niet competent wel AED

Auteur Topic: niet competent wel AED  (gelezen 3090 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

billy

  • Gast
Gepost op: 7 september 2005, 18:17:14
Bij onze vereniging hebben ze een AED gekocht. Laten vervolgens iemand komen van de fabricant een avond demonstreren en zetten de AED in. Als argument wordt gebruikt papiertje is nog niet officieel pas als het papiertje officeel is vinden we het nodig om echt op te leiden

Daar zakt toch je broek van af




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2005, 18:58:59
Hebben ze helemaal geen instructie gehad?
Dat is wel een beetje slordig, zeker als het een keer fout mocht gaan...


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2005, 19:05:59
Waar en wanneer zetten ze de AED dan in en wij zijn daarbij?


Kanarie

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2005, 19:09:24
Ik ben het er wel mee eens dat dat niet zo strategisch en professioneel is van de vereniging inderdaad. Als vereniging wil je toch maximaal voorbereid voor de dag komen.



En toch he..... het ding is idiot-proof!!  :-\




P.S. Ik heb geen papiertje, heb wel een paar keer een demonstratie gezien en als iemand hem nodig heeft, zal ik eerst netjes om me heen kijken naar mensen mét papiertje en anders "naar vermogen helpen" (dus wel gebruiken).


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2005, 20:18:17
klinkt net als auto rijden zonder rijbewijs !

Als je je mensen geen cursus geeft voor de bediening kan je maar beter ook geen aed kopen is mijn mening.


jo

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 september 2005, 07:53:54
Als argument wordt gebruikt papiertje is nog niet officieel pas als het papiertje officeel is vinden we het nodig om echt op te leiden


Wat bedoel je daarmee? Dat ze er van uit gaan dat er geen officieel erkende opleidingen zijn?

Dus... opleiden is alleen noodzakelijk voor een papiertje?


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2005, 17:20:42
je ziet toch meer en meer AED hangen op openbare plaatsen. (luchthavens, vakantieparken,....)

Wat zouden de gevolgen zijn als je het toestel gebruikt zonder de nodige opleiding?
Het toestel verteld je wat te doen.
Ik denk niet dat ze je kunnen vervolgen omdat je iemand wilde helpen.

Ik ben AED-instructor in België. Mag ik in nederland (vb.schiphol) een AED-toestel uit die kast halen en gebruiken, of hangen die er alleen voor het luchthavenpersoneel?
Als het nodig is zou ik het zeker doen.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2005, 19:47:25
Als je er mee kan omgaan en er voor op geleid bent zou ik zeker een AED gebruiken als die in de buurt is en het is nodig.

In de VS is het geloof ik zo dat in bepaalde gebieden een persoon die getraind is in het gebruik van een AED, een magneet kaart krijgt waar mee hij de kastjes van de AED open kan maken.  Op het moment dat een kast geopend word gaat er meteen een melding naar de alarmcentrale dat er een reanimatie gaat.

Ik heb dit ooit ergens op TV gezien. Geen idee meer waar en wanneer.  :-[
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 8 september 2005, 20:07:21
Volgens mij wordt ook hier weer het middel doel en het doel middel. Maar dat maakt "het" in onze zeepbellenmaatschappij alleen maar belangrijker


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 9 september 2005, 11:17:52
Kan best zijn dat een AED gepakt en gebruikt kan worden door willekeurig wie, immers het apparaat vertelt je wat te doen:

Er is geen output, start BLS...

eh..... ??? ??? ??? ::) :-X