Grote brand (woning) Tasmanweg - Hoek van Holland 03-11-2015

Auteur Topic: Grote brand (woning) Tasmanweg - Hoek van Holland 03-11-2015  (gelezen 6845 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

André Welten

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 4 november 2015, 13:34:39
Kan het niet zo zijn dat, als bekend is dat er zich geen mensen of dieren meer in het object bevinden er niet meer naar binnen wordt gegaan om onnodig risico voor het brw personeel te voorkomen.

guest12562

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 november 2015, 14:02:25
Natuurlijk neemt elke bevelvoerder dit in overweging.
Een risico inschatting hoort bij het vak en veiligheid staat voorop.

Maar je moet je voorstellen dat als dit het vak wordt wat we gaan uitoefenen en dat betekent dat we al heel gauw de conclusie gaan trekken dat we buiten blijven staan er dus vaker veel schade is, geen kans op het redden van je huis of bedrijf en het geen vakwerk meer is maar gewoon een kwestie van de buitenkant nat houden en wachten tot de brand naar buiten komt en dan afblussen. Dat noem ik dan geen vak meer.

Dit dus in extremis.

Er is in mijn beleving altijd een tussen weg, niet zwart niet wit.
Het is mijn eer te na om direct buiten af te gaan leggen zonder dat ik beeld heb hoe het binnen zit (uiteraard wel veilig dit beeld verkrijgen), de rook lezen is daar bijv. een belangrijk aspect van.
Ik zie veel witte rook aan het begin, dat zegt al iets over de gevaarssetting binnen, daarnaast zie je ook wat voor het gebouw het is en kun je redelijk inschatten hoe het is opgebouwd, gezien bouwperiode en vormen.

Het had mij de uitdagende veilige optie geweest de brand in de kap te houden en deze via het trapgat te bestrijden, tweede TS in de linker woning en de HW het dak/openingen in het dak in de gaten houden/creëren (blussen of ventileren als opties). Mss nog wat met ventilatie vanaf de voordeur in combi met stralen en een opening, mogelijkheden genoeg en een mooie uitdaging!

guest12562

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 november 2015, 23:47:54
Jammer dat er geen reactie komt, dat zegt dan ook wel iets vermoed ik .....

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 5 november 2015, 13:35:26
Ik deel volledig de mening van Breathe, met daaraan als toevoeging.
De zolder had een zolder raam, dus die had door de HW geopend kunnen worden, (of later van binnen uit als de ploeg doortastend aanpakt) en dat wordt je uitstroom opening. Dan vanaf de voordeur niet teveel lucht(zuurstof) toevoeren door deze gecontroleerd te openen en eventueel weer bijna te sluiten als men met de straal (HD of LD ) via de binnentrap naar boven gaat. Klinkt allemaal heel makkelijk maar of je er op dat moment als BVD ook aan denkt. ???( is het je ooit zo geleerd in je opleiding als BVD??)
Andere vraag, waarom staat de HW een blok verderop opgesteld?? Zo ben je natuurlijk met twee man in de korf en de reactiekracht van een waterkanon als snel aan het einde van je vlucht. \
Eigenlijk past deze mooi in het rijtje bij het topic effectief blussen.
En dan nog een  >:D: nu volg ik de raad op van de brandweeren neem mijn eigen verantwoordelijkheid als burger. Ik hang overal rookmelders op om het begin van brand snel te detecteren. Mijn droger(was dat hier het geval) begint te roken. Mijn rookmelder gaat af en ik bel omdat ik dat zo geleerd heb op de brandveiligheidsdag bij de brandweerkazerne de brandweer. Die komen, (na x min, met een TS 4??) en schalen dan op naar grote brand, pompen mijn huis en dat van de buren helemaal vol met water en laten mij achter met een enorme brand en waterschade.
Wat ben ik er nu mee opgeschoten als burger??? Volgens mij had ik meer gehad aan een goed en efficient optreden van de eerst aankomende TS.(6 !)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 5 november 2015, 16:52:53
Citaat
Vraag me af of de brandweer nog gaat evalueren?
Waarom, zij hebben voldaan aan de opkomstplicht, en ondertussen weet iedereen wel dat er geen prestatieplicht is. Dus er is geen enkele reden om dit incidentje te evalueren.
Sterker nog, als bij aankomst van de brandweer de bewoner verteld dat iedereen buiten is, mag de BVD besluiten om een offensieve buiten inzet te doen, omdat hij een binnen aanval te risicovol vindt voor zijn personeel..... Geheel volgens de richtlijnen van Brandweer Nederland !
Juist de collega BVD die een binnen aanval inzet zal dat heel goed moeten kunnen motiveren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

guest12562

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 5 november 2015, 18:22:07
Ik word hier verdrietig van....

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 5 november 2015, 18:26:40
Hoe zou het zijn afgelopen bij een met binnenaanvallen en doortastend ervaren korps ?

In de regel gaat dan een wasdroger of TV oid met een paar man regelrecht het raam uit.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 5 november 2015, 20:15:16
Citaat
Hoe zou het zijn afgelopen bij een met binnenaanvallen en doortastend ervaren korps ? In de regel gaat dan een wasdroger of TV oid met een paar man regelrecht het raam uit.
Lastig, ik heb geen foto's of video van de voor- of net na de aankomst van de brandweer. Dan zou ik een beter oordeel kunnen geven, maar ik deel de mening van collega Breathe, ik had toch ingezet op een binnenaanval volgens de hierboven genoemde tactiek.
Blinde vlek: Brandbare inventaris op zolder, en ontdekkingstijd van de brand in de wasdroger.
Ik heb zelf zo'n zolderbarnd wel eens gehad waarbij de komplete inboedel van de dochter die op korte termijn het huis uit zou gaan er was opgeslagen. Was een iets heftigere brand dan je standaard zou verwachten.

air

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #29 Gepost op: 2 december 2015, 01:15:15
Ik blijf mij iedere keer weer verbazen over het commentaar.
gelukkig is er een spreekwoord: De beste stuurlui................