Om alle +/- 90 SEH's te voorzien van een auto lijkt me overdreven. Het voordeel van centralisatie door gebruik te maken van de helikopters is dat deze artsen gewend zijn op straat te werken, dat voordeel neem je weg als je iedere SEH laat uitrukken met een eigen auto.
Bovendien zou dan ieder ziekenhuis in ieder geval een arts beschikbaar moeten hebben die ieder moment alles kan laten vallen. Dit lijkt mij zeker in kleinere ziekenhuizen niet haalbaar, wel zou je dit kunnen rouleren binnen een aantal ziekenhuizen, zodat er binnen een gebied altijd een arts beschikbaar is.
De artsen die momenteel op de helikopter werken waren ook nooit gewend aan het buiten op straat werken maar zijn er aan gewend geraakt. Het zegt dus dat iedere dokter er aan zou kunnen wennen om buiten het ziekenhuis te werken.
Ik heb ook nergens geschreven dat de grondgebonden MMT's de vier helikopterteams moeten gaan vervangen. Als voorbeeld noem ik een traumatisch arrest in Deventer, een voertuig met arts van het Deventer Ziekenhuis zou op tijd kunnen zijn om chirurgisch in te grijpen bij een traumatisch arrest. Het zou zelfs kunnen dat deze wagen direct bloed mee kan nemen voor prehospitale transfusie.
In veel topics lees je dat kosten noch moeite gespaard moeten worden als het gaat om reanimaties, het moet allemaal sneller en beter. Waarom zou je dat ook niet doen voor mensen die dreigen te verbloeden, te verstikken, etc. Vaak gaat het bij reanimatie om ongezonde en/of oudere mensen terwijl mensen die dreigen te verbloeden of te verstikken (bijv. door vreemd voorwerp in keel of anafylactische reactie) jonger zijn zonder onderliggende ziekte.
Terreurdreiging is in Nederland ook realistisch geworden, bij een grote bomaanslag of spree-shooting in Terneuzen is het effectiever als er chirurg uit het ziekenhuis in Terneuzen uitrukt in plaats van een helikopter vanuit Rotterdam.
De dienstdoende arts hoeft geen chirurg of anesthesioloog zijn, het zou ook een assistent-chirurg kunnen zijn.
Het voertuig hoeft niet zo duur te zijn, een Volkswagenbusje kost je de kop niet.
Leesvoer over MERIT
http://www.hmr.nhs.uk/attachments/article/226/NWAS%20MERIT%20briefing%20Feb%2014.pdf