bij het goede eind. Hoewel niet iedere vrijwilliger geschikt is/ of zin heeft in doorstroom, vind ik dat er in ieder geval een mogelijkheid moet zijn/ komen op doorstroom voor de collega die wél wil doorstromen. Je mond is nog steeds een sterk 'wapen', maar...
Noodhulp en speciale diensten beschikken over het vuwa, zij worden namelijk (bewust) gestuurd naar gevaarlijke situaties.
Dit neemt natuurlijk nooit weg dat je als vrijwilliger niet of nooit in een dergelijke situatie terecht kunt komen.
Moeten we dan maar met zijn allen de gok nemen en een welwillende collega 'opofferen'?
Wie gaat met droge ogen de familie van de betreffende agent vertellen, dat het eventueel voorkomen had kunnen worden óf dat er zoveel mensen tegen het bewapenen van vrijwilligers waren?
Makkelijk praten als je, als collega op dit forum, wél met het vuwa bent uitgerust?!
Of moeten we de hele vrijwillige politie dan maar langzamerhand afschaffen?
In mijn ogen wordt door sommigen de vrijwillige politie min of meer 'weggezet' als een stelletje tweederangs medewerkers.
Gewoon je b*k houden en weer terug naar je plek...
Ik weet gelukkig wel beter...
Fijn weekend!