Hoe vaak is de transportcapaciteit de bepalende factor? Als ik me niet vergis worden de Lifeliners zelden voor transport gebruikt, maar gaat dit meestal gewoon per ambulance. (Dan moet er natuurlijk wel eentje beschikbaar zijn, maar dit is bij agglomeraties en grote wegen meestal het geval - en dat is sowieso een ander verhaal).
Ik heb geen idee hoe vaak de helikopters in Nederland worden ingezet voor transport van patienten. Als het zelden is kan je overwegen om geheel te stoppen zodra ieder Nederlands ziekenhuis met SEH een grondgebonden team heeft.
Als de helikopters vooral vervoermiddel zijn voor het MMT zijn ze overbodig.
Een andere vraag: exposure werd als argument voor heliMMTs aangevoerd. Maar deze exposure wordt wel betaald met het risico dat er bij grote calamiteiten te weinig MMTs beschikbaar zijn. 4 is dan wel magertjes... Zijn er nog "achterwacht" grondgebonden MMT teams die bij grote calamiteiten ter ondersteuning opgeroepen kunnen worden?
Ik heb geen idee wat de exposure van HEMS-MMT in Nederland precies is. Ik heb in mei 2015 een persbericht van de ANWB gelezen dat ze 20 jaar in Nederland rondfladderen en erg veel levens redden. Er is niemand die aannemelijk kan of wil maken of deze patienten waren overleden als ze alleen de Nederlandse ambulancezorg hadden ontvangen.
In de UK moeten de HEMS-teams dagelijks de bevolking duidelijk maken wat ze precies doen. De overheid geeft ze namelijk geen cent omdat de centen van de overheid in de UK belastingcenten zijn. In de UK laat de overheid het geheel over aan de burgers, overal waar traumahelikopters vliegen met HEMS teams bepalen burgers of ze hier extra geld aan wil besteden. Burgers doen dit door donaties.
In Nederland kan het voorkomen dat een MMT arts defensie ziet als een bijna failliete club wat de suggestie wekt dat de MMT's rijke clubs zijn die zaken kunnen doen met betrouwbare partners zoals een BV van de ANWB. Iedere cent die ze uitgeven is belastinggeld van burgers of zorgpremiegeld (zorgpremie is niet anders dan een verplichte belastingafdracht voor zorg).
Ik vind 4 MMT-teams die 24/7 inzetbaar ook veel te mager, zeker als het gaat om inzet bij terreuraanslagen, patienten die dreigen te stikken, traumatisch arrest, ernstige bloedingen, etc.
Het is prachtig voor de burger in Amsterdam en pech hebben voor de burger in de regio Zwolle, Zeeuws Vlaanderen, etc. Op de zorgkaart is te vinden dat MMT er ongeveer 25 minuten over doet voor ze ter plaatse kunnen zijn, tijd genoeg om dood te bloeden of te stikken.